Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Baby in de fietskar

rick023
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2015 20:56

rick023 23 jan 2020 15:24

Zou iemand mij kunnen vertellen waar het verschil in vering te vinden is? Als ik de Sport en Cross (leaf spring suspension) vergelijk hebben ze exact dezelfde verstelbare bladvering. Het grootste verschil lijkt hem te zitten in de schijfrem op de sport. Eerder las ik dat enkel de sport dit zou hebben?
Canyon Ultimate CF SLX 8.0 Disc
Canyon Speedmax CF SLX

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 jan 2020 16:25

Zo te zien heb je helemaal gelijk. Bij de Lite is het niet verstelbaar, maar ook bladveren.

Ik vraag mij af of de cross en lite uitvoeringen een rem hebben uberhaupt. Die schijfrem is wat overkill, al kan het met hardlopen wel eens handig zijn. Wat wij wel vaak gebruiken is de lock functie van de rem. Bijvoorbeeld om de jongens in- en uit te laden of als je op een hellend vlak staat.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet zo'n blokkeerstand op de cross en lite modellen zit (danwel op een andere manier geregeld dan met zo'n schijfrem)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Michelheemskerk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jan 2019 21:43

Michelheemskerk 23 jan 2020 16:41

Hi,

Het grootse verschil zijn de
-schijfremmen (bij de andere 2 is een rem een optie
- comfortabeler zitje
- verwijderbare ramen (gaas blijft zitten)
-zonnescherm

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2020 16:45

Ik zou niet zonder de rem willen. Niet om actief te remmen, maar als parkeerstand.
Staat altijd op de rem als we de fiets ergens neerzetten of als de kleine erin klimt.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2020 22:24

Alle Thule karren hebben toch gewoon een rem voor parkeerstand die je met je voet bedient? Het verschil tussen de modellen is dat het Sport (2) model de handrem heeft voor tijdens het hardlopen? Die kan je als optie bij de Chariot Cross en de Chariot Lite voor €99 bijkopen.

Voor de rest is een verschil tussen de Sport & Cross aan de ene kant en Lite aan de andere kant de vering, die is bij de laatste niet instelbaar. Daarnaast kunnen bij zowel de Sport & Cross de zitjes platter ingesteld worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rick023
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2015 20:56

rick023 24 jan 2020 08:33

Ja dit zijn obv wat ik kon vinden ook de verschillen. Dan neig ik toch naar de Cross die aanzienlijk goedkoper is en eigenlijk alles heeft wat ik zoek!
Canyon Ultimate CF SLX 8.0 Disc
Canyon Speedmax CF SLX

opdiefiets
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 sep 2011 20:17

opdiefiets 27 jun 2020 16:06

Ik blaas dit topic even nieuw leven in, als dat mag :-)

Wij hebben net een Thule Coaster XT fietskar gekocht om met ons dochtertje fietstochtjes te gaan maken, en ik wil deze bevestigen aan mijn fiets met Shimano Nexus naafversnelling. Volgens de handleiding en de Thule website zou ik hier deze adapter voor nodig hebben die de originele dopmoer van de achteras vervangt:
https://www.thule.com/nl-nl/accessories ... _-20100797
Nu vraag ik me echter af of deze adapter altijd nodig is? Ik kan me voorstellen dat het een must is als de as te kort is om de dopmoer nog goed vast te kunnen draaien met het koppelstuk ertussen, maar ik heb het even geprobeerd en het lijkt erop dat mijn as lang genoeg is om de moer nog muurvast te draaien.
Of is er nog een andere reden waarom je dat adapterstuk moet gebruiken?

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 jun 2020 22:01

opdiefiets schreef: 27 jun 2020 16:06 Ik blaas dit topic even nieuw leven in, als dat mag :-)

Wij hebben net een Thule Coaster XT fietskar gekocht om met ons dochtertje fietstochtjes te gaan maken, en ik wil deze bevestigen aan mijn fiets met Shimano Nexus naafversnelling. Volgens de handleiding en de Thule website zou ik hier deze adapter voor nodig hebben die de originele dopmoer van de achteras vervangt:
https://www.thule.com/nl-nl/accessories ... _-20100797
Nu vraag ik me echter af of deze adapter altijd nodig is? Ik kan me voorstellen dat het een must is als de as te kort is om de dopmoer nog goed vast te kunnen draaien met het koppelstuk ertussen, maar ik heb het even geprobeerd en het lijkt erop dat mijn as lang genoeg is om de moer nog muurvast te draaien.
Of is er nog een andere reden waarom je dat adapterstuk moet gebruiken?
Ik heb die van mijn Burley er 2 jaar gelden tijdelijk gewoon onder de moer gestopt. Hij zit er nog :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 10 aug 2023 16:57

Hoi allen, ik stof even dit topic af omdat ik benieuwd ben of er al meer mensen een ervaring hebben met de thule chariot cross of de sport. Mijn zoontje is nu 5 maanden en behoorlijk sterk in zijn lijfje. Ik ben nu vooral aan het twijfelen of ik een chariot cross of een sport kies. Het idee is om iig vanaf volgend voorjaar lekker samen te gaan fietsen. En als het weer het toelaat misschien al wel eerder. Ik neig naar de 2 persoonskar, want mocht er een 2e komen dan hebben we die alvast. bij de cross kan ik los een handrem kopen mocht ik er toch mee willen hardlopen. Dus mijn vraag is vooral wat voegt de sport toe aan de cross en is dat de extra euro's waar voor jou als je die gekozen hebt?

maartenjjk
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 feb 2014 13:26

maartenjjk 28 aug 2023 09:26

Handrem is handig bij parkeren met de fiets. Je lichte fiets rolt makkelijk weg als ze druk in/uitstappen.
Ik heb gekozen voor de meest simpele en lichte fietskarren van Yepp. Meerwaarde van vering wordt mijns inziens wat te hoog ingeschat op dit forum. De kinderen hebben voldoende vering van de hangmat waar ze in feite in liggen/zitten.
De eventuele klappen die ze krijgen zijn mindere hard dan met stoeien, bij ons thuis. Soms zie ik zelfs kinderen met een helm op ín de fietskar, waardoor hun nek juist teveel naar voren buigt. Ze zitten veilig in een kooiconstructie met 5-puntsgordel.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 22 sep 2023 14:06

Het is de Thule Chariot Cross geworden. Afgelopen weekend eerste ritje achter de stadsfiets er mee gereden. 35km ging prima. nu wachten tot de juiste steekas geleverd wordt voor mijn racefiets. De as voor de fiets van mijn vriend is er wel, dus hopelijk vanmiddag nog een rondje.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 sep 2023 17:22

maartenjjk schreef: 28 aug 2023 09:26 Handrem is handig bij parkeren met de fiets. Je lichte fiets rolt makkelijk weg als ze druk in/uitstappen.
Ik heb gekozen voor de meest simpele en lichte fietskarren van Yepp. Meerwaarde van vering wordt mijns inziens wat te hoog ingeschat op dit forum. De kinderen hebben voldoende vering van de hangmat waar ze in feite in liggen/zitten.
De eventuele klappen die ze krijgen zijn mindere hard dan met stoeien, bij ons thuis. Soms zie ik zelfs kinderen met een helm op ín de fietskar, waardoor hun nek juist teveel naar voren buigt. Ze zitten veilig in een kooiconstructie met 5-puntsgordel.
De helm op in de fietskar snap ik ook niet goed. De rolbeugel doet zijn werk uitstekend (ervaring met een lege kar en een stoepje aan de binnenkant, woeps).

Die vering vind ik ècht wel van belang, afhankelijk van je doelgebruik. Is de snelheid vaak laag en afstanden vaak kort, dan is de meerwaarde van de goede bladvering beperkt. Maar plan je langere ritten (1u of langer, fietsvakanties) en/of op hogere snelheden. En zeker als je een beetje onafhankelijk willen zijn van de ondergrond.

Het blijft natuurlijk een mening, maar als ik zag hoeveel trillingen eruit geveerd worden (erachter rijdend kon je dat goed zien), ben ik wel overtuigd dat het beter is voor je kind.

Niet te vergelijken met stoeien, het gaat in zo'n kar toch meer om continue doorgaan van trillingen en schokken, en minder om de incidentele grotere impacts.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie