Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Racefiets ombouwen naar Bike Pack fiets (?)

markoning
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:54

markoning 11 nov 2018 22:13

Hi allemaal!

Speel al een tijdje met het idee om mijn N+1 fiets om te bouwen naar een fiets die ideaal is voor het 'bike packen', met het idee de fiets vol te hangen met tassen en daar een meerdaags avontuur mee aan te gaan.

De fiets in kwestie is een Canyon Roadlite fitnessframe, die door de vorige eigenaar is omgebouwd naar een racefiets; afgemonteerd met een standaard (lichtelijk gedateerde) Ultegra/105 mix. Verder gewoon een racefiets; met drop handles etcetera. Degelijk alu frame. Geen scheurmonster.

Nu heb ik al flink wat zitten lezen, en ik lees veel verschillende verhalen. Veel mensen zeggen; pak je standaard fiets, doe er de tassen op en ga gewoon op pad, waar andere mensen wel her en der aanpassingen maken. Als in; andere drop handle bars die fijn zijn voor langere afstanden, een MTB voorblad en een andere cassette erop te zetten, voor comfortabelere ritten in hoger gebergte.

Ik heb de tijd, en vind het wel leuk om dit een beetje als een winterprojectje te zien. Dus; niet vies om wat er op aan te passen. Ik weet zelf nog niet precies wat mijn bestemming zou zijn, maar op de fiets richting Frankrijk/Italië gaan zou me tof lijken. Klimwerk dus.

Wat zouden jullie adviseren?


//Edit: Voor de andere geïnteresseerde die hier terecht zijn gekomen: https://www.wereldfietser.nl/sites/defa ... kantie.pdf
Laatst gewijzigd door markoning op 12 nov 2018 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 nov 2018 22:31

Zoals met alles is bikepacking een beetje een afweging tussen gewicht, duurzaamheid en prijs. Op een lichte fiets zoals de Roadlite kun je niet teveel gewicht meenemen (max. 7kg). Dan heb je dus een beperkte uitrusting nodig (denk aan slapen in een B&B en geen kook/eetgerei mee) en de uitrusting moet licht zijn (specifieke tassen/kleding). Hoe meer spullen, des te groter de tassen en hoger het gewicht.

Als ik het zo lees moet je alles nog aanschaffen, van slaapzak tot frametas en bars. Als je die kosten afzet tegen het totaal, kun je net zo goed ook een ander frame nemen (hoeft niet duur te zijn, de stalen racefietsen van 20 jaar terug zijn perfect).

Kijk ook eens op het forum van Wereldfietser. Daar loop al langer een bikepacking topic vol tips en (goedkope) tricks.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 nov 2018 23:32

ypuh schreef: 11 nov 2018 22:31 Op een lichte fiets zoals de Roadlite kun je niet teveel gewicht meenemen (max. 7kg).
Kun je ook aangeven waarop die 7kg maximum gebaseerd is? Er geldt toch alleen een max voor het systeemgewicht? Een lichtgewicht persoon zal dan meer mee kunnen nemen. Toch?
Zal de fabrikant toch worst zijn, waar die 7 kg inzit?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 nov 2018 00:09

Alleen die 7 kg zal hwt probleem niet zijn, maar de beperkingen van zo'n frame zijn:
-geen spatborden mogelijk
-lastig om stevige dragers te bevestigen
-te slap om nog goed te rijden met meer bagage
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 nov 2018 00:14

Bikepacking Kees!
Spatborden zijn sowieso uit.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 nov 2018 07:34

De huidige roadlite alu van Canyon heeft gewoon nokjes voor een achterdrager. Als dat frame van jou dat ook heeft, zou ik stoppen met nadenken over bikepacking. Dat hele bikepacking gedoe is een oplossing voor fietsen waar geen drager op te monteren is. Toch zie je tegenwoordig veel bikepacker foto's voorbij komen van fietsen waar gewoon een drager op past. Soms zie je zelfs een foto van een met tassen vol gepakte fiets plus een lege achterdrager. Ik zeg niet wijs :?
Live fast; die young. mijn blog

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 nov 2018 11:54

Ja, zonder meer debiel om rommel op de rug te nemen op een fiets die dat ook kan....
Rijdt zoooo veel fijner zonder lading op de rug...
klimmer schreef: 12 nov 2018 00:14 Bikepacking Kees!
Spatborden zijn sowieso uit.
Uit of niet, spatborden zijn toch wel een heel fijne voorziening aan b.v. een winterfiets....
Ik ben jaren op zoek geweest naar een geschikt frame voor een winterfiets MET spatborden en heb die gevonden in een Gazelle Champion Mondial A frame " Reynolds Super Tourist" dat ik bij m'n zwager in de tuin vond....
Als zo'n Roadlite frame ruimte heeft voor spatborden lijkt me dat heel geschikt voor de TS.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

markoning
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2014 13:54

markoning 12 nov 2018 14:06

Dank voor alle reacties! kan even niet bij de fiets zelf, maar ik heb nog een foto gevonden

Afbeelding.

Zoals het er naar uit ziet, geen nokjes om iets van een achterbevestiging te maken.

Misschien charmeert een stalen frame me nog wel wat meer. Het gaat niet om snelheid, meer om comfort. Projectmatig lijkt het me leuker om een stalen frame op te knappen en helemaal naar mijn smaak te maken, dan gekke sprongen moeten maken om deze geschikt te maken. Wellicht kan deze naar een nieuwe eigenaar en van de opbrengsten mezelf een leuk winterprojectje aanmeten.

Enfin. Frame is belangrijk. Zijn er nog andere dingen waarvan jullie zouden zeggen; daar zou ik op letten. Zoals het plaatsen van een triple/MTB voorblad? Blijf dat terug zien komen. Ben benieuwd naar jullie mening! :)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 nov 2018 14:32

Met een 52/39 ga je met baggage de Ardennen niet doorkomen (je wil tijdens je vakantie ook niet de hele tijd volle bak hoeven fietsen in iedere klim). Zelf rijdt ik met zo'n 12-15kg aan bepakking (incl boodschappen en water) met een 39/27 crankstel en 11-32 cassette en dan zijn zelfs de 20% heuveltjes nog wel goed te doen. Boven die 12kg wordt mijn stalen frame ook een natte dweil en dat is gewoon eng (een sixpackje maakt dan gewoon het verschil tussen vaatdoekje of een stevige fiets).

Overigens zie ik dat de kabels buitenlangs lopen (ideaal voor onderhoud), maar lopen deze aan de onderkant van je bovenbuis. Een frametas is dus niet ideaal. Ook kun je i.c.m. race remmen niet echt bredere banden kwijt (comfort/draagvermogen) en zijn de Mavic wieltjes niet zo geschikt als je zelf ook wat zwaarder bent.

De enige manier dat je met deze fiets een beetje degelijk op fietsreis kunt is de zogenoemde 'creditcard' vakantie, waar je van het ene hotel naar het andere rijdt en onderweg niet kampeert of je eigen eten kookt. Wanneer je wel kamperen wil (vind ik zelf het leukste) is in het grote plaatje van dingen die je nog aan zou moeten schaffen (crankstel, lange derailleur, klimcassette, wielen, remmen, banden, tassen, tent, slaapzak etc.) dan zou ik ook gelijk maar wat euro's incalculeren voor een nieuwe fiets.

Is het nodig dat je op een tank rijdt, nee. Ik juich het van harte toe om gewoon de fiets te pakken die je hebt en er op uit te gaan, maar pech onderweg of spullen die niet meewerken zijn wel vervelend. Als student komt het niet op een dag meer of minder, maar als ik 2 weken vrij ben hoop ik wel iedere dag te kunnen benutten. Ik haal ook wel de nodige voldoening uit het voorbereiden van het materiaal en doordat je de fiets goed kent, kun je problemen onderweg zelf makkelijker weer oplossen.

Nogmaals: Kijk eens op Wereldfietser, daar staat een veelvoud aan informatie met name gericht op beginners!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 12 nov 2018 15:34

Er zijn dragers met een klembevestiging om de staande achtervork van Thule. En ook zadelpenklemmen met 2 extra schroefdraadoogjes, maar dat zal bij Canyon wel lastig zijn. Bikepacking gaat altijd. Een ander verzet...Dat ligt er helemaal aan waar je naar toe wil en je capaciteiten. Voor je keuzes kun je te rade via onderstaande link.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2018 17:57

Dan vind ik persoonlijk een Tubus Fly met bevestiging om de snelspanner een betere oplossing.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 12 nov 2018 18:08

Wat voor tocht wil je eigenlijk gaan maken?

Er zijn tal van lange afstandsroutes, ook dwars door heuvelachtig gebied, die je niet over de 20% hellingkjes leiden en doorgaans vrij vlak blijven. Als je dus niet direct de grootste plannen hebt, hoef je ook niet direct op alles voorbereid te zijn.

Voor de kosten van bepaalde investeringen, kan je ook gewoon besluiten om goedkope hotelletjes te scoren onderweg en zo een hele hoop spullen thuis te laten. Dat is vast niet het ultieme bikepacken maar geeft je wel wat meer ruimte om rustig aan aan je uitrusting te werken en zelf te ontdekken wat je leuk vind.

Plaats reactie