Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Keramische lagers, zin of onzin

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 12 okt 2018 20:50

Ik heb even gezocht op het forum, maar kon zo snel geen onderwerp vinden over keramische lagers in het algemeen.

Wat zijn de ervaringen/meningen hier over keramische lagers? Ik lees op google aan de ene kant mooie verhalen over hoeveel extra wattage dit zou opleveren, maar ook dat het op een fiets niks toevoegt.

Wel zou de levensduur langer zijn, maar ik vraag mij af of dat de hogere kosten waard is.

Zijn keramische lagers de investering waard?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4326
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 okt 2018 21:06

Nee, zolang je niet op de limiet tijd en elke seconde telt.
Dat is het praktische gedeelte. Emotioneel kan keramisch wel zijn geld waard zijn, maar dat kan je alleen zelf bepalen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 okt 2018 21:26

Nee ze zijn op geen enkele manier te rechtvaardigen behalve voor leuke verhalen in de kroeg. Kwalitatief goede stalen lagers zijn voor gebruik in fietsen meer dan goed genoeg (vaak zelfs beter). Keramische lagers hebben zeker bij hogere toeren meerwaarde echter die worden in een fiets nooit gehaald.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 12 okt 2018 22:53

sharkman113 schreef: 12 okt 2018 21:26 Nee ze zijn op geen enkele manier te rechtvaardigen behalve voor leuke verhalen in de kroeg. Kwalitatief goede stalen lagers zijn voor gebruik in fietsen meer dan goed genoeg (vaak zelfs beter). Keramische lagers hebben zeker bij hogere toeren meerwaarde echter die worden in een fiets nooit gehaald.
klopt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2018 07:48

@Rene en @Kees kom er maar in!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2018 08:34

Voor weerstandsreductie zal het niet veel uitmaken, maar hoe zit het met duurzaamheid? Is die beter bij keramisch?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2018 08:40

Soms, doch dat is geen wet van meten en persen (sic).

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 13 okt 2018 08:54

Zelf heb ik een Wheels Mfg keramisch gelagerd bottom bracket gehad. De duurzaamheid is marginaal hoger, is mijn ervaring. Nu heb ik weer een Wheels BB, maar dan de versie met stalen ACB (angular contact bearing), en deze is ook prima.
Voor toevoegen van vet in keramisch is wel weer speciaal vet aangeraden, dus misschien ook nog iets om rekening mee te houden bij aanschaf.
Ik heb wel eens een artikel gelezen over het gebruik van hybride lagers in de fietsindustrie. Dit zijn dus b.v. lagers met stalen lagerschalen, en keramische kogels. Bij gebruik in je fiets schijnt het toerental dermate laag te zijn, dat er kans is dat bij hoge belasting de keramische kogels minieme deukjes veroorzaken in de lagerschaal door het verschil in hardheid. Hierdoor wordt de levensduur dus juist korter i.p.v. langer.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 okt 2018 18:03

Het maakt geen drol uit maar ze zijn duur, soms heel duur.
Over wat moet je altijd praten? Tussen fietsvrienden staat het wel mooi dat je op jouw fiets je lagers hebt vervangen door keramische exemplaren.
Even nog volgende overweging.
Als je nog wat euro's over hebt kan je daar beter keramische lagers dan sigaretten van kopen.
Van sigaretten roken is het bewezen dat dat slecht is voor de gezondheid en dat je daar zeker niet sneller van gaat fietsen.
Keramische lagers zijn niet slecht voor je gezondheid en je gaat er zeker niet trager van fietsen.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 13 okt 2018 18:55

Nee. Keramische lagers hebben een functie in (vliegtuig-)motoren die enorm hoge toerentallen draaien bij hoge temperaturen en in extreme omstandigheden.
https://road.cc/content/feature/175644- ... s-and-cons

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 okt 2018 19:32

Ik heb setje gehad, maar een goed stalen lager gaat net zo lang mee. Ja het kan iets lichter draaien maar daar heeft vet, en de hoeveelheid ervan ook heel veel invloed op en de seals.

Wil je de laagste weerstand heb ik wel tips, binnenste seal verwijderen, heel dun en weinig vet.
Als er weinig vuil bij komt zal het je nog verbazen hoe lang ze mee gaan.

Of lagers een lange levensduur hebben hangt voor 90% van de passing af ik heb bij een duiste zaak iets van dswlagers oid lager besteld voor in mijn hope pro2 mtb naven, In een setje hope naven gaan 7 lagers en ik was 9 euro kwijt, ze draaien al drie pekel seizoenen in mijn weg MTB, circa 5 a 6 duizend kilometer, dus of keramisch de meerprijs waard zijn nee dus!

Het verhaal van Infinito is ook zeker waar, keramiek kan niet goed tegen stoot belasting icm stalen schalen en dat is bij fietslagers bijna altijd het geval, volgens mij is alleen ceramicspeed volledig ceramsich

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 13 okt 2018 19:44

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij worden hier op het forum met enige regelmaat ceramische lagers geroemd... de posts over c-bear zijn imho niet te tellen... wel leuk om weer wat nuchterheid te lezen!
:winkthumb:

Plaats reactie