Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano pressfit lagers

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2018 12:40

havana schreef: 22 mei 2018 08:38 Wat je moet doen is die veertjes eraf halen. Daar komt het gekraak vandaan.
Dat is kolder zegt Keezx

--------

Qr,s blijft altijd een dingetje. Qr,s waar een kunstof ring inzit rekken altijd.
Titanium rekt na eerste montage ook vrij rap en is voor qr,s gewoon te slap materiaal.

Ik zou toch aanraden een goede shimano, campa of mavic te gebruiker. De dure mavic bleven bij mij het beste.

Qr,s zijn gewoon niet zo,n beste oplossing voor amateur fietsers. Een steekas vind ik persoonlijk stukken fijner.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 mei 2018 15:54

Met slecht ontworpen en gemaakte snelspanners heb je helemaal gelijk, alleen kraken die niet, ze voorkomen het bewegen van de as in de dropout niet 100% en daar komen de bijgeluiden van.
Geen vet smeren, maar betere snelspanners, dat is de oplossing.
Om een titanium snelspanner dezelfde voorspanning te geven als een stalen moet hij bijna 2x zover uitgerekt worden en daar gaat het vaak mis.
Snelspanners zijn 70 a 80 jaar de perfecte oplossing geweest, maar met grammenspaarderij gaat het nogal eens mis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2018 20:32

Dat is kolder zegt Keezx
Dat is leuk en aardig maar zijn ervaring met high end materiaal is 0,0, no offence verder.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 mei 2018 21:15

Een paar centreerveertjes die kraken is te zot voor woorden, tenzij zo'n veertje per ongeluk wordt ingeklemd tussen aseind en dropout.
Waarschijnlijk trekt iemand de snelspanners (onwillekeurig) wat harder aan na het verwijderen van de veertjes en de verkeerde conclusie is zo getrokken.
Geluid=beweging van dingen onderling die niet bedoeld zijn te bewegen.
Bij een stalen as met stalen geribbelde moeren op een aluminium dropout , vastgeklemd met stalen snelspanner zonder plastieken onderdeeltjes beweegt er niks bij belasting en heb je geen bijgeluiden.
Met allerlei vaag spul waarvan de vorm in de verte doet denken aan solide onderdelen maar waarvan de engineering is bedacht door ongeschoolde weight weenies of marketinglui moet je je niet verbazen dat er op diverse plaatsen geluidsbronnen ontstaan en dat is de realiteit van de reezviedzwereld..
Veel forums hebben een "sticky" waar dat allemaal wordt besproken, dat duidt er al op dat het een algemeen probleem is.
High end betekent niet persee dat er minder wordt aangeklungeld bij de constructie , integendeel, het betekent alleen dat er een premium prijs wordt berekend voor spullen aan mensen die gevoelig zijn voor duur=goed en de ikwildathebbenreflex.
Verder zegt het (bij racefietsen) niet zoveel over technische kwaliteiten , er zijn fabrikanten die die kant serieus nemen, maar zeer zeker niet allemaal, er kaf onder het koren.

Ik citeer hier een post van de TS (die naar ik begrijp zelf als fietsenmaker werkt):
peter1981 schreef: 19 mei 2018 19:42 Zit er sinds vandaag in , ook de snelspanners vervangen want nadat ik die knalhard had aangedraaid was het gekraak al bijna weg.
Alleen bij heel hard aanzetten kraakte de fiets nog en had de nieuwe trapas toch al gekocht en vandaag dus erin gezet.
Denk dat ik dinsdag eens erop ga rijden :)
Peter zou dus dezelfde conclusie kunnen trekken als ik al tijden geleden heb gedaan t.a.v. die kekke snelspannertjes van Ebay/ China.......knurft noemen ze dat in bepaalde delen van NL.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2018 21:35

Keezx schreef: 23 mei 2018 21:15
Bij een stalen as met stalen geribbelde moeren op een aluminium dropout , vastgeklemd met stalen snelspanner zonder plastieken onderdeeltjes beweegt er niks bij belasting en heb je geen bijgeluiden.
Dat is het, maar als je gaat kijken rijden er daar niet heel veel mee rond en de juiste klemkracht is met een hendel ook best lastig voor een groot aantal.

De "dopjes" van de lichte Qr,s zijn vaak ook net iets kleiner, helpt ook niet.

Toch zijn steekassen voor de meeste amateurs toch wel een betere oplossing.
Ik weet dat het gevoelig ligt ;)
Het zal aan het geheel liggen, velgen, steekassen constructie, maar mijn nieuwe foil is zoveel strakker dan de oude, terwijl de bracket meetwaarden lager liggen. De oude was al echt wel strak was.

(nu zegt puur de meetwaarden van een bracket mij niet veel, het gaat om het geheel.)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 mei 2018 21:57

De conclusie : mijn nieuwe fiets rijdt zoveel strakker en hij heeft steekassen, dus ......dat snap je zelf kennelijk ook wel dat dat niet echt een harde conclusie is...
Snelspanners zijn nog nooit een probleem geweest, maar uitsluitend met schijfremmen zie ik wat in steekassen omdat de lokalisatie van de as in het frame kritischer is EN er grotere krachten gaan werken op de los/vaste verbinding van wielas/frame.
Strak zijn/rijden, wat moet ik daaronder verstaan?
Zolang er niks concreets bij wordt vermeld is het IMO allemaal borrelpraat.
Er staat ergens een hele aardige podcast over framestijfheid, helaas kan ik hem niet meer vinden, anders post ik hem nog.
Edit: hit 1 van Google....
https://cyclingtips.com/2017/06/cycling ... ss-matter/
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 24 mei 2018 00:11

Keezx schreef: 23 mei 2018 21:15

Ik citeer hier een post van de TS (die naar ik begrijp zelf als fietsenmaker werkt):
peter1981 schreef: 19 mei 2018 19:42 Zit er sinds vandaag in , ook de snelspanners vervangen want nadat ik die knalhard had aangedraaid was het gekraak al bijna weg.
Alleen bij heel hard aanzetten kraakte de fiets nog en had de nieuwe trapas toch al gekocht en vandaag dus erin gezet.
Denk dat ik dinsdag eens erop ga rijden :)
Peter zou dus dezelfde conclusie kunnen trekken als ik al tijden geleden heb gedaan t.a.v. die kekke snelspannertjes van Ebay/ China.......knurft noemen ze dat in bepaalde delen van NL.
Waren ook nog van Wheel tec zelf die me de kcnc afkraakte terwijl ik daar juist nooit geen gezeik mee gehad heb terwijl ik deze al 5 jaar gebruik :roll:
Koop juist die china troep van ali zelf niet omdat ik er geen vertrouwen in had maar nu al helemaal niet meer.
Maargoed voor mij is het laatste kraken nu ook weg en het ergste was immers al weg dus ben weer tevreden man en kan weer lekker met mn vies weer fiets rijden zonder ergernis :winkthumb:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2018 11:40

Keezx schreef: 23 mei 2018 21:57 De conclusie : mijn nieuwe fiets rijdt zoveel strakker en hij heeft steekassen, dus ......dat snap je zelf kennelijk ook wel dat dat niet echt een harde conclusie is...
Snelspanners zijn nog nooit een probleem geweest, maar uitsluitend met schijfremmen zie ik wat in steekassen omdat de lokalisatie van de as in het frame kritischer is EN er grotere krachten gaan werken op de los/vaste verbinding van wielas/frame.
Strak zijn/rijden, wat moet ik daaronder verstaan?
Zolang er niks concreets bij wordt vermeld is het IMO allemaal borrelpraat.
Er staat ergens een hele aardige podcast over framestijfheid, helaas kan ik hem niet meer vinden, anders post ik hem nog.
Edit: hit 1 van Google....
https://cyclingtips.com/2017/06/cycling ... ss-matter/
Het is een gevoel met een fiets hij rijd fijner, stuurt nog preciezer en ik merk dat ik minder corrigeer en dat mijn tijden in afdaling zijn verbeterd. Dat is een combinatie van alle nieuwe/aangepaste zaken dat snap ik uiteraard.

Het gaat uiteindelijk om de balans van alles. En die is nu dus nog beter.
Of het dan borrelpraat is of een harde conclusie, voor de laatste finesse is vaak gewoon geen harde conclusie of onderbouwd verhaal te geven hoe graag we dat als hobby techneuten en lichte autistjes dat ook zouden willen hebben ;)

Ik ga de link eens bekijken. Op GCN hadden ze er laatst ook een artikel over.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 mei 2018 11:58

Ik denk dat als je de geometrie gaat vergelijken , er kleine verschilletjes zijn, met name aan de voorkant en dat dat voor jou kennelijk goed uitpakt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2018 13:31

Het frame anzich is gelijk (volgens scott)
Rij nu wel met een stuur met 8mm kortere reach en stuurpen 1cm langer.
Ik heb mijn handen vaak in de bocht bovenop, daar is de zit 1cm langer

Plaats reactie