Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking op de racer

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 22 aug 2018 19:43

Ja, ik weet dat je dat bedoeld, maar ik vind een paar sandalen meenemen overbodige luxe. Of tenminste iets dat ik niet mis.

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 22 aug 2018 23:09

Nou ja, als je als onderdeel van de vakantie (tenminste dat is mijn interpretatie van zo'n trip) nog even een stad wilt bekijken, vind ik een set normale kleding en schoenen toch wel meer dan slechts overbodige luxe.

Als je een keer een regendag hebt, ben je met de set van Sean Conway wel goed de Sjaak. Dat ga je nooit droog krijgen en je hebt geen reserve bij je. Daarnaast heb je, als de temperatuur 's nachts beneden de 15 graden komt met zo'n ultralicht slaapzakje en matje wel kleding in je slaapzaak nodig om het enigszins comfortabel te houden en die zijn dan dus zeiknat. Ik vrees inderdaad ook dat ik teveel gepamperd ben in deze westerse samenleving om op een dergelijke manier op pad te kunnen/willen gaan.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 23 aug 2018 15:31

Eerst even over racer vs gravelracer: zoals Ernie al zegt rijden bredere banden (pak hem beet 40mm) een stuk relaxter, vooral als je af en toe (onbedoeld) een stukje onverhard tegenkomt. Bij mijn Trek Checkpoint zijn de verschillen nog wat groter: ik kan 3 bidons monteren plus een frametas (of 4 bidons zonder frametas), er zijn ogen voor een drager en voor spatborden. Een dik stuurlint plus gelpads onder het lint geeft daarnaast veel comfort.

Maar ook op een racer kan je prima bikepacken en ook met een kampeeruitrusting. Ik had op mijn laatste trip een 11 liter zadeltas (de Rapha Epidura), stuurtas van (8?) liter, ook die Rapha Epidura, een Topeak frametas (4 liter) en een klein tasje voor de bovenbuis. Daar gingen in: tent, matje, slaapzak, kussentje, extra broek en t-shirt, shirt met lange mouwen, toiletspul, eten voor 1-2 dagen, gilet, arm- en beenstukken, reparatiekit (2 bibas) slippers en een camera.

Dan zeg ik er wel bij: net als met fietsen heb je met kampeerspul het motto 'je krijgt waar je voor betaalt'. Een slaapzak van 600 gram is goed te doen net boven het vriespunt, maar kost dan wel 400 euro. Een minimalistisch matje dat goed isoleert en lekker ligt, kost je ook minimaal 100 euro. Een lichte tent die windkracht 9 kan hebben kost je meer dan 500 euro. Enzovoorts. Ik heb al die spullen voor wandel/kano/alpiene trips en kan uit een vrij uitgebreide 'gear room' voor elke omstandigheid iets optimaal pakken. Zonder die spullen zou ik zwaarder en met fors meer volume en een lagere bedrijfszekerheid op pad gaan. Hoeft overigens niet minder leuk te zijn.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 24 aug 2018 16:02

Waarom niet een goedkope achterdrager monteren? Er zijn genoeg racefietsen (niet de dure carbon-modellen) waar nokjes op zitten. Scheelt een hoop gedoe met zadeltassen en klemmen. Drager erop en twee tassen en je kunt Europa aan. Bij wijze van spreken. Of valt dat officieel niet onder bikepacking?
Michiel

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 aug 2018 17:04

Raceframes waar nokjes op zitten?

Hmm,..... ja ze zijn er wel, maar wel verre van talrijk. Op Carbon racers zie die uiteraard niet maar ook op het gros van de alu racers ontbreken die dingen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2018 17:12

Bovendien is het juist op een fiets met een korte wielbasis extra van belang het gewicht zoveel mogelijk te spreiden.
Fietstassen op een dragertje zijn zeker een welkome aanvulling maar het blijft verstandig om wat ook nog wat tassen in het midden en voorop te monteren.
Campagnolo Ultra Dork

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 24 aug 2018 18:06

JC80 schreef: 23 aug 2018 15:31 Maar ook op een racer kan je prima bikepacken en ook met een kampeeruitrusting. Ik had op mijn laatste trip een 11 liter zadeltas (de Rapha Epidura), stuurtas van (8?) liter, ook die Rapha Epidura, een Topeak frametas (4 liter) en een klein tasje voor de bovenbuis. Daar gingen in: tent, matje, slaapzak, kussentje, extra broek en t-shirt, shirt met lange mouwen, toiletspul, eten voor 1-2 dagen, gilet, arm- en beenstukken, reparatiekit (2 bibas) slippers en een camera.
Tof dat dit allemaal past, dat had ik niet verwacht. Nu merkte ik met mijn zadel en stuur tas al dat een en ander behoorlijk windgevoelig werd. Heb je daar niet best veel last van met die frame en stuurtas erbij? Het lijkt me dat dat best een oppervlak wordt zo alles bij elkaar.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 24 aug 2018 19:22

rob74 schreef: 24 aug 2018 17:04 Raceframes waar nokjes op zitten?

Hmm,..... ja ze zijn er wel, maar wel verre van talrijk. Op Carbon racers zie die uiteraard niet maar ook op het gros van de alu racers ontbreken die dingen.
Valt wel mee hoor. Veel instapmodellen hebben gewoon nokjes. Trek Domane, Specialized Roubaix en vele, vele anderen. Als je zo'n fiets hebt, is het makkelijk om met een dragertje en twee tassen op pad te gaan. Lijkt me goedkoper dan allerlei frametassen te kopen.
Michiel

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 24 aug 2018 20:21

rton schreef: 24 aug 2018 18:06
JC80 schreef: 23 aug 2018 15:31 Maar ook op een racer kan je prima bikepacken en ook met een kampeeruitrusting. Ik had op mijn laatste trip een 11 liter zadeltas (de Rapha Epidura), stuurtas van (8?) liter, ook die Rapha Epidura, een Topeak frametas (4 liter) en een klein tasje voor de bovenbuis. Daar gingen in: tent, matje, slaapzak, kussentje, extra broek en t-shirt, shirt met lange mouwen, toiletspul, eten voor 1-2 dagen, gilet, arm- en beenstukken, reparatiekit (2 bibas) slippers en een camera.
Tof dat dit allemaal past, dat had ik niet verwacht. Nu merkte ik met mijn zadel en stuur tas al dat een en ander behoorlijk windgevoelig werd. Heb je daar niet best veel last van met die frame en stuurtas erbij? Het lijkt me dat dat best een oppervlak wordt zo alles bij elkaar.
Nee, dat valt wel mee. Ik denk dat je met twee fietstassen meer last hebt van de wind. Ik had trouwens ook nog een handdoekje en e-reader bij me. En mijn frametas was voor een deel ook nog eens gevuld met een bidon. Met eventueel een grotere zadeltas moet je echt een heel eind kunnen komen. Wel je kleding etc goed comprimeren in losse stuff zakjes.
Wat ook scheelt: op lange tochten draag ik een Brevet shirt van Rapha. Daar kan je echt heel wat in verstouwen.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 24 aug 2018 20:50

Ik had juist géén fietsshirt aan, maar alleen een ondershirt van Craft. Deed ook dienst als casual tshirt na het fietsen. ;) Heb die brevet van Rapha ook gehad, heeerlijk shirt inderdaad. Dat wel. Maar had 'm echt te weinig aan.

@TS Het ligt er een beetje aan wat je wilt. Wil je 'een weekje doorbuffelen' of meer type fietsvakantie?
In het eerste geval volstaat een (gravel)frame met nokjes voor een achterdrager en ruimte voor 40/45mm bandjes echt wel. 2 achtertassen en gaan met die banaan. Slapen kan je in een hotel/hostel, VodF, warm showers. Dan heb je weinig nodig.

Ik ben zelf op mijn gravelracer in iets meer dan een week naar Kopenhagen gefietst. Lekker doorfietsen, onverwacht veel onverharde paadjes door Duitsland, kamperen, doorrijden maar wel enigzins relaxte dagindeling. En er ging meer mee dan ik dacht, wat ik moest inpakken en aan mijn fiets moest hangen.

Afbeelding
- voortassen: fietskleding + boodschappen
- zadeltas: kampeergerei + ehbo + sandalen + toiletspullen
- achterzak: casual kleding + slaapmatje
- stuurtasje: plakspulen, medicijnen, muslirepen, Euro's & Deense Kronen

@JC80: Ik dacht al: 600gr slaapzak tot het vriespunt. :idea: Daar hangt een prijskaartje aan. ;) Speuren naar goede kampeerspullen op Marktplaats loont ook. Ik heb mijn tent en slaapmatje voor een prikkie kunnen ophalen.
WiND 56 - 2020

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 25 aug 2018 10:51

Klopt, het ligt er inderdaad aan wat je wilt. Maar de kunst van het weglaten is makkelijker dan je denkt en je hoeft qua comfort echt niet heel veel in te leveren. In het wandelen zie je al heel lang dezelfde ontwikkelingen: er zijn mensen die voor een zelfvoorzienende trektocht met ruim 20 kilo de bergen in gaan en er zijn mensen die dat met minder dan de helft doen. Waar je eigen grens qua comfort ligt, moet je zelf een beetje uitvogelen. Ik heb nachten zitten rillen in een bivakzak op een gletsjer met alleen een donsjas, maar het ook zeer comfortabel gehad op een lange toerlanglauftocht met een fjellpulka (sleetje) bij veel lagere temperaturen. Een paar nachtjes kou lijden is voor mij te doen, maar dat moet geen week duren.

Tweedehands is best een goed idee. Deze tent bijvoorbeeld is een geniaal ding: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Ik zou op een tent niet willen besparen: je hoeft maar 1 storm of hoosbui te hebben in een brakke tent en je bent er meteen helemaal klaar mee. Hilleberg is duur, maar mijn oudste exemplaar is 15 jaar oud en nog 100% in orde, ondanks maanden 'actieve dienst' in de meest onaangename omstandigheden.

En slaapzakken zijn 2e hands vaak best goedkoop, omdat mensen dat niet zo fris vinden. Een slaapzak met een nieuwprijs van 400 euro, kun je voor minder dan de helft vinden. Dan laat je hem wassen voor 25 euro en ben je klaar.

Qua kleding kun je ook volume en gewicht winnen. Zo'n Brevet shirt bijvoorbeeld heeft niet alleen veel opbergruimte, maar stinkt ook niet zo snel als een volledig synthetisch shirt. Als je hem 's avonds even uitspoelt, is hij de volgende dag weer fris. Het insulated gilet ( nu nog voor 80 euro in de sale) beschermt op de fiets tegen wind en houdt je warm bij regen, maar kan je ook prima in je 'kamp' of in je slaapzak dragen door het isolerende laagje op je torso. Dat is lekkerder dan met je arm en beenwarmers in je slaapzak te kruipen.

Ook in je keuken kan je een hoop besparen. Een brander is niet nodig: je kunt prima een tijdje koud eten. Scheelt veel volume en gewicht. Ik neem dan liever een e-reader mee: dat geeft me uren comfort per dag.

Als je met SPD rijdt en MTB-achtige schoenen draagt, heb je genoeg aan een paar badslippers voor in camping sanitairs. Scheelt ook een bak ruimte.

Laatste: JW weet precies welk slot je niet moet hebben... ;)
Is je nieuwe Wind al klaar?

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 aug 2018 20:56

jwkeij schreef: 24 aug 2018 20:50 Ik had juist géén fietsshirt aan, maar alleen een ondershirt van Craft. Deed ook dienst als casual tshirt na het fietsen. ;) Heb die brevet van Rapha ook gehad, heeerlijk shirt inderdaad. Dat wel. Maar had 'm echt te weinig aan.

@TS Het ligt er een beetje aan wat je wilt. Wil je 'een weekje doorbuffelen' of meer type fietsvakantie?
In het eerste geval volstaat een (gravel)frame met nokjes voor een achterdrager en ruimte voor 40/45mm bandjes echt wel. 2 achtertassen en gaan met die banaan. Slapen kan je in een hotel/hostel, VodF, warm showers. Dan heb je weinig nodig.

Ik ben zelf op mijn gravelracer in iets meer dan een week naar Kopenhagen gefietst. Lekker doorfietsen, onverwacht veel onverharde paadjes door Duitsland, kamperen, doorrijden maar wel enigzins relaxte dagindeling. En er ging meer mee dan ik dacht, wat ik moest inpakken en aan mijn fiets moest hangen.

Afbeelding
- voortassen: fietskleding + boodschappen
- zadeltas: kampeergerei + ehbo + sandalen + toiletspullen
- achterzak: casual kleding + slaapmatje
- stuurtasje: plakspulen, medicijnen, muslirepen, Euro's & Deense Kronen

@JC80: Ik dacht al: 600gr slaapzak tot het vriespunt. :idea: Daar hangt een prijskaartje aan. ;) Speuren naar goede kampeerspullen op Marktplaats loont ook. Ik heb mijn tent en slaapmatje voor een prikkie kunnen ophalen.
Ik kwam je post in een ander draadje tegen (dit is toch de gestolen fets?). Bijzondere manier van pakken, vond ik. Geen zijdelingse achtertassen, wel een achterdrager, wél tassen aan de voorvork. Is dat met een speciale reden? Het werkt geloof ik wel, je bent er mee in Denemarken gekomen, maar ik ben gewoon benieuwd.
Michiel

Plaats reactie