Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zuigers te dicht op schuifremmen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 okt 2018 12:11

JordyFr schreef: 05 okt 2018 10:57 Afbeelding

Allereest het pinnetje (1) verwijderen, dan schroefje 2 losdraaien.
Op die manier kun je de remblokken eruit halen.
Dan met een grote platte schroevendraaier met iets van een doek eromheen de pistons voorzichtig terug duwen.

Vervolgens de remblokken terugzetten, schroefje 2 weer vastdraaien, pinnetje 1 weer erop zetten.

Dan je wiel in de fiets zetten, vastdraaien. (Niet in de remmen knijpen)

Vervolgens schroef 3 en 4 een beetje losdraaien.
Dan in je rem knijpen, pomp een paar keer en dan de rem vasthouden.

Terwijl je de rem vasthoud draai je schroef 3 en 4 weer vast. Nu moet hij niet meer aanlopen
Nog even een aanvulling.
Nadat je de remblokken hebt teruggeplaatst en schroefje 2 en borging 1 hebt teruggeplaatst.
Je wiel terug in je fiets steken.
Dan je remhendel enkele malen bedienen en voelen/zien/horen of de blokken de schijf raken.
Als dat het geval is schroef 3 en 4 een beetje lossen om je zuigerklauw terug te positioneren.
Dan schroef 3 en 4 terug echt vast zetten en voelen/horen/zien, indien nog niet in orde is terug schroef 3 en 4 een beetje lossen en opnieuw beginnen :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 okt 2018 16:17

Advies is wel om de remklauw te centreren en dus niet met de remhendel!
Maar in het midden van de schijf/klauw

Als je het op die manier niet goed krijgt kan je het op de bovenstaande manier oplossen.
Maar als je een slecht lopende zuiger hebt blijf je daar mee rijden en dat is niet de bedoeling

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 05 okt 2018 19:18

Lcsmet schreef: 05 okt 2018 12:11
JordyFr schreef: 05 okt 2018 10:57 Afbeelding

Allereest het pinnetje (1) verwijderen, dan schroefje 2 losdraaien.
Op die manier kun je de remblokken eruit halen.
Dan met een grote platte schroevendraaier met iets van een doek eromheen de pistons voorzichtig terug duwen.

Vervolgens de remblokken terugzetten, schroefje 2 weer vastdraaien, pinnetje 1 weer erop zetten.

Dan je wiel in de fiets zetten, vastdraaien. (Niet in de remmen knijpen)

Vervolgens schroef 3 en 4 een beetje losdraaien.
Dan in je rem knijpen, pomp een paar keer en dan de rem vasthouden.

Terwijl je de rem vasthoud draai je schroef 3 en 4 weer vast. Nu moet hij niet meer aanlopen
Nog even een aanvulling.
Nadat je de remblokken hebt teruggeplaatst en schroefje 2 en borging 1 hebt teruggeplaatst.
Je wiel terug in je fiets steken.
Dan je remhendel enkele malen bedienen en voelen/zien/horen of de blokken de schijf raken.
Als dat het geval is schroef 3 en 4 een beetje lossen om je zuigerklauw terug te positioneren.
Dan schroef 3 en 4 terug echt vast zetten en voelen/horen/zien, indien nog niet in orde is terug schroef 3 en 4 een beetje lossen en opnieuw beginnen :)
Bij deze remblokken is er een simpele oplossing.
Wiel laten zitten.
Met duim.en wijsvinger bovenkant(koelribben) beetpakken en knijpen. Je drukt hierdoor de zuigers terug.
Remklauw centreren?
Blokken eruit, wiel montage controleren,controleren of de schijf in het midden van de klauw staat. Zo niet boutjes klauwbevestiging losmaken en klauw in het midden zetten.
De methode klauw losdraaien en rem inknijpen kan op den duur alleen maar tot ellende leiden.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 okt 2018 20:37

Dan moet je daarna ook ff zorgen dat de zuigertjes beide even ver uit komen. Dat is niet moeilijk, maar moet je wel even doen. Op de site van Hope staan daar mooie filmpjes over.

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 05 okt 2018 22:03

waanzinnig bedankt iedereen en @JordyFrm, @Lcsmet, @deoudegek.

@deoudegek; Als ik die koelribben bij elkaar knijp, ga ik dan de zuigers juist uit elkaar halen? Ga ik morgen even proberen.. Wat bedoel je met:

Blokken eruit, wiel montage controleren,controleren of de schijf in het midden van de klauw staat. Zo niet boutjes klauwbevestiging losmaken en klauw in het midden zetten.
De methode klauw losdraaien en rem inknijpen kan op den duur alleen maar tot ellende leiden.

Waarom werkt die andere methode niet (ellende) en hoe montage controleren en wat bedoel je met welke boutjes losmaken en hoe klauw in het midden zetten?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 okt 2018 09:08

De andere methode met bouten los, rem vast en dan bouten vast werkt wel. (ik gebruik hem ook bij een wielwissel, maar weet wel zeker dat alles goed werkt)

Maar mocht je een zuiger hebben die minder goed beweegt of zelf niet, dan staan je klauw mogelijk niet in het midden,

Blokken kunnen ongelijk gaan slijten en zullen dan snel weer aan gaan lopen als er een zuiger stroef loopt
De zuigers een keer helemaal terug duwen helpt vaak al om ze meteen te smeren.

Als een zuiger niet goed loopt krijg je vaak ook een sponzig gevoel.

In de basis dus in het midden beginnen, mocht ie dan iestje aanlopen is het geen probleem om de simpele methode te gebruiken maar let iig op dat de klauw recht blijft staan.

Na een wat langere tijd of heel veel vuil moet je soms de de zuigers even schoonmaken (op de hope tech op youtube staan daar prima filmpjes van)

sjoerdkoolen
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47

sjoerdkoolen 08 okt 2018 18:29

Top! Het is gelukt! Heb er een doek tussen gedaan (om schroevendraaier heen) en toen drufde ik wat meer kracht te zetten. Thanks all!

Plaats reactie