Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

nieuwe voorderailleur

jonas301
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2018 00:35

jonas301 13 jun 2018 01:08

Hey allemaal!

Ik wielren nu al een tijdje (4 +/- jaar) op mijn tweedehands Bulls vulture 1 en dit gaat tot nog toe hartstikke lekker. Echter is mijn voorderailleur nu al een tijdje niet goed meer. Wat er namelijk aan de hand is is dat hij niet meer genoeg verspringt om alle drie de tandwielen te pakken. Nu heb ik geprobeerd hem te verstellen volgens menig tutorial maar helaas zonder resultaat, hij blijft namelijk maar net genoeg speling hebben om een blad te wisselen.

Ik zat daarom te denken aan een nieuwe voorderailleur maar tegelijkertijd bedacht ik me dat het eigenlijk vreemd is dat ik nooit écht zelf aan mn fiets heb zitten sleutelen, onderhoud is namelijk toch wel belangrijk. Vandaar dat ik wat onderzoek heb gedaan. Ook al schepte dit wat duidelijkheid over de systemen op de fiets, nogsteeds ben ik niet 100% zeker wat ik nou moet doen.

Hier even alles op een rijtje van wat ik heb gevonden:
- achterop heb ik een cassette met 8 tandwielen
- mn ketting is een 8 speed ketting
- voor heb ik een crankstel met 3 tandwielen (30/42/52) en een crank van 175 mm
- de derailleur die er nu op zit is een shimano triple (weet niet precies welke staat alleen triple op)

Misschien hebben jullie een idee:
1. waar het probleem zit
2. welke derailleur ik zou moeten nemen om deze te vervangen
3. of ik mijn fiets schoon moet maken ( ik zeg ja :lol: )

Alle input is welkom!

P.s. Bijgesloten zitten wat fotos die ik heb gemaakt om het allemaal wat duidelijker te laten zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 jun 2018 05:46

A. Fiets schoonmaken maar dat wist je al
B. Scharnierpunten derrie smeren.
B kabels vervangen. Heb je de binnen en buitenkabel al wel eens vervangen? Dit kan ook de oorzaak van het slechte schakelen zijn.
Kans is groot dat het dan weer prima werkt
o'7o

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 jun 2018 06:44

Douglas schreef: 13 jun 2018 05:46 A. Fiets schoonmaken maar dat wist je al
B. Scharnierpunten derrie smeren.
B kabels vervangen. Heb je de binnen en buitenkabel al wel eens vervangen? Dit kan ook de oorzaak van het slechte schakelen zijn.
Kans is groot dat het dan weer prima werkt
Mee eens. Je zou ook kunnen opteren om enkel je binnenkabels los te maken, proper te maken lichtjes te smeren en terug te monteren.
Als dat niet helpt alsnog je kabels vervangen en mocht het dan, tegen alle verwachtingen in, toch je derailleur zijn kan je deze alsnog vervangen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie