Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Baby in de fietskar

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 mei 2019 10:48

@roadkill, leg dat eens uit.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6098
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mei 2019 11:15

RVV schreef: 30 mei 2019 23:28 Karretjes op zijn kant met kleintjes er in.. 40 plus, richting de 50.. zelfs.. tssss


I rest my case...
Ik snap jouw standpunt, maar vind het moeilijk in lijn te brengen met je eigen benadering van fietsen. Als het gaat over je eigen risico's minimaliseren ben je de eerste die leeft en laat leven, de ruimte laat aan anderen vanwege je eigen kwetsbaarheid. En op die manier wel veel kilometers maakt.

Gaat het dan over fietsen met een fietskar en de risico's op aanrijdingen... dat hangt ook nogal af van waar je fietst natuurlijk. Hier in de randstad, zijn de routes die je met zo'n kar aflegd voor 98% over seperate fietspaden. Zowel in/om Delft, als tussen Delft en Barendrecht om maar iets van mijn dagelijkse routes te noemen. Waar we op de weg meerijden (vakanties) rijdt de fietser met kar altijd voorop.

Gaat het om het risico op eenzijdige omgelukken, mag je bedenken dat je in principe een stuk trager rijdt dan normaal. Denk aan een 15 a 17 km/u gemiddeld getrokken met een sportieve fiets. Wind mee, rijd je wel eens een stukje boven de 20. Dan is het risico op het missen van een gat in de weg, een plotselinge uitwijkmanouvre ed. vele malen kleiner dan als je met 30 km/u (of meer), zelf op een racefiets zit.

Gaat het om comfort/veiligheid van de kinderen van het fietsen zelf. Op slecht wegdek fiets je echt traag.. gewoon omdat die kar aan je fiets sjort, en omdat die kinderen - ondanks de mooie thule vering - heen en weer gaan. Drempels zijn voor mij met de fietskar irritanter dan met een auto. Het vervoeren in de babyswing is in mijn ogen prima, omdat het kind dan ligt. Idem met maxicosi in de maxicosidrager achterop een fiets. Niet de 1e weken.,. maar vanaf een maand of 2 (als kind zijn eigen hoofd kan dragen), is dat prima.

Exposure: Het gaat voor 90% van de ritten om korte ritten van <30 minuten. Zijn het langere ritten, dan is voor ons (mijn vrouw fietst er ook mee), de stelregel dat de totaaltijd in de fietskar niet meer is dan 3,5 a 4u. verdeeld over 2 of 3 blokjes... De grens zit dus rond de 60 a 70km op een dag (op een fietsvakantie).

Ik respecteer jouw mening, maar net zoals jij goed overwogen jezelf tussen het andere verkeer begeeft (wat ik op maak uit jouw bijdrages in andere topics), heb ik, voor mijzelf - nogmaals hoef jij het niet mee eens te zijn - ook de overwegingen waarom ik mijn kinderen wel met de fiets (en/of fietskar) vervoer.

En die hoge snelheden van boven de 30 km/u, dat doe ik echt niet te pas en te onpas, boven de 30 km/u kom ik alleen in een afdaling die rechtdoor loopt op goed asfalt en met grote focus. Nooit lang, nooit in druk verkeer, nooit bij enige twijfel over fiets/kar/wegdek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 31 mei 2019 11:49

Zo veel mensen zo veel meningen. Wij trekken ons eigen spoor.
We hebben het plan om onze zoon vanaf zo'n 3 manden in de babyschaal/sling in de kar te leggen voor kortere gezamenlijke rondjes. Uiteraard bij voorkeur op aparte fietspaden en niet te hoog tempo. Enerzijds door de kar maar ook doordat onze conditie zeker in het begin niet gelijk zal zijn. En... we wonen hier niet in de drukke randstad maar in een veel rustiger deel van het land.

@RVV; succes met herstel na de valpartij.

roadkill21 schreef: 31 mei 2019 08:15
Ernie C. schreef: 30 mei 2019 23:58 Wel raar dat ze zo'n ding verkopen met babyschaal om er vervolgens bij te zeggen dat je die alleen mag gebruiken als je hem als wandelwagen gebruikt.
Zo vreemd is dat niet dat een fabrikant het afraadDat heeft natuurlijk alles te maken met wiegendood.

Volgens mij heeft dat niet specifiek met wiegendood te maken, dat kan evengoed als je er mee wandelt, maar meer met aansprakelijkheden in het algemeen.

Even citaat van Wikipedia: "wiegendood is een algemene term voor kindersterfte in de wieg. Het is geen oorzaak van overlijden, maar een benaming voor gevallen waarbij de doodsoorzaak van een baby, ook na uitgebreid onderzoek, niet aangetoond kan worden."

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 31 mei 2019 12:29

Buddo dank je! En verder is het natuurlijk ieder zijn eigen keuze. Ik vind alleen dat je gewoon geen risico analyse kunt loslaten op het meest kwetsbare wat je bezit.

Ik vind 30 in een afdaling met een kindje in een kar behoorlijk zot. Zelfs hier in Nederland op onze zogenaamd perfecte gladde wegen maak ik het regelmatig mee dat er een hap uit het asfalt is. Dan denk whow na een snelle stuur correctie daar had ik niet in willen happen met het voorwiel. En los daarvan ander verkeer kan er voor zorgen dat je een noodstop maakt.. instinctief rem je hard als een aanrijding onvermijdelijk is. Je wilt er immers zoveel mogelijk snelheid uithalen..

Ik snap eerlijk gezegd gewoon niet dat je daarmee wil “gokken”.

Kleine kinderen/baby’s beperken nu eenmaal bepaalde vrijheden. Dat kan als je veel en graag fietst soms lastig zijn. Allemaal keuzes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2019 12:42

Ben het wel eens met RVV, alhoewel ik ook ieders keuze daarin respecteer.

Zelf altijd (en nog steeds trouwens) gekozen voor een oppas i.p.v. een fietskar. Geeft mij toch een veiliger gevoel.

Zag trouwens van de week nog eentje rijden met zo'n kar. Die was even aan het sprinten, hoofdje van de kleine zag ik heen en weer schudden in de kar.... nu snap ik best dat de meesten dat niet doen, maar toch gingen mijn haren er recht van overeind staan :roll:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6098
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mei 2019 13:19

RVV schreef: 31 mei 2019 12:29

Kleine kinderen/baby’s beperken nu eenmaal bepaalde vrijheden. Dat kan als je veel en graag fietst soms lastig zijn. Allemaal keuzes.
Dat is zeker waar.., en zoals je kunt zien op mijn strava profiel.., kom ik amper meer aan fietsen toe - hardlopen is tijdefficienter. En de fietskar hangt ook niet achter de fiets om te trainen, maar om ergens te komen zoals de kinderopvang of supermarkt. (hardlopend duw ik die kar nog wel eens voor me uit... dat dan weer wel).
Ik vind het dan juist wel weer een signaal naar mijn kinderen toe dat we fietsend ergens komen (ipv de auto). Dat een vakantie leuk is, met veel buiten zijn en een beetje actief mag zijn. En nu de oudste op de loopfiets past, is het naar de supermarkt op de loopfiets. jongste in de kar (met loopwiel). Is de oudste even klaar met loopfietsen, kan hij zitten in de kar en de loopfiets achter in het bakje mee. Maar een loopfiets zal dan ook wel afgekeurd worden zeker... bij gebrek aan directe controle over het kind :roll:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mei 2019 13:25

Als je gaat sprinten met een kar ben je echt niet goed bij je hoofd.
Een rondje met de fietskar is iets totaal anders dan zelf een rondje fietsen.
Met fietskar is toeren, makkie an. Als ik gemiddeld 20km/u haal heb ik aardig doorgereden. Daarbij hebben wij het geluk dat het kleine monster het leuk vindt. Kroop toen ze 1.5 was een kwartier nadat we thuis waren weer terug in de kar :lol: Wat is het risico verschil tussen rondje met de fietskar of met 140+ over de snelweg naar vakantieadres knallen?
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 31 mei 2019 14:38

Nouja laten we de de discussie maar stoppen op dit vlak heeft ieder zijn punt wel gemaakt. Ik begrijp ook wel dat jullie geen achterlijke fietsmongolen zijn ;-)

Loopfietsje is natuurlijk helemaal prima! Geen betere manier om een goede fietsbalans te creëren mijn kinderen hadden ook altijd loopfietsjes. De middelste dochter fietsen daardoor een dag voordat ze drie werd al zonder zijwieltjes.

choronzon
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 feb 2008 20:09

choronzon 01 jun 2019 22:47

Mijn zoon ging al van zijn drie maanden mee in de fietskar. Een croozer kid for 1, waar ik aan het stalen buisgeraamte van de kar een volledige constructie heb gemaakt waar er geen hangmat maar een maxi cosi muurvast in verankerd zat. Die had ik specifiek voor dit doel gekocht op een rommelmarkt voor een habbekrats. Die bleef er dus in gemonteerd.
Dus zat hij vast in zijn maxi cosi zoals in een auto, veel veiliger kan je hem in een kar niet zetten geloof ik.
Later ging de maxi cosi met zijn constructie er weer uit en was hij groot genoeg op in het zeteltje te zitten met een peuterkussen.
Mijn zoon is ondertussen zeven nu en de fietskar is verkocht met de maxicosi en de constructie om die in de kar te plaatsen. Heeft maar een paar uur online gestaan, en hij was verkocht. De koper was ook een fervent fietser die door de constructie met de maci cosi zijn vrouw kon overtuigen om zo een fietskar aan te schaffen.
so far, so good... So what ???

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jun 2019 13:22

Zomaar een van vanmorgen. Niet om de discussie op te rakelen trouwens.
Bijlagen
2E4E2CFA-30E4-4A1F-949E-0142A47255BE.jpeg
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jun 2019 13:35

Levensgevaarlijk zo op de kant ;) ;), zet de foto rechtop Daniel, vind ik veel fijner kijken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jun 2019 14:32

Bij mij staat ie rechtop; zowel in Fotos (iphone) als hier op het forum.
Less is bore

Plaats reactie