Wat moet ik hier nu mee?..

Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
Fajaar
Forum-lid

Fajaar 25 apr 2018 19:23

Graag had ik even jullie meningen gehoord over dit verhaal en eventuele tips wat ik hier best mee kan doen.

Heb een tijdje gefiets op mijn Ridley Helium maar ik kwam er al snel achter dat wat erop lag veel te zwaar was voor mij en eigenlijk bedoeld was voor een getraind fietser. (ex fiets van prof) Er lag namelijk een voorblad op van ROTOR 53 T en een cassette van SRAM RED (maat weet ik niet exact) Nu ging ik ermee langs bij de fietsmaker en ik vroeg hem of hij er wat anders kon opleggen omdat dit te zwaar was voor mij. Helemaal geen probleem zei hij. Een weekje later ga ik mijn fiets terug ophalen en moest ik 220 euro betalen voor een voorblad van TRIVIO 50T en een volgens mij goedkoop cassette en nieuwe ketting. Heb mij al laten vertellen dat ze mij hiermee al zwaar hebben afgezet? Kan dit kloppen? ikzelf ken er namelijk niet veel van. Dit hebben zij vast ook gemerkt en eventueel van geprofiteerd. Nu het ergste van al.. Als ik achter mijn voorblad en cassette vroeg ( deze waren trouwens nog in zeer goede staat) bleek dat ze deze hadden weggegooid. Wat ik zeer sterk betwijfel.. Ze beloofden mij deze te gaan zoeken en na een week, en een hoop heen en weer gebel heb ik nog steeds niks.Ze beweren dat ik op voorhand had moeten zeggen dat ik die spullen wou terug hebben.. Maar ik haalde aan dat ik het enkel wou veranderen omdat het te zwaar was voor mij en niet omdat het versleten was ofzo. Natuurlijk verwacht je dan toch dat het logish is dat ze het bijhouden aangezien dit ook nog in goede staat was, en het gaat om duur materiaal. Wat kan ik het best doen? Ben ik in mijn recht? Afbeelding
https://imgur.com/HyjveFV
Alvast bedankt voor de eventuele tips.

Fajaar
Forum-lid

Fajaar 25 apr 2018 19:32

trivio kettingblad-race-50t-130bcd Dit is trouwens het bladje wat ze er hebben opgezet. Kan je al tussen de 30-40 euro vinden. Toevallig iemand met ervaring met dit merk?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2018 19:37

Fajaar schreef:
25 apr 2018 19:23
Wat kan ik het best doen?
Zelf leren sleutelen zodat je niet meer afhankelijk bent van je Louche Bike Store.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 25 apr 2018 19:44

Mjah kijk effe snelle rekensom

Kettingblad goede 40 a 50 euro (een lokale fm wilt ook winst maken en is mogelijk wat duurder dan de goedkoopste online oplossing daarover staat ook je service).
Sram PG casette gokje ergens regio 60 euro (maar wij hebben geen idee welke casette je hebt gekregen maar reken kan overigens ook een duurdere wezen.)
Sram Force ketting 30 tal euro
Beetje vet hier en daar .. onbekend maar goed kost ook

Is al een goede 140 a 160 euro afgerond.

Beetje werk erbij ..of dacht je dat je FM voor niks werkt? Mogelijk nog wat andere kleinigheden die ook nodig waren, nu goed wij zien je factuur niet.

Is het prijzig? Valt nog redelijk mee afhankelijk van welke casette je gekregen hebt vind ik
Er zijn zeker wel goedkopere FM's maar wie weet heeft deze FM wel wat meer gesmeerd en is het de enige in je buurt .. enz.

Waar ik wel een issue van zou maken is het feit dat het materiaal dat van je fiets gekomen is niet op zijn minst besproken is of er de toelating was dit weg te gooien. Mijn Fietsenmaker doet dit ALTIJD zelfs voor het meest idiote pinnetje bij wijze van spreken. Ik laat het hem meestal weg gooien want zoals je zelf al aangaf ben ik meestal niks met het materiaal dat eraf komt want of het is versleten of ik gebruik het toch niet.

Zou ik er ruzie over maken? Principieel zou ik wel even op de vingers tikken met de vraag in het vervolg op zijn minst even te vragen of iets weg mag, buiten dat als je vooral wilt fietsen en niet zelf wilt sleutelen en ook nog wat service verwacht plus het is je enige FM in je buurt ..... lekker akkoord gaan met geleverd werk.

Kijk toch even die factuur na wat precies verandert is en welke items gebruikt zijn, want het rekensommetje dat ik hier opgooi is gebaseerd op spul dat mijn FM erop zou gooien ... er zijn goedkopere cassette's maar ook zeker duurdere enz. die het bedrag nog beter zou kunnen verklaren (of net bevestigen dat je een andere FM moet opzoeken).

Fajaar
Forum-lid

Fajaar 25 apr 2018 19:54

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Er is een nazicht gebeurd, hierbij is hij enkel wat afgesteld geweest en het stuurlint met wat tape terug vastgeplakt. Begrijp ook dat de FM niet voor niets werkt. Had dan ook vriendelijk betaald. Het was achteraf dat ik van meerdere mensen te horen kreeg dat ik veel te veel had betaald. Natuurlijk weet je ook niet wat daar allemaal van waar is. Daarom dat ik hier ook nog een graag wat meningen wou horen aangezien hier toch redelijk wat kenners zitten op het forum.

jansen2.0
Forum-lid

Gebruikersavatar jansen2.0 25 apr 2018 20:08

Als leergeld zien, volgende keer prijsopgave.

Ps als je niet weet welke cassette, dan wordt het moeilijk om te zeggen of het te duur was..
Previous name Jansen01

Fajaar
Forum-lid

Fajaar 25 apr 2018 20:12

jansen2.0 schreef:
25 apr 2018 20:08
Als leergeld zien, volgende keer prijsopgave.

Ps als je niet weet welke cassette, dan wordt het moeilijk om te zeggen of het te duur was..
Heb net nog eens gekeken en het cassette dat er nu op ligt is deze

SHIMANO CASSETTE ULTEGRA CS-6700 10 SPEED
Heb zelf ook even opgezocht en ze kosten rond de 47 euro online.

ypuh
Forum-lid

Gebruikersavatar ypuh 25 apr 2018 20:15

Volgende keer gewoon op internet bestellen. Stenen winkels zijn achterhaald.
Niet gefietst is altijd mis

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2018 20:16

Online 4 tientjes, dan is 'ie bij de LBS al snel richting de 70.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2018 20:20

Het is prijzig maar je bent niet voor 100 euro opgelicht o.i.d. Een fiets controleren kost ook tijd ook al hoeft er nergens aan geschroefd te worden.
Adviesprijs cassette: 73 euro
Adviesprijs voorblad: 49 euro
Ketting: 30 euro
Dan nog uurloon en wat klein materiaal (hele dure tape? :mrgreen: ).

Als je gewend bent alles zelf te doen kun je weleens steil achterover slaan van dergelijke prijzen maar een fietsenmaker gaat er ook niet stinkend rijk van worden.
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid

bve 25 apr 2018 20:55

Op je binnenblad kan je ook fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

Gebruikersavatar wasbeer2006 25 apr 2018 21:25

Dit is weer zo,n gevalletje waarom veel mensen niet meer bij een FM komen. Het is niet keihard afgelegd, maar klantvriendelijk is het niet echt. zeker het weggooien van de spullen niet.

Als FM heb je als professional ook wel de plicht vooraf aan te geven wat het gaat kosten vind ik,
Laat een fm hier een half uur mee bezig zijn en 80 per uur rekenen. Tuurlijk wij kunnen het in 10 minuten, maar reken even de hele afhandeling. Kom je met de adviesprijzen op 190 euro.

Zeker in deze tijd is dit nou de reden dat veel winkels het niet meer redden. De tijd is anders, ga mee of je gaat het niet redden.

Plaats reactie