Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vaste spatborden voor woon-werk

MvanR
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2016 05:46

MvanR 04 jan 2019 13:21

Hallo,

Voor de opbouw van een fiets welke voornamelijk zal worden ingezet voor woon-werk verkeer ben ik op zoek naar spatborden voor vaste montage op de fiets.

De gevonden spatborden sets hebben een voor spatbord met bevestiging aan de voorkant van de voorvork. Ik ben echter op zoek naar spatborden die onder de voorvork kunnen worden bevestigd (zie voorbeeld hieronder). Wie o wie heeft een idee waar deze te vinden?
fender front 1.JPG
fender front 1.JPG (18.73 KiB) 1167 keer bekeken
De banden zijn 35mm breed (Conti GP Urban).
Conti GP Urban.JPG
Conti GP Urban.JPG (21.36 KiB) 1167 keer bekeken
Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 04 jan 2019 13:42

Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 04 jan 2019 15:16

Dan kom je al gauw op spatborden van metaal met een gaatje in plaats van een lip. Deze kan je dan bevestigen met een daruma (ik heb de naam niet verzonnen :D ).
https://velo-orange.com/collections/fen ... own-daruma

Je kan natuurlijk ook een kunstof spatbord een beetje aanpassen en de lip verwijderen.

En nu ik er over denk: je kan ook een expander/starnut in je vorkbuis zetten en die gebruiken om je spatbord aan vast te maken.
(Een starnut is wel minder als je er aan de bovenkant ook een hebt. Want als ze stuk gaan kan je ze er alleen uit krijgen door ze helemaal door de buis te slaan. Maar dan komen ze elkaar tegen en zit je vast.)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jan 2019 15:26

Een stermoer die eruit moet, kun je met een 10mm boor doen ontspannen en er vervolgens uitpeuteren. Het inslaan van onderaf, zal heel wat lastiger gaan, dan aan de bovenkant, vanwege restanten van het laswerk en/of andere/kleinere binnendiameter aan de onderkant van de buis.

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 04 jan 2019 15:44

klimmer schreef: 04 jan 2019 15:26 Een stermoer die eruit moet, kun je met een 10mm boor doen ontspannen en er vervolgens uitpeuteren. Het inslaan van onderaf, zal heel wat lastiger gaan, dan aan de bovenkant, vanwege restanten van het laswerk en/of andere/kleinere binnendiameter aan de onderkant van de buis.
Goeie!

Voor de daruma: http://www.libertecycles.nl/producten/v ... vestiging/

MvanR
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2016 05:46

MvanR 04 jan 2019 17:04

Bedankt allen voor jullie reactie.

@supermatt, het vast zetten van het spatbord in de vork is geen probleem. De vork heeft aan de onderzijde een M4 schroefgat. Is een lip eenvoudig te demonteren, zit deze niet met een popnagel vast?

@slowracer, zover ik kon zien hebben alle SKS borden een lip op het voor spatbord. Ik zou juist een bord zonder lip.

Heb ook naar Eurofender, Curana, etc. gekeken, echter nog geen geen gevonden zonder lip..

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 04 jan 2019 17:27

De lip zit bij de varianten die ik heb met twee klinknagels vast. Deze kan je uitboren maar dan heb je dus twee gaatjes. Misschien eens zoeken naar carbon varianten?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jan 2019 17:34

Het vastgeklonken deel van de lip zou ik benutten als draagvlak voor het boutje dat je gebruikt om in de inwendige schroefdraad te draaien, nadat je de staande lip eraf hebt gezaagd. Uiteraard minimaal gaatje boren voor het boutje, want een Schindelhauer moet er clean uit zien.

MvanR
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 okt 2016 05:46

MvanR 06 jan 2019 09:45

@klimmer & @supermatt

Thanks voor de tips, zal eens kijken of ik dit netjes weet weg te werken!

Plaats reactie