Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bikepacking op de racer

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 aug 2018 21:52

ultra_ivo schreef: 20 aug 2018 12:01
Ernie C. schreef: 12 aug 2018 09:51 Het verschil tussen pakweg 32mm en pakweg 45mm banden is zeker niet beperkt. Voor die 32mm heb je sowieso al schijfremmen nodig dus de gravelracer zal met gelijke banden ongeveer hetzelfde wegen. De wat langere wielbasis is alleen een probleem als je op het scherpst van de snede wilt racen en bij bikepacken juist een voordeel vanwege de extra stabiliteit. Ook hebben gravelracers vaker montagepunten voor een drager.
Heb je lange remhoeven dan passen 32mm banden prima op een racefiets.
Als je gaat ombouwen is er inderdaad ook veel mogelijk. Er rijden er ook rond met lange remhoeven, 650b velgen en 38mm banden. Dat past schijnbaar in best veel racefietsen.
Maar niet verder vertellen want dat is slecht voor de gravelracer industrie ;) .
Campagnolo Ultra Dork

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 20 aug 2018 23:04

Ernie C. schreef: 20 aug 2018 21:52
ultra_ivo schreef: 20 aug 2018 12:01
Ernie C. schreef: 12 aug 2018 09:51 Het verschil tussen pakweg 32mm en pakweg 45mm banden is zeker niet beperkt. Voor die 32mm heb je sowieso al schijfremmen nodig dus de gravelracer zal met gelijke banden ongeveer hetzelfde wegen. De wat langere wielbasis is alleen een probleem als je op het scherpst van de snede wilt racen en bij bikepacken juist een voordeel vanwege de extra stabiliteit. Ook hebben gravelracers vaker montagepunten voor een drager.
Heb je lange remhoeven dan passen 32mm banden prima op een racefiets.
Als je gaat ombouwen is er inderdaad ook veel mogelijk. Er rijden er ook rond met lange remhoeven, 650b velgen en 38mm banden. Dat past schijnbaar in best veel racefietsen.
Maar niet verder vertellen want dat is slecht voor de gravelracer industrie ;) .
Die industrie heeft sowieso niet veel aan mij, de 32mm met lange remhoeven fiets is bij mij een Koga Grantourer uit 1987. Mijn nieuwe fiets waar 32mm in banden heeft 'gewoon' centre pull remmen.
Alles mag niks hoeft bij lichtgewicht toeren (in modern Nederlands bikepacking)

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 21 aug 2018 08:06

velopierre schreef: 20 aug 2018 20:14Kun je wel een frame bag gebruiken als de kabel voor de achterrem buitenom gaat en niet door het frame?
Ja.
Vorsprung durch Pedantik

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 21 aug 2018 12:10

gewoon een beetje opletten dat je de kabel niet vast klemt, of in een rare bocht legt
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 21 aug 2018 15:22

Ja hoor, geen probleem. Heb ik ook zonder problemen mee gereden.

rton
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2010 13:12

rton 21 aug 2018 16:57

Zo'n frametas wordt wel lastig voor kleinere frames, want dan gaat het in combinatie met bidons niet passen lijkt me.

Volgens mij is de consensus als volgt: als je echt minimalistisch gaat (dus zonder tent) kan je prima een gewone wegfiets met 23/25mm banden gebruiken en hoef je je nergens zorgen over te maken. Wil je echt gaan kamperen en dus meer bagage mee nemen, dan komt er iets meer bij kijken, hoewel dat ook lijkt mee te vallen als ik de rest van dit draadje zo lees.

Los van bagageoverwegingen: ik vond het heel prettig om een route in mijn navigatie te hebben staan en die te kunnen volgen. Het kost wat tijd om die te maken en gaat soms mis (onverharde/private/doodlopende wegen etc), maar het scheelt je echt waanzinnig veel tijd en zorgt er dus voor dat je makkelijker lange etappes kan doen mocht je daar zin in hebben.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 21 aug 2018 19:12

Leuk filmpje over bikepacking
https://youtu.be/56bkaEyScX0

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 aug 2018 11:56

Ik heb dat filmpje eens bekeken en mezelf verbaasd over het minimale aan bagage. Dit was mijn fiets met bagage afgelopen vakantie:
Afbeelding
In die gele zak zit mijn tent, plus alle slaapspullen. Kussentje, matrasje, slaapzak, t-shirt als lakenhoes, een hamer plus sandalen.
In een van de zwarte zijtassen, zit alle kleding, In de andere zijtas alle overige handige spullen,

De set-up uit het filmpje is een joekel van een zadeltas. Plus een kleine bagage rol op het stuur. In die mega zadeltas zit ongeveer hetzelfde als in die gele tas op mijn drager. Alleen dan nog net allemaal wat lichter materiaal.

Wat de man echter niet bij zich heeft:
kussentje
een hamer
een tweede paar schoenen (hij heeft alleen fietschoenen)
kleding (een set die gedragen wordt en verder niks)
ehbo spullen
scheerapparaat, hij draagt een wel een mega baard met zich mee, wat mij in warme landen een drama lijkt

En hij leeft op zijn fiets. Het is fietsen, eten en slapen. Een keer op een camping overnachten en een duik nemen in het zwembad zit er niet in. Geen zwembroek bij, geen handdoek waarmee die zich af kan drogen. Maar douchen of baden lijkt hij sowieso niet te doen.

Het is mij allemaal net iets te primitief
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2018 12:44

Hij heeft toch wel een kleine microfiber handdoek?

Met enkel een grote zadeltas en eventueel een tasje aan het stuur vind ik kamperen echt geen optie. Klimaat moet zelfs al heel acceptabel zijn, want je krijgt anders ook niet genoeg warme kleding mee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 aug 2018 12:46

Die handdoek is niet groot genoeg om een heel lichaam mee af te drogen. Alleen je romp en dan is die al door zijn droog capaciteit heen.
Live fast; die young. mijn blog

slugbait
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 22 aug 2018 13:28

rob74 schreef: 22 aug 2018 11:56 [...]
Wat de man echter niet bij zich heeft:
[...]
een tweede paar schoenen (hij heeft alleen fietschoenen)
[...]
Het is mij allemaal net iets te primitief
Een tweede paar schoenen is dan ook echt overbodig met de juiste SPD-schoenen (bv. de Giro Terradura, waar je ook gewoon lekker op kunt lopen).

Voor de rest ben ik het met je eens: verder is zijn aanpak mij ook te primitief.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 aug 2018 17:36

Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat hij ook geen sandalen of slippers bij zich heeft als tweede paar schoenen. Ik vind het zelf wel prettig om aan het eind van de dag de fietsschoenen uit te kunnen doen en op makkelijke sandalen te gaan lopen.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie