Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 5812
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
16 okt 2018 09:57
rovar schreef: ↑15 okt 2018 22:37
Er zijn echt voldoende onderzoeken die aantonen dat keramische lagers geen bal uitmaken bij het fietsen qua duurzaamheid en weerstand, maar als je (of een prof) 300 euri wil en kunt uitgeven voor een c-body dan moet je dat vooral niet laten.
Qua duurzaamheid valt of staat alles met de kwaliteit van het lager wat
af fabriek geleverd wordt. Van Campagnolo had ik wel verwacht dat een body lager langer mee zou gaan dan 11 maanden.
Qua prijs kan ik je enkel maar gelijk geven, € 320,- voor een Ceramic speed DT Swiss body is gewoon van de zotte, maar het bestaat echt. Nu was het zo dat ik mijn Campagnolo body ( wel keramisch gelagerd ) waarmee de FFWD/DT wielen waren uitgerust kon ruilen tegen een Ceramic speed Shimano.
https://r2-bike.com/LIGHTWEIGHT-Freilau ... ramicSpeed
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
16 okt 2018 10:25
Het probleem met die bodylagers is dat er te weinig ruimte is voor een redelijke maat kogels.
Daar kan Campagnolo ook niet veel aan doen, men zit vast aan de body en de gekozen asdiameter....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
rene
- Forum-lid HC
- Berichten: 5812
- Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53
rene
16 okt 2018 10:50
Keezx schreef: ↑16 okt 2018 10:25
Het probleem met die bodylagers is dat er te weinig ruimte is voor een redelijke maat kogels.
Daar kan Campagnolo ook niet veel aan doen, men zit vast aan de body en de gekozen asdiameter....
Keezx - ben ik gedeeltelijk met je eens , maar met een lager wat slechts aan 1 zijde is afgedicht ga je het echt niet redden. Of je zou de fiets enkel op de rollen moeten gebruiken. Dit is echt gewoon een misser van de bovenste plank. Hadden ze nu een goed degelijk dubbelzijdig afgedicht lager gebruikt was de levensduur wel beter geweest.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
16 okt 2018 11:15
maar dan ligt het aan de afdichting.., en had je die verbetering op stalen bodylager ook gehad met betere afdichting.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
mackersv2.0
- Moderator
- Berichten: 3069
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
mackersv2.0
16 okt 2018 11:40
Je hebt toch niks aan twee afdichtingen als er maar van één kant vocht kan binnendringen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
16 okt 2018 12:29
Campa heeft daar IMO wel degelijk over nagedacht
De ruimte tussen de lagers is doorgaans gevuld met vet (zoals ook bij de naven met vaste lagers).
Ik zet er ook altijd dubbel afgedichte in, maar dat helpt niet noemenswaard voor de levensduur
De kwaliteit van de lagers zelf is veel meer bepalend.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
nuffel
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 13 sep 2009 17:05
nuffel
16 jul 2019 15:11
Even een schopje,
De consensus hier is dat keramische lagers weinig nut hebben en te duur zijn.
Welke lagers kopen jullie dan wel meestal?
Staal of RVS? Abec 3 of 5? Angulair of radiaal? Voorkeursmerk?
Thx
-
MarcFaFo
- Forum-lid
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39
MarcFaFo
17 jul 2019 19:16
nuffel schreef: ↑16 jul 2019 15:11
Even een schopje,
De consensus hier is dat keramische lagers weinig nut hebben en te duur zijn.
Welke lagers kopen jullie dan wel meestal?
Staal of RVS? Abec 3 of 5? Angulair of radiaal? Voorkeursmerk?
Thx
Zoek op UTUB Hambini Ceramic Bearings en je leven wordt mooi
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 12483
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
18 jul 2019 08:46
Ik heb zulke wisselende ervaringen met lagers in het algemeen.
Ceramische lagers in een set crossmaxen gestopt op 2007. daar zitten al zo,n 50k op en lopen nog als nieuw, zitten nu bij bij zoon in z,n fiets.
Overige ceramische lagers, bracket, DT190 naven, balhoofd gaan niets langer mee dan normale.
Ook in stalen lagers enorm veel wisselde ervaringen en ik blijf er toch bij dat het 90% om de passing gaat van de lagers en het onderdeel waar het ingaat.
Paar jaar geleden in mijn pekel fiets lagers van 1,50 in mijn hope naven gedaan en die draaien nog als nieuw.
Vorig jaar in mij racer DA bracket van 25 euro gezet en einde jaar als nieuw, in het nieuwe zelfde frame (garantie geval) weer dezelfde nieuwe lagers erin gezet en nu na 5000km zijn ze slecht.
DT dicut setje van een maat van mij met ceramsiche DT lagers 3000km en rauw.
Reynolds assault setje van 2010 zomaar 30K op gereden voor als nieuw achter links als nieuw en rechts elke 5K rauw.
Zegmaar waar het aan ligt? Het geroemde C bear, ik ben er niet kapot van. Over het algemeen zitten alu cups veel te strak in het frame en is het risico dat ze er nooit goed recht inkomen groot.
Gek genoeg blijven mijn BB30 lagers in mijn Cannondale MTB nu al heel lang goed. daar heb ik Phill wood lagers inzitten en gemonteerd met locktite.
-
rovar
- Forum-lid
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17
rovar
13 apr 2021 23:49
Even een oud topic ophalen want ik ben er weer over na aan het denken. Vooral omdat ik het laatste jaar zeer wisselende ervaringen had met vooral Abec-3 LLB en Abec-5 SRS lagers. Ik had een Abec-5 SRS lager in het achterwiel dat heel soepel liep maar die na een paar weken al gaar was door het slechte winterweer.
Ik denk dat de performance en levensduur van twee zaken afhangt:
1) de manier en hoeveelheid waarop de lager ingevet/ingeolied is. In een keramische lager zit minder vet/olie waardoor je minder wrijving hebt. Resultaat: wiel/BB draait soepeler
2) sealing. bij een soepele lager is de sealing vaak niet voldoende om water en vuil buiten te houden. Lager loopt lekker, maar is in no-time gaar als je te maken hebt met water en vuil (winterweer en afspuiten). Een eenvoudige Abec-3 LLB lager is vuilbestendig maar heeft daardoor meer weerstand.
Dus de voordelen die de keramische lagers hebben bij in dit geval het fietsen worden m.i. toegeschreven door het feit dat deze lagers minder vet/olie hoeven te bevatten, en dat ze mindere sealing nodig hebben omdat keramische kogels tegen water kunnen (niet roesten).
-
walters
- Forum-lid
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51
walters
14 apr 2021 07:20
Ik denk dat je daar een punt hebt, maar is het niet zo dat met water ook fijne deeltjes het lager mee ingaan met als gevolg toch slijtage van het lager? Bij mijn winterfiets zorg ik ervoor dat voor de winter alles “ lekker in het vet staat”, hierdoor heb je minder hinder van het water met zout/zand. Toch dit jaar een BB waar het zand zich had opgehoopt. Het zand was via een klein gaatje onder de bracket het frame ingekomen. Dit jaar was er hier ook wel erg veel modder op de weg.
-
alien
- Forum-lid
- Berichten: 1854
- Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58
alien
14 apr 2021 07:41
Bij een wedstrijd tussen een stalen lager en zand, wint het zand. Bij een wedstrijd tussen een keramisch lager en zand, wint het lager.
Vorsprung durch Pedantik