Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bellen!

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 20 jan 2020 18:27

Ik heb 25 jaar geleden (ik was een puber van 15-16) tijdens een van mn eerst fietstochten ooit een wielrenner die niet belde maar keihard schreeuwde, dat ik opzij moest, hardhandig van de fiets afgetrokken. Ontoelaatbaar gedrag waar ik me dan ook echt voor schaam. Nu zou ik zoiets nooit meer doen, maar dat maakt het begrip voor fietsers zonder bel niet minder. Ik begrijp werkelijk niet dat er 'fietsliefhebbers' zijn die vanwege esthetische argumenten of gewicht weigeren een bel te monteren, en menen, vaak met hoge snelheid en geschreeuw, anderen aan de kant te dwingen. Het is geen wedstrijd, de weg is van ons allemaal en dat betekent dat je dus soms even in de ankers moet. Dan maar geen PRtje, volgende keer beter....Daar bij heb je inmiddels supermooie bellen en wegen ze evenveel als een goede slok uit de bidon.
Moraal van mijn verhaal en de reden dat ik het aan het internet vertrouw: Je hebt alleen controle over je eigen gedrag, niet dat van anderen, dus gebruik gewoon een wettelijk (sinds 1906) verplichte bel, waarmee iedereen weet dat jij eraan komt. Ik gun niemand een provocerende puber van 2 meter die meent onrecht te zijn aangedaan en dat fysiek wel even zal rechtzetten.....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2020 20:11

Ach, zo heb ik hier thuis nog wel eens de discussie dat een bel, net als een claxon, alleen gebruikt zou mogen worden om gevaar te duiden. Niet om je medeweggebruikers aan de kant te bellen zodat je zelf maar zo snel mogelijk door kunt karren. :P. Dat opdringerige belletje maakt mijn discussiepartner in deze over het algemeen juist extreem rustig (lees: het duurt wel ff voordat er ruimte gemaakt is).
Het is me nog altijd niet gelukt dit beeld te laten veranderen ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 jan 2020 08:01

@VictorT: Mooi verhaal/bekentenis :winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jan 2020 09:06

Keezx schreef: 19 jan 2020 11:08
supermatt schreef: 19 jan 2020 10:38 CUT
. Soms kan je er maar beter stil langs fietsen.
Daarom doe ik dat altijd.
Geen discussie, geen communicatie, geen ergernis.
Jij snapt het. Een bel is voor als je ongeduldig bent (en officieel zoals hiervoor opgemerkt om gevaar af te wenden. Waar een bel m.i. overigens uiterst ineffectief voor is). Daarom zit er op mijn commuter een bel en op al mijn andere fietsen niet. Ik heb namelijk nooit haast als ik met mijn hobby bezig ben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 21 jan 2020 09:15

Wat is gevaar? Als ik op vijftig meter een wandelaar met een al dan niet aangelijnde hond zie, dan bel ik even. Zo kan de wandelaar zijn hond kort houden of aanlijnen. Hij blij, ik blij. Gevaar? Nee.

En inderdaad: die lulkoek over gewicht en esthetiek: lulkoek (en ik was luchtweerstand nog vergeten).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 jan 2020 09:38

martinbo schreef: 21 jan 2020 09:15 Wat is gevaar? Als ik op vijftig meter een wandelaar met een al dan niet aangelijnde hond zie, dan bel ik even. Zo kan de wandelaar zijn hond kort houden of aanlijnen. Hij blij, ik blij. Gevaar? Nee.
Da's inderdaad een situatie waarin een belletje erg handig is. Bij inhalen vind ik het echter maar irritant.
En inderdaad: die lulkoek over gewicht en esthetiek: lulkoek (en ik was luchtweerstand nog vergeten).
Voor mij geen argument momenteel, maar als mensen geen ventieldopjes plaatsen, dan kun je je ook voorstellen dat ze geen bel plaatsen.

Volgens mij moet je gewoon doen wat je goeddunkt. M.i. wordt het veiligheidsaspect en het sociale aspect van een bel schromelijk overdreven, maar het staat je vrij daar anders over te denken. Wat wel een beetje jammer is, is weggezet worden als aso als je geen bel op je fiets hebt (ik zeg niet dat jij dat doet, maar dat is mij eerder in dit topic wel gebeurd).

EDIT: typo
Laatst gewijzigd door 53x11 op 21 jan 2020 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 jan 2020 12:44

martinbo schreef: 21 jan 2020 09:15 Wat is gevaar? Als ik op vijftig meter een wandelaar met een al dan niet aangelijnde hond zie, dan bel ik even. Zo kan de wandelaar zijn hond kort houden of aanlijnen. Hij blij, ik blij. Gevaar? Nee.
En inderdaad: die lulkoek over gewicht en esthetiek: lulkoek (en ik was luchtweerstand nog vergeten).
Precies, 100% met je eens. :winkthumb:
Ik geef liever op nette manier aan dat ik er aan kom (zeker met dieren waaronder ik zeker ook paarden reken naast honden). Kan nooit kwaad naar mijn gevoel en is algemeen (nou ja bijna dan) geaccepteerd.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 09 feb 2020 03:06

Heb ik net een fietsbel gekocht voor mijn doordeweekse fiets. Rijdt echt wel een stuk ontspannender nu ik weet dat ik niet meer moet vertragen en "ting ting" zeggen
Maar ik heb nog geen fatsoenlijke bel gevonden voor op mijn aerostuur
Tips ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 feb 2020 07:20

Een KNOG past zeker niet? Ook niet direct naast de stuurpenklemming?

Hier op de Heuvelrug/Hilversumse heide is een bel overigens onmisbaar, iedereen die anders beweert woont hier niet of is gek. :lol: Eerste rit met mijn zelf opgebouwde gravelracer mijn bel vergeten, man man man wat een drama.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 09 feb 2020 07:53

Op mijn racefiets zit een plat Zipp stuur en direct naast de stuurpen past een Knog er probleemloos op.
Enne inderdaad Havana: Bij ons in de buurt, zeker op de gravelpaden is bijna een “ must”, want die paden worden ook gebruikt als wandelpad en dan is een vriendelijk belletje wel zo netjes/handig.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 feb 2020 08:23

sworkskid schreef: 09 feb 2020 03:06 Heb ik net een fietsbel gekocht voor mijn doordeweekse fiets. Rijdt echt wel een stuk ontspannender nu ik weet dat ik niet meer moet vertragen en "ting ting" zeggen
Maar ik heb nog geen fatsoenlijke bel gevonden voor op mijn aerostuur
Tips ?
Er bestaan ook hidemybell versies voor aerosturen.

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 09 feb 2020 08:32

Voor degene die vindt dat je moet bellen als je er graag (snel) langs wilt!

Een waarschuwingssignaal met de fietsbel mag alleen gegeven worden als er gevaar bestaat voor jezelf of voor een ander.

Bron: Verkeersregels en verlichting voor fietsers

Ik roep vriendelijk goedemorgen/middag en als ik er langs rij zeg ik altijd ‘dank u wel’. Nog nooit een probleem gehad.
Braun Beauty SL Dedacciai

Plaats reactie