Op mijn Eddy Merckx strasbourg71 wil ik een bagagerek monteren, type Tubus fly Evo of gelijkaardig, dit ter bevestiging van degelijke fietstassen(fietsvakantie). De bevestigingspunten ter hoogte van de achteras zijn echter afwijkend t.ov. “normale” bevestigingspunten voor een bagagerek. Hieronder enkele foto’s. Wat is de gangbare methode om hierop bagagerek te monteren? Als noodoplossing dacht ik aan plaatsen van klein L-stukje. Ook ter hoogte van de zadelbuis is er bevestigingspunt, dit lijkt me wel “standaard”. Alle voorziene gaten zijn voorzien van getapte draad.
Montage Bagagerek - afwijkende bevestigingspunten
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Daar gaan boutjes in die zelf weer een oogje met draad hebben. Die zijn er onder andere van Trek. Hidden fender mounts.
https://www.tritoncycles.co.uk/frames-f ... r8QAvD_BwE
https://www.tritoncycles.co.uk/frames-f ... r8QAvD_BwE
Overigens is dit dus bedoeld om een spatbord te monteren en geen bagagerek. Daar zal de fiets ook niet op berekend zijn. Kunt ook zoiets gebruiken.
https://www.bike-discount.de/en/buy/sks ... hox-452414
Voor bagagedrager kun je een lichte drager aan de zadelpen overwegen of zoiets:
https://www.tailfin.cc/blogs/stories/th ... ching-soon
https://www.bike-discount.de/en/buy/sks ... hox-452414
Voor bagagedrager kun je een lichte drager aan de zadelpen overwegen of zoiets:
https://www.tailfin.cc/blogs/stories/th ... ching-soon
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Bedankt, die hidden fender mounts lijken inderdaad te zijn wat ik nodig heb. Ik heb de vraag intussen ook even doorgespeeld naar Eddy Merckx fietsen zelf, aangezien het niet echt duidelijk is of die bevestigingspunten nu ok zijn voor een bagagerek of niet. In zowat alle reviews van de fiets staat vermeld dat er bevestigingspunten voor een bagagerek zijn (vb https://road.cc/content/news/155788-fir ... ravel-bike )
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Zouden ze een fiets daadwerkelijk "berekenen" op spatborden?
Het punt op de seatstays zit erg dicht bij de as, en niet eens meer op het frame zelf, maar op de bus die in het frame schuift. Daar kan je prima bagage op afsteunen, gaat nauwelijks een buigend moment geven en zeker niet genoeg om voor problemen te zorgen.
De bevestiging bovenin, bij het mannetje,zal weinig belasting hoeven dragen. Daar steun je op af, maar als je de drager en tassen goed bevestigd, zit zoveel mogelijk krachtafdracht op de lage bevestiging vlakbij de as.
Dat beetje belasting wat over blijft, kan de fiets goed aan. In de schijfremvariant zit daar een rem, die dan jouw voorwaartse beweging moet afstoppen. Het frame is daar echt niet op de laatste gram wegbezuinigd.
Het punt op de seatstays zit erg dicht bij de as, en niet eens meer op het frame zelf, maar op de bus die in het frame schuift. Daar kan je prima bagage op afsteunen, gaat nauwelijks een buigend moment geven en zeker niet genoeg om voor problemen te zorgen.
De bevestiging bovenin, bij het mannetje,zal weinig belasting hoeven dragen. Daar steun je op af, maar als je de drager en tassen goed bevestigd, zit zoveel mogelijk krachtafdracht op de lage bevestiging vlakbij de as.
Dat beetje belasting wat over blijft, kan de fiets goed aan. In de schijfremvariant zit daar een rem, die dan jouw voorwaartse beweging moet afstoppen. Het frame is daar echt niet op de laatste gram wegbezuinigd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19 apr 2018 09:42
Voor als iemand ooit via een zoekfunctie hier terecht komt, hierbij ook het resultaat van de installatie. De hidden fender mounts bleken moeilijk te vinden bij de lokale fietsen maker, deze had wel nog bevestigingsprofieltjes(L-stukjes) liggen die gebruikt worden op Bep. E-Bikes voor bagagerek.
Constructie(in combinatie met tubus fly EVO bagagerek en 2 ortlieb Classic tassen) heeft prima gehouden over ruim 500km, over wegen van zeer uitenlopende kwaliteit. Deze bevestigingspunten zijn duidelijk geplaatst met wat meer in gedachten dan een spatbord. Enige todo is spatbord nog in passend zwart spuiten.
Constructie(in combinatie met tubus fly EVO bagagerek en 2 ortlieb Classic tassen) heeft prima gehouden over ruim 500km, over wegen van zeer uitenlopende kwaliteit. Deze bevestigingspunten zijn duidelijk geplaatst met wat meer in gedachten dan een spatbord. Enige todo is spatbord nog in passend zwart spuiten.