Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Keramische lagers, zin of onzin

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 okt 2018 20:13

hendrikjan schreef: 13 okt 2018 19:44 Ik kan het mis hebben, maar volgens mij worden hier op het forum met enige regelmaat ceramische lagers geroemd... de posts over c-bear zijn imho niet te tellen... wel leuk om weer wat nuchterheid te lezen!

Heeft meer te maken met de goede afdichting en het kraakvrij blijven van de lagers gedurende het gebruik, mijn ervaring is dat de levensduur echter niet langer is, misschien dat je er 1 seizoen verder mee komt dan "normale" lagers.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 13 okt 2018 20:53

Dit onderwerp speelt al langer, onder ander op Wielertoerist.

https://www.wielertoerist.nl/forum/view ... f=7&t=4592

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 okt 2018 09:46

Op Wielertoerist zit vrijwel geen echte know-how op dit gebied.
Ik zeg : kopen die hap!
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 14 okt 2018 14:17

Vind ik ook. Je wordt er op zijn minst lichter van.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2018 17:53

Keezx schreef: 14 okt 2018 09:46 Op Wielertoerist zit vrijwel geen echte know-how op dit gebied.
Ik zeg : kopen die hap!
Ene Superfast weet wel iets van techniek ;-)
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 okt 2018 20:26

Die kan ik me niet herinneren van de jaren dat nog wel eens in die pot roerde...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 okt 2018 10:36

havana schreef: 13 okt 2018 07:48 @Rene kom er maar in!
Ik zal zeggen waar ik mijn keramische lagers heb zitten op de fietsen, en ook waarom :

Scott : FFWD F4R wielen met DT180 Carbon naven en Ceramicspeed body. -> Zo gekocht - naven draaien prima op de keramische lagers. Body is ook gewoon goed maar onbetaalbaar ( + € 300,- voor de Caramicspeed body ) , dus een reserve standaard DT240 body op voorraad.

Trapas lagers waren C-Bear, maar na een vermeende kraak ( kwam van snelspanner :oops: ) zijn de C-Bear vervangen door standaard GXP van Sram en die zijn nu 15 maanden oud, zijn nog prima en geen gekraak.

Derailleur wieltjes van Sram zijn standaard keramisch bij eTap.

Holdsworth : C-Bear derailleur wieltjes en C-Bear Lagers op de SRM. -> Zo gekocht - zowel trapas als derailleur wieltjes draaien prima. Zou ik ze vervangen voor weer keramisch van C-Bear als ze aan vervanging toe zijn.... Absoluut. En wel om de reden dat de C-Bear derailleur wieltjes en Trapas lagers van C-Bear niet duurder zijn dan origineel Campagnolo.

Op de Holdsworth heb ik een set Campagnolo Bora wielen draaien met standaard lagers, maar wel een keramische update in de body. Dit omdat de witte gehard alu body van Campagnolo zulke slechte standaard lagers had, en deze al na 11 maanden gewoon op waren ( slecht afgedicht en totaal niet betrouwbaar. )

Extra prijs tov de standaard lagers: € 10,- per lager. Ga ik het eruit halen .. Ik weet het niet. Zijn ze beter afgedicht, en beter bestand tegen vuil/zand/rotzooi/schoonmaken ? Absoluut, en dus hebben ze voor mij absoluut de meerwaarde.

Nu is het wel zo dat mocht ik b.v. de lagers van mijn FFWD zou moeten vervangen er ook een keramisch lager terug zou komen. Gewoon omdat het zo aangeschaft is. ( en dan bedoel ik niet de Body van de wielen )


Maar @ Havana : nu mijn wedervraag: Mochten de lagers van jou Bora Ultra's het gaan begeven, steek je dan standaard lagers of toch ook weer een setje keramische Cult lagers. Anders was het prijsverschil tussen de Bora's One en Bora"s Ultra toch ook niet goed te praten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 okt 2018 11:49

Op de MTB heb ik in de BB een tijdje met Hope ceramieke lagers gereden. Ze gaan drie keer zo lang mee voor ze doorgerot zijn, maar omdat ze ook drie keer zo duur zijn is de prijs per pedaalomwenteling gelijk aan stalen lagers. Ik ging er niet harder door fietsen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 okt 2018 11:55

Maar @ Havana : nu mijn wedervraag: Mochten de lagers van jou Bora Ultra's het gaan begeven, steek je dan standaard lagers of toch ook weer een setje keramische Cult lagers. Anders was het prijsverschil tussen de Bora's One en Bora"s Ultra toch ook niet goed te praten.
Dan bestel ik gewoon een doosje kogeltjes en die druk ik erin. Prijsverschil was sowieso niet goed te praten, de reden om voor de Ultra's te gaan destijds was dat de Ones niet leverbaar waren.

Momenteel rijd ik nauwelijks met de Bora's dus zal nog wel ff duren voordat ik er iets aan moet doen...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 okt 2018 13:09

Hier nog wat leesvoer met IMO relevante conclusies:
https://road.cc/content/feature/175644- ... s-and-cons
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 15 okt 2018 22:37

Er zijn echt voldoende onderzoeken die aantonen dat keramische lagers geen bal uitmaken bij het fietsen qua duurzaamheid en weerstand, maar als je (of een prof) 300 euri wil en kunt uitgeven voor een c-body dan moet je dat vooral niet laten. Ik vind het echt een hype die maar doorgaat (deze discussie loopt al 10/15 jaar of zo, zo lang ik mij kan herinneren), en nog steeds zijn er mensen die erin geloven.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 okt 2018 00:43

De feiten zijn bekend, wat mensen doen wordt bepaald door hun perceptie van de realiteit en hun belevingswereld.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie