Ik heb ooit van mijn ouders een wat oudere Spinder fietsendrager voor drie fietsen gekregen. Het probleem is echter dat deze de fietsen steeds beschadigd.
Dit is niet de drager zelf maar meer het schuren tegen elkaar en dat met name de trappers soms helemaal in elkaar vastzitten. De laatste keer heeft dit de carbon voorvork van mijn gewone fiets en mijn vriend zijn elektrische mountainbike behoorlijk beschadigd
Enige oplossing is nu de fietshouder er tussen vrijlaten, maar dit is ook niet super handig.
Zijn er nog aanraders voor fietsendragers (liefst ook wat lichter) die zowel voor twee racefietsen als mountainbikes geschikt zijn en ze niet beschadigen? Liefst dus wat verder uit elkaar? Ik heb nu net een nieuwe mountainbike en die wil ik echt graag netjes houden.
Alvast bedankt!
fietsendrager, fietsen beschadigd
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
in de creatieve sfeer, zoiets? http://www.softride.com/rack-products/s ... _bike_rack#
Moet je wel nog iets met je verlichting en nummerplaat
In general zal een ontwerp zo compact mogelijk zijn. Maar met een drager voor 2 fietsen heb je misschien al meer ruimte?
Op zich is de middelste leeglaten op het rek van 3 van de spinder, toch ook geen gekke oplossing voor het vervoeren van 2 fietsen?
De spinder met 3 fietsen is altijd passen en meten (met racefietsen in ieder geval). Beetje schuiven met de positie van de wielen, het juist positioneren van de cranks, en evt. een doekje binden om een pedaal, of om een voorvork.snelspanner (bij racefietsen op de spinder zijn de snelspanners nog wel eens de klos).
Moet je wel nog iets met je verlichting en nummerplaat
In general zal een ontwerp zo compact mogelijk zijn. Maar met een drager voor 2 fietsen heb je misschien al meer ruimte?
Op zich is de middelste leeglaten op het rek van 3 van de spinder, toch ook geen gekke oplossing voor het vervoeren van 2 fietsen?
De spinder met 3 fietsen is altijd passen en meten (met racefietsen in ieder geval). Beetje schuiven met de positie van de wielen, het juist positioneren van de cranks, en evt. een doekje binden om een pedaal, of om een voorvork.snelspanner (bij racefietsen op de spinder zijn de snelspanners nog wel eens de klos).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Pedalen zo plaatsen dat ze het frame niet raken!
Anders idd een plaats vrijhouden zodat ze elkaar niet kunnen raken.
Spinder dragers zijn wel smal zodat fietsen elkaar sneller raken.
Heb zelf een Hapro Atlas voor 3 fietsen en racefietsen passen daar zonder problemen op.
Met de MTB is het een ander verhaal door de voorvorken die wat breder uitsteken.
Een doekje ertussen en probleem is opgelost.
Ook met de bredere sturen is het dan passen en meten, daar "meer" problemen mee dan met de voorvorken.
Anders idd een plaats vrijhouden zodat ze elkaar niet kunnen raken.
Spinder dragers zijn wel smal zodat fietsen elkaar sneller raken.
Heb zelf een Hapro Atlas voor 3 fietsen en racefietsen passen daar zonder problemen op.
Met de MTB is het een ander verhaal door de voorvorken die wat breder uitsteken.
Een doekje ertussen en probleem is opgelost.
Ook met de bredere sturen is het dan passen en meten, daar "meer" problemen mee dan met de voorvorken.
Als de pedalen tegen elkaar aan zitten, dan ben jij aan zet. Je moet dan met passen en meten de boel zo zetten dat de pedalen elkaar niet kunnen raken. Een kwestie van net zolang draaien en passen en meten tot het goed staat.
Verder kun je op de kritieke plaatsen waar de twee fietsen elkaar raken er een spons tussen doen en die met een trekbandje vastzetten. Gekende plaatsen zijn de assen, het zadel en het stuur.
(ik heb zelf wel eens een drager vervangen, omdat ik het gedoe zat was. Die optie bestaat ook nog)
Verder kun je op de kritieke plaatsen waar de twee fietsen elkaar raken er een spons tussen doen en die met een trekbandje vastzetten. Gekende plaatsen zijn de assen, het zadel en het stuur.
(ik heb zelf wel eens een drager vervangen, omdat ik het gedoe zat was. Die optie bestaat ook nog)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik heb dat ook gehad, ik gebruikte van die isolatie buizen die je om CV leidingen kan doen. Dat werkt perfect.
Ja die Spinder Falcon dingen zijn relatief smal of ondiep, dat heeft z'n voordelen maar ook nadelen. Als gebruiker moet je daar gewoon rekening mee houden door inderdaad goed te kijken naar de plaatsing (welke fiets voor/achter helpt soms ook nog), positie van de pedalen en wat flexibiliteit waardoor bv de fietsen ter hoogte van de voor-as tegen de andere fiets tikt. Allemaal prima op te lossen met een doekje er tussen.
Als het idd zo'n Spinder Falcon is... Die dingen zijn 15kg oid. Lijkt mij een acceptabel gewicht?
Als het idd zo'n Spinder Falcon is... Die dingen zijn 15kg oid. Lijkt mij een acceptabel gewicht?
Dat werkt inderdaad, maar dan vooral op de buizen. De andere contactpunten, zoals assen, sturen, zadels, pedalen vragen een andere oplossing.japiecarbon schreef: ↑10 okt 2018 10:23 Ik heb dat ook gehad, ik gebruikte van die isolatie buizen die je om CV leidingen kan doen. Dat werkt perfect.
pedalen demonteren.....? klein klusje, veel effect.