Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bellen!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 12 sep 2018 07:22

codex schreef: 11 sep 2018 15:38 Vraagje> Waarom wordt er wel op de stadsfiets gebeld als je iemand wilt passeren of waarschuwen?
Het is toch duidelijk dat dat gewoon voor 100 % geacepteerd wordt.
Door kinderen, werkelijk door iedereen en volledig geacepteerd.

Het probleem met bellen op de racefiets(30 jaar ervaring zelf) is dat het snelheidsverschil veel te groot is.Waar een gewone fietser hooguit 18-20km fietst en veel zit te dagdromen, gezellig te praten, om zich heen zit te kijken ed....komt de gemiddelde racefietser alleen of met een paar man of in een groep....... er aan ¨knallen met vaak 10 km snelheidsverschil.

Je hoort een bel en flits ...........daar is de racefietser al.Natuurlijk schrikken veel mensen daarvan.Ik zelf ook.Ik kijk ook altijd opzij in een reflex, dat gaat gewoon automatisch.

Als sommige nu niet willen begrijpen dat mede fietsers dat irritant vinden dan houdt alles op.

Hou nu gewoon je snelheid in(ga op de zelfde snelheid achter ze fietsen en bel rustig) en fiets ze rustig voorbij.Als je vlakbij ze bent en de zelfde snelheid fietst, kan je ook wel rustig vragen.Dat werkt ook perfect.

PS
Mijn favoriete bel is een Cannondale belletje.
Netjes verwoord :winkthumb:
Goede vraag mbt de acceptatie, maar ik heb gelezen dat een enkeling de bel weg haalt bij fiets van hun kind omdat het gevaarlijk zou zijn. Wellicht de grootste "grap" van het jaar :lol:

Snelheidsverschil wat je aangeeft kan idd een medeoorzaak zijn van schrikgedrag en daarop anticiperen. Beide partijen blij, geen stress, geen irritatie en beide gewoon lekker door gaan met fietsen. Daar gaat het toch om of je nu de snelle wielrenner bent of een recreant die met 12 km/u geniet van onze hobby?

Het Cannondale belletje zit nog op mijn CX, is wel de hardste uit mijn "bellentest" . Deze idd niet pas op 3 meter achter iemand gebruiken :mrgreen:

Ik denk dat rovar (topic starter) nooit had gedacht dat zijn vraag zoveel respons zou krijgen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2018 07:45

Jezus Fred, jij hebt echt een dikke plaat voor je kop. Je bent zo vooringenomen dat je blijkbaar niet meer goed begrijpend kunt lezen.

Mijn dochter gaat over de kop, blijft daarbij achter haar bel haken. Gevolg: broek in flarden en een stevige snee in haar been. (Jij vroeg zelf nota bene om argumenten om geen bel te monteren)
Bel gaat er dus af (vallen hoort bij MTB 'en, je open halen aan onnodig uit stekende delen niet). Als jij dat de "grap van het jaar" noemt, dan heb je een pervers gevoel voor humor.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 12 sep 2018 13:07

Zo jammer, dat gescheld / taalgebruik van jou op dit forum naar mij toe.
Zo jammer om Jezus er bij te halen, zijn wellicht ook mensen die daar niet van houden in dergelijke context.
Bezeren is geen grap, gun je niemand en zeker ook kinderen niet die warm gemaakt worden om deze leuke sport te beoefenen. Geen twijfel over mogelijk.
Als iemand zich bezeerd of open haalt aan een tandwiel (wat veel vaker voorkomt, dan bij een bel) wordt die dan ook verwijderd? Vergelijk gaat niet volledig op besef ik, maar toch als voorbeeld.

Mbt sigje: Dat veranderd wel vaker, afhankelijk van wat er speelt of seizoen. Soms een schijfrem, soms een MTB dingetje (winter/zomersport/trail/droogte/modder etc.), soms iets voor KiKa, dan weer een helm en nu een belletje. Daar aanstoot aan nemen? Niet doen.

Ik blijf er bij dat een fietsbel zeker ook uit sociaal oogpunt op een (race)fiets kan en hoort. Wielrenners is een groep die vaak onder vuur ligt bij anderen en je leest vaak dat die groep zich ergert aan het feit dat ze ineens langs schieten/ niet bellen etc.

Zijn zat uitvoeringen die niet lelijk of scherp zou (Knogg bijvoorbeeld) en/of zichtbaar (Hide my Bell). Blijven naar mijn persoonlijk mening geen steekhoudende argumenten over om geen bel te gebruiken.
Zoveel rijders/ zoveel meningen blijkt maar weer. Dat is het leuke van dit forum, daarover geen misverstand.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2018 13:49

Dank voor je reactie Fred,

Dat van die plaat voor je kop klinkt misschien te onaardig; je ogenschijnlijke vooringenomenheid stoort me echter wel. Het lijkt erop dat iedereen die niet dezelfde normen hanteert als jij weggezet wordt als aso. Dan maakt het niet zoveel uit of het over #trailrespect of bellen of iets anders gaat.

Als je dan vraagt om argumenten om geen bel te monteren en ik geef er twee, dan mogen die voor jou misschien niet gelden, het geeft echter geen pas om ze dus maar belachelijk te maken. Zeker niet als op jouw eigen argumenten ook wel het e.e.a. aan te merken is (zo vind ik bellen irritant opdringerig over komen en geef daarom de voorkeur aan een ratelnaaf of een "pardon"). Je kiest er echter voor om niet inhoudelijk op deze tegenargumenten (die niet alleen door mij gegeven worden) in te gaan. Daar komt die "plaat voor je kop" opmerking vandaan.

Overigens: ik ben het er helemaal mee eens dat het imago van de sportfietser slecht is, en dat "we" er dus goed aan doen om ons als ambassadeurs van onze sport te gedragen. Maar dat kan echt prima zonder bel. Ja er is een groep zuurpruimen die het niet hebben van een bel maar al te graag gebruikt als stok om mee te slaan. Dat zijn m.i. hetzelfde slag mensen die alle MTB'ers uit de duinen willen hebben en daarvoor gestressde zandhagedissen als argument misbruiken (je weet vast waar ik nu op doel). Deze mensen haten sportieve fietsers, het heeft geen enkele zin je daarnaar te conformeren denk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 12 sep 2018 14:06

Ik ben zojuist gezwicht door alle boze reacties van chagrijnige medemensen op het fietspad en heb een BBB EasyFit Deluxe besteld :lol:

Ik minder altijd vaart, vriendelijk fluitje of "tringtring", ga er langzaam voorbij, hierna bedank ik en wens ik een fijne dag. Dit blijkt echter bij de helft nog in het verkeerde keelgat te schieten (waarschijnlijk denken ze dat het hun plicht is om boos te reageren op iedere wielrenner die ze tegen komen).

Daarom nu maar een belletje. Mijn aanpak blijft hetzelfde, alleen nu een belletje i.p.v. vriendelijk fluitje. Dan weet ik in het vervolg 100% zeker dat het niet aan mij ligt maar toch echt aan de intolerantie van de medemens. Kan ik lekker voortaan onbezorgd met een grote smile doorfietsen en heb ik aan al mijn verplichtingen voldaan 8-)

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 12 sep 2018 14:36

Ach, zo reed ik zondag jl. om 07:30 uur met mijn twee maten over een rotonde van een weg, waar op dat moment in de wijde omtrek verder echt geen enkel verkeer te bekennen was (is goed te zien). En ja, bij die rotonde ligt ook een tunneltje waarvan je eigenlijk gebruik zou moeten maken. Maar het gaat zoveel makkelijker over de weg. Echt: geen auto / motor of wat dan ook in de buurt (is gewoon erg goed te zien). En dus peddelen wij over de weg en niet door het tunneltje. Wat we overigens indien er ook maar één auto in de buurt is gewoonweg niet doen. Staat er in de berm van de rotonde een meter of wat uit de oever een of andere inboorling met een soort van ielig kefbeest dat zat te kakken (de inboorling zag er niet uit of iet voornemens was de ontlasting van zijn viervoeter te gaan opruimen, maar dat daar gelaten), gilt ie plotseling echt keihard naar ons: "GVD, LUL, denk je dat ze dat tunneltje voor niets hebben aangelegd? Altijd die asociale kutfietsers, klootzakken".

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8944
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2018 14:38

Zou het hebben geholpen als je had gebeld denk je?


;-)
(sorry, ik kon het niet laten)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jooster
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2017 16:13

Jooster 12 sep 2018 17:59

serbak schreef: 12 sep 2018 14:06 Ik ben zojuist gezwicht door alle boze reacties van chagrijnige medemensen op het fietspad en heb een BBB EasyFit Deluxe besteld :lol:

Ik minder altijd vaart, vriendelijk fluitje of "tringtring", ga er langzaam voorbij, hierna bedank ik en wens ik een fijne dag. Dit blijkt echter bij de helft nog in het verkeerde keelgat te schieten (waarschijnlijk denken ze dat het hun plicht is om boos te reageren op iedere wielrenner die ze tegen komen).

Daarom nu maar een belletje. Mijn aanpak blijft hetzelfde, alleen nu een belletje i.p.v. vriendelijk fluitje. Dan weet ik in het vervolg 100% zeker dat het niet aan mij ligt maar toch echt aan de intolerantie van de medemens. Kan ik lekker voortaan onbezorgd met een grote smile doorfietsen en heb ik aan al mijn verplichtingen voldaan 8-)
Bijzonder hoe je inderdaad bij sommige mensen met geen mogelijkheid langs ze kan gaan zonder irritatie te veroorzaken. Extra reden om afgelegen routes te gebruiken.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 12 sep 2018 19:21

Afgelegen routes of op rustige tijdstippen. Daarom nog steeds bij met "Fred's vrije fietsvrijdag"......
Ik probeer zeker het "spitsuur" te vermijden, maar dat ook op de motor (ook zo'n groep die het altijd gedaan heeft)
@serbak: Misschien zou tingeling minder irritatie oproepen :mrgreen:
Maar je hebt gelijk mbt intolerantie en wordt alleen maar erger met steeds meer mensen per vierkant meter in NL.
@Cubus Ridley: Zodra er GVD aan te pas komt, dan houd alles op.

Maar nog even inhoudelijke vraag: Eigenlijk wil ik een ander (minuscuul/onopvallend) belletje op mijn Scale dat onder het stuur zit en net binnen het handvat.
Wel aan de onderkant stuur te bedienen, want daar zit in principe mijn duim toch al.
Iemand goede suggestie?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 12 sep 2018 22:36

53x11 schreef: 12 sep 2018 14:38 Zou het hebben geholpen als je had gebeld denk je?


;-)
(sorry, ik kon het niet laten)
:lol:

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 13 sep 2018 11:03

De niet-bellers schreeuwen het hardst. :ugeek:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 sep 2018 11:35

De fietsbelplicht stamt uit 1906. Toen paard en wagen gemeengoed waren en gemotoriseerd verkeer zo zeldzaam was dat menigeen dacht dat duivelse machines waren.

De bel was verplicht om gevaar af te wenden. Heden ten dage voldoet een fietsbel eigenlijk op geen enkele manier meer om gevaar af te wenden. Gemotoriseerd verkeer hoort überhaupt al geen fietsbel en voor overige fietsers en voetgangers is hard roepen vooral omdat het een reflexmatige handeling is om jezelf in veiligheid te brengen veel effectiever. Als jij met een gangetje van 30 km/h een appende puber recht op je af ziet komen met oordopjes in dan heb je domweg geen fuck aan je fietsbel.

Wat dus overblijft is een bel om anderen te attenderen dat jij er aan komt of dat jij wil paseren. Strikt juridisch is de bel daar niet voor bedoeld want er is immers geen sprake van gevaar (in de auto toeteren we ook niet als we inhalen). Dan kun jezelf wel heel fatsoenlijk vinden om wel te bellen. Maar dat fatsoen is slechts een persoonlijke interpretatie. Want diegene naar wie je belt vind je eindeloze getingel misschien helemaal niet fatsoenlijk maar drammerig en bloedirritant.

Kortom we gaan er niet uitkomen. Wat overblijft is het onderlinge vingertje wijzen. Eigenlijk moeten we dat helemaal niet willen als fietsers onder elkaar.

Plaats reactie