Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Oplichter Marktplaats?

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 28 jul 2018 12:04

Op Marktplaats biedt ene Lars, uit Roosendaal, een nieuwe Garmin Edge 130 aan, voor 120 euro. Ondanks de lage prijs (als het te goed is om waar te zijn, dan is dat het ook...) contact gehad.

Stuurt een ID en bankpas van Stephan de Zwart, gebruikt rekeningnr NL57 INGB 0665 1300 XX. Naam en rekeningnummer lijken te kloppen. Gebruikt telefoonnummer +31 6 207185XX.

Maar de foto's komen ook voor op een Amerikaanse marktplaatssite en de bon van Bol.com die hij meestuurt is van januari 2018, terwijl de Edge 130 pas op 18 april 2018 is aangekondigd.

Verder weigert hij Direct Oversteken te gebruiken. Genoeg redenen om oplichting te vermoeden en hier andere fietsers te waarschuwen. Ik zou niet met hem in zee gaan.

Bovenstaand heb ik de laatste cijfers van rekeningnummer en telefoonnummer weggehaald, als je wilt kan je via PM checken of je zaken doet met dezelfde.

En misschien heb ik het wel helemaal mis, en dan verwijder ik dit bericht zodra dat is aangetoond.

beaker
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2010 22:55

beaker 28 jul 2018 12:47

Ik zeg meestal dat ik het wel wil komen ophalen. Als ze dat niet willen dan weet ik wel genoeg. Als ze dat wel goed vinden, laat ik ze het maar opsturen. Tot nu toe altijd goed gegaan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 jul 2018 13:37

Er wordt al jaren veel opgelicht op marktplaats met Garmin's. Op één of andere manier worden renners blind als het om zulke hebbedingetjes gaan en dat weten ze.

Betrouwbare verkopers verkopen hun Garmin voor tientjes onder de nieuwprijs. Gezien de garantie is het doorgaans niet de moeite waard.

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 28 jul 2018 14:06

Ofwel adverteerder voelde nattigheid ofwel iemand anders heeft ingegrepen ofwel ik zoek heel slecht, maar de advertentie is er niet meer.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 28 jul 2018 14:21

Inderdaad, advertentie is weg.

Ik heb uiteraard Marktplaats geïnformeerd, in die hebben advertentie en account verwijderd omdat ze hier ook oplichting in zagen. Laat dit bericht maar staan, want dit soort lieden proberen dit bijna zeker nog een keer.

Vraag mij toch af, zijn account was 9,5 jaar oud. Die geloofwaardigheid is hij in 1x kwijt. Zou het een gehackte account zijn?

Ik kies ook vaak voor ophalen. Als dat niet kan, dan toch "gelijk oversteken". Maar daar heb ik pasgeleden ook slechte ervaring mee. Zou een nieuw item zijn, maar was toch echt gebruikt.

Verder, als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat het ook. Twee kanten op. Kreeg van de week een bod 50 euro boven de vraagprijs op marktplaats, als eerste bod....

En tip: gebruik Google image search. Zoek de afbeelding bij de advertentie op. Als die al ergens anders online staat weet je bijna zeker dat het oplichting is.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 28 jul 2018 22:01

Ik heb zo iets laatst ook met een Tacx meegemaakt. Te koop in heel ver Zuid Limburg. Gelijk oversteken kon niet, rechtstreeks overmaken wel, maar ophalen nooit meer wat van gehoord.
Een week later met dezelfde foto’s maar een andere naam in NO Groningen.

Ik heb wel eens gelezen, als het te mooi is om waar te zijn is het dat ook niet.
Mijn credo: als je het niet helemaal vertrouwt, doe het dan ook niet

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 jul 2018 08:28

Je ziet ze ook veel op Terschelling, Schiermonnikoog etc.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 30 jul 2018 14:45

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben er afgelopen zaterdagmorgen ingetuind door deze gast Lars. Even niet goed opgelet...

Ik heb nog gevraagd waarom hij hem weg deed. Was i.v.m. blessure maar dat vond ik geen goede reden. Toen gaf hij aan dat zijn been geamputeerd was... Tja, als dat echt zo is, dan ben je helemaal klaar met fietsen dacht ik en wil je zo snel mogelijk van het spul af. Dom van mij, te goed gelovig. Komt w.s. omdat ik de afgelopen tijd veel online heb gekocht en het altijd goed ging...

Een half uur na de koop kreeg ik een mail van Marktplaats dat de advertentie was verwijderd omdat ze het vermoeden hadden dat dit een frauduleuze advertentie betrof...

Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Ik heb ook wel zijn mobiele nummer en bankrekening nummer. Blijkbaar was het rekeningnummer bekend bij de politie i.v.m. frauduleuze zaken, dus ik hoop dat ze er iets mee kunnen.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 30 jul 2018 15:18

Sommige mensen hebben echt geen last van een slecht geweten. Hoop dat ze degene te pakken krijgen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 jul 2018 15:31

rovar schreef: 30 jul 2018 14:45 Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben er afgelopen zaterdagmorgen ingetuind door deze gast Lars. Even niet goed opgelet...

Ik heb nog gevraagd waarom hij hem weg deed. Was i.v.m. blessure maar dat vond ik geen goede reden. Toen gaf hij aan dat zijn been geamputeerd was... Tja, als dat echt zo is, dan ben je helemaal klaar met fietsen dacht ik en wil je zo snel mogelijk van het spul af. Dom van mij, te goed gelovig. Komt w.s. omdat ik de afgelopen tijd veel online heb gekocht en het altijd goed ging...

Een half uur na de koop kreeg ik een mail van Marktplaats dat de advertentie was verwijderd omdat ze het vermoeden hadden dat dit een frauduleuze advertentie betrof...

Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Ik heb ook wel zijn mobiele nummer en bankrekening nummer. Blijkbaar was het rekeningnummer bekend bij de politie i.v.m. frauduleuze zaken, dus ik hoop dat ze er iets mee kunnen.
Jammer om te lezen (al toverde dat geamputeerde been wel een kleine glimlach op mijn gezicht).

Ook hier heb ik weinig nieuws voor je: Naar die centen kun je fluiten. De politie heeft duizenden van zulke zaken op hun bureau liggen en doen er simpelweg niets mee. Pas wanneer er 100+ mensen aangifte doen en samen wat druk zetten, komt de politie mogelijk in actie. Wanneer ze de dader pakken blijkt vaak dat hij/zij al het geld al uitgegeven heeft en is er niets om terug te betalen. Ze geven de beste man een schoffel en laten hem twee weken beunen want de gevangenissen (a €150 p/d) zijn te duur, te vol en er is geen sprake van fysiek letsel.

Kan het helaas niet mooier verpakken.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 jul 2018 15:32

El Pistolero schreef: 30 jul 2018 15:18 Sommige mensen hebben echt geen last van een slecht geweten. Hoop dat ze degene te pakken krijgen.
Sterker nog, sommigen hebben geen geweten. Een slecht geweten … daar is nog iets aan te doen maar geen geweten … :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 30 jul 2018 15:34

Maar als ze 'm pakken heeft ie geen poot om op te staan.

Plaats reactie