Vraagje over kettingbladen en verzetten
Ok, dank! Ik denk dat het dus een 50-39 gaat worden, alhoewel misschien ook een 48-39. Ik moet de 'ritzelrechner' maar eens bekijken zodat ik niet teveel overlap van versnellingen krijg. Alhoewel enige overlap denk ik wel goed is zodat je als je op de 'grens' fietst niet de hele tijd van klein naar groot of andersom hoeft.
Ride bikes, not tanks!
Bij toeval, kwam ik nog wat afwijkende cassettes tegen voor campa 11speed
https://www.futurumshop.nl/ta-specialit ... peed.phtml
https://www.futurumshop.nl/ta-specialit ... peed.phtml
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Mooie alternatieven. Moet je wel zeker weten dat je frame dat grotere kleinste kransje kan hebben.
Er staat nergens of hij een 10v of 11v systeem heeft.
Het gaat om 11 speed.
Nu ik ben uitgekomen op TA moet ik ook nieuwe bladbouten kopen. Tenminste dat zie ik hier en daar staan. Echter de TA UTC3 is volgens specificities alleen geschikt voor Ultra-Torque carbon cranks. Ik heb echter een Power-Torque carbon crank (Athena)..... Zijn die boutjes van Ultra- en Power-Torque hetzelfde?
Nu ik ben uitgekomen op TA moet ik ook nieuwe bladbouten kopen. Tenminste dat zie ik hier en daar staan. Echter de TA UTC3 is volgens specificities alleen geschikt voor Ultra-Torque carbon cranks. Ik heb echter een Power-Torque carbon crank (Athena)..... Zijn die boutjes van Ultra- en Power-Torque hetzelfde?
Ride bikes, not tanks!
Sram met een ander merk werkt niet, dan valt idd de ketting tussen de voorbladen was mijn ervaring. Dus houd het bij een merk.Zorro schreef: ↑28 aug 2018 18:35 50X34 (Shimano 5800 105) had ik origineel met een, ik dacht, 11-32 cassette en aangezien ik altijd op het vlakker rijd geen goede combo.
In plaats van de het 34 binnenblad een 39 gemonteerd (officieel niet ondersteund door Shimano) en een 12-25 (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25) polder cassette werkt voor mij perfect.
Er zijn mensen die problemen hadden met het 39 voorblad waarbij vroeger of later bij schakelen de ketting tussen de bladen viel maar dat heb ik nog nooit meegemaakt na toch al duizenden en duizenden kilometers.
Zie ook: viewtopic.php?f=12&t=81147&hilit=39+binneblad&start=12
50/34 of 50/39 zou ik kiezen samen met een 12-25. Klaar is Kees
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ideale cassette op 't vlakke met kleine tussenstappen en op de 17-18-19 heb je een mooie rechte kettinglijn.klimmer schreef: ↑29 aug 2018 00:29In beginsel het meest to the point advies voor iemand die op souplesse rijdt. Maar 14-28t cassette is bij Campagnolo zowel in 10v als 11v niet verkrijgbaar. Van Campa 9v heb ik geen overzicht van.DeSnelsteKoerier schreef: ↑28 aug 2018 23:30 Of een 14-28 cassette. Icm 50-39 (die 39 schakelt prima bij mij icm de 50). Dan heb je ook een rechtere kettinglijn op de 19 achter.
Enige nadeel, snelheden tot 50km/u lukt, daarboven kom je in de problemen.
Deze cassette is bij mijn aan vervanging toe en ik heb nu een BBB 13-25 gekocht die nog moet gemonteerd worden.
Ondertussen heb ik een TA 39 binnenblad en een 48 buitenblad besteld. Echter zag ik na het bestellen pas de opmerking van TA dat er 12t verschil moet zitten tussen de bladen om te voorkomen dat de ketting tussen de bladen beland. Google meteen maar gevraagd of er meer een 48/39 gebruiken en of dat werkt. Schijnt toch wel goed te gaan. Als het echt beroerd werkt dan gooi ik er wel een 36 binnenblad op. Dan heb ik wel weer mijn 12t verschil. Op zich heb ik de overlap zo berekend dat ik niet meteen van klein naar groot of andersom op een bepaald tempo en cadans.
Ride bikes, not tanks!
Vanmorgen alles gemonteerd en de eerste 50km gereden. Ben erg tevreden. Kan niet anders zeggen. 48/39 werken prima samen. En waar ik met 50/34 alleen maar op het buitenblad reed kan ik nu ook prima uit de voeten met de 39.
Ride bikes, not tanks!
Gisteren 60km gereden en dat ging wederom prima.
Bij wind tegen en in de stad kan ik prima uit de voeten met de 39. Op kransje 14/15 kan ik alsnog met een cadans van tussen 95-100 ruim boven de 30km/u rijden. En in de stad kan ik nu eindelijk normaal wegfietsen bij het stoplicht als ik naar de 18/19 schakel. Dat was wel even anders op de 50/19.
Bij wind mee en buiten de stad meteen op de 48 waar ik prima uit de voeten kan op de 18/17/16 en als het echt snel kan nog op een kleiner kransje, De verzetten zijn dus mooi verdeeld over de cassette. En daarbij ook een mooie rechte kettinglijn.
Door wat overlap van verzetten op het grote en kleine blad dus weinig geschakel aan de voorkant.
Bij wind tegen en in de stad kan ik prima uit de voeten met de 39. Op kransje 14/15 kan ik alsnog met een cadans van tussen 95-100 ruim boven de 30km/u rijden. En in de stad kan ik nu eindelijk normaal wegfietsen bij het stoplicht als ik naar de 18/19 schakel. Dat was wel even anders op de 50/19.
Bij wind mee en buiten de stad meteen op de 48 waar ik prima uit de voeten kan op de 18/17/16 en als het echt snel kan nog op een kleiner kransje, De verzetten zijn dus mooi verdeeld over de cassette. En daarbij ook een mooie rechte kettinglijn.
Door wat overlap van verzetten op het grote en kleine blad dus weinig geschakel aan de voorkant.
Ride bikes, not tanks!