Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vraagje over kettingbladen en verzetten

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 aug 2018 13:05

Ok, dank! Ik denk dat het dus een 50-39 gaat worden, alhoewel misschien ook een 48-39. Ik moet de 'ritzelrechner' maar eens bekijken zodat ik niet teveel overlap van versnellingen krijg. Alhoewel enige overlap denk ik wel goed is zodat je als je op de 'grens' fietst niet de hele tijd van klein naar groot of andersom hoeft.
Ride bikes, not tanks!

Rmr
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:18

Rmr 29 aug 2018 20:19

Bij toeval, kwam ik nog wat afwijkende cassettes tegen voor campa 11speed

https://www.futurumshop.nl/ta-specialit ... peed.phtml

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 29 aug 2018 20:59

Mooie alternatieven. Moet je wel zeker weten dat je frame dat grotere kleinste kransje kan hebben.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 aug 2018 23:16

Er staat nergens of hij een 10v of 11v systeem heeft.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 30 aug 2018 10:06

Het gaat om 11 speed.

Nu ik ben uitgekomen op TA moet ik ook nieuwe bladbouten kopen. Tenminste dat zie ik hier en daar staan. Echter de TA UTC3 is volgens specificities alleen geschikt voor Ultra-Torque carbon cranks. Ik heb echter een Power-Torque carbon crank (Athena)..... Zijn die boutjes van Ultra- en Power-Torque hetzelfde?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 30 aug 2018 13:51

Zorro schreef: 28 aug 2018 18:35 50X34 (Shimano 5800 105) had ik origineel met een, ik dacht, 11-32 cassette en aangezien ik altijd op het vlakker rijd geen goede combo.

In plaats van de het 34 binnenblad een 39 gemonteerd (officieel niet ondersteund door Shimano) en een 12-25 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) polder cassette werkt voor mij perfect.

Er zijn mensen die problemen hadden met het 39 voorblad waarbij vroeger of later bij schakelen de ketting tussen de bladen viel maar dat heb ik nog nooit meegemaakt na toch al duizenden en duizenden kilometers.

Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=81147&hilit=39+binneblad&start=12
Sram met een ander merk werkt niet, dan valt idd de ketting tussen de voorbladen was mijn ervaring. Dus houd het bij een merk.
50/34 of 50/39 zou ik kiezen samen met een 12-25. Klaar is Kees
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Vince!
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 nov 2014 21:24

Vince! 30 aug 2018 14:37

klimmer schreef: 29 aug 2018 00:29
DeSnelsteKoerier schreef: 28 aug 2018 23:30 Of een 14-28 cassette. Icm 50-39 (die 39 schakelt prima bij mij icm de 50). Dan heb je ook een rechtere kettinglijn op de 19 achter.
In beginsel het meest to the point advies voor iemand die op souplesse rijdt. Maar 14-28t cassette is bij Campagnolo zowel in 10v als 11v niet verkrijgbaar. Van Campa 9v heb ik geen overzicht van.
Ideale cassette op 't vlakke met kleine tussenstappen en op de 17-18-19 heb je een mooie rechte kettinglijn.
Enige nadeel, snelheden tot 50km/u lukt, daarboven kom je in de problemen.
Deze cassette is bij mijn aan vervanging toe en ik heb nu een BBB 13-25 gekocht die nog moet gemonteerd worden.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 sep 2018 13:41

Ondertussen heb ik een TA 39 binnenblad en een 48 buitenblad besteld. Echter zag ik na het bestellen pas de opmerking van TA dat er 12t verschil moet zitten tussen de bladen om te voorkomen dat de ketting tussen de bladen beland. Google meteen maar gevraagd of er meer een 48/39 gebruiken en of dat werkt. Schijnt toch wel goed te gaan. Als het echt beroerd werkt dan gooi ik er wel een 36 binnenblad op. Dan heb ik wel weer mijn 12t verschil. Op zich heb ik de overlap zo berekend dat ik niet meteen van klein naar groot of andersom op een bepaald tempo en cadans.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 sep 2018 15:53

Vanmorgen alles gemonteerd en de eerste 50km gereden. Ben erg tevreden. Kan niet anders zeggen. 48/39 werken prima samen. En waar ik met 50/34 alleen maar op het buitenblad reed kan ik nu ook prima uit de voeten met de 39.
Ride bikes, not tanks!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 sep 2018 16:10

Idd met de 11-23 Cassette?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 sep 2018 17:01

Ja. 11-23 11sp ja.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 10 sep 2018 11:23

Gisteren 60km gereden en dat ging wederom prima.

Bij wind tegen en in de stad kan ik prima uit de voeten met de 39. Op kransje 14/15 kan ik alsnog met een cadans van tussen 95-100 ruim boven de 30km/u rijden. En in de stad kan ik nu eindelijk normaal wegfietsen bij het stoplicht als ik naar de 18/19 schakel. Dat was wel even anders op de 50/19.

Bij wind mee en buiten de stad meteen op de 48 waar ik prima uit de voeten kan op de 18/17/16 en als het echt snel kan nog op een kleiner kransje, De verzetten zijn dus mooi verdeeld over de cassette. En daarbij ook een mooie rechte kettinglijn.

Door wat overlap van verzetten op het grote en kleine blad dus weinig geschakel aan de voorkant.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie