Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bracket/Trapas versleten na 5000km ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 apr 2018 14:08

Marxten schreef: 23 apr 2018 12:55 CUT

EDIT: Overigens word GXP bij de meeste singlespeed enthousiastelingen gezien als een goedkope maar minderwaardige oplossing. Verder heb ik er geen ervaring mee, dus ik kan je ook niet vertellen of je voor een duurdere of gewoon andere zou moeten gaan...
GXP wordt door mij gezien als het beste buitenboordsysteem, mits in een BSA bracket en met een beetje aandacht i.v.m. binnendringen van water.
Kan vele tienduizenden kms meegaan zolang er vet in zit en geen shit is binnengedrongen.
Het zijn meestal niet de lagers die problemen geven maar de adapters en het frame.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 apr 2018 18:12

MarkVeenstra schreef: 23 apr 2018 13:59 Maar je hebt nu wel het minste seizoen gehad voor je lagers..,. Kan zomaar zijn dat je nu een nieuw setje erin gooit en dan pas over een jaar weer met hetzelfde zit, maar dan met 2x zoveel kilometers.
Omdat je de komende maanden minder slecht weer en geen pekel gaat tegen komen, zal de lager in september nog vrijwel als nieuw zijn, dan begint de herfst weer en krijg je hetzelfde als wat je afgelopen half jaar hebt ontvangen.
+1. BB wordt tegenwoordig als slijtonderdeel gezien. Aangezien je de fiets nog geen jaar hebt, kun je de zaak onder garantie laten vallen. Je FM gaat waarschijnlijk heel erg sputteren, maar het consumentenrecht is helder: alles wat in jaar 1 stuk gaat, valt onder garantie.
Je kunt ook je verlies nemen en vrienden blijven met de FM.

Regelmatig schoonmaken en goed ingevet houden gaat helpen, maar alleen als verlening van de levensduur van het volgende BB.
Hope keramische lagers heb ik ook geprobeerd. Kosten een maandsalaris, maar bleken ook beperkt in levensduur. Er zijn ook goedkope Chinese vervangers. Die zijn niet te onderscheiden van Hope. Waarschijnlijk is het ontwerp gejat. Die moet ik nog uittesten

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 23 apr 2018 19:13

Al eens andere pedalen getest ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 apr 2018 21:15

Ernie C. schreef: 23 apr 2018 13:39 Buitenboordlagers zijn leuk voor mooiweerfietsen, mensen die van sleutelen houden en vooral voor fietsenmakers.
+1 voor Kees en GXP BB's

Heb op mijn beide fietsen GXP/BSA lagers en met nul onderhoud op ca. 30.000km door weer, wind, pekel en gravel slechts 1x eentje hoeven te vervangen (en dat kwam door verkeerd schoonmaken + langere tijd stil laten staan).

Mocht de lager dan toch vervangen moeten worden dan heb ik er altijd nog eentje op voorraad liggen (a €20,- bij de Oosterburen) en is het max 15 minuten werk als je het goed wilt doen. Zelf wil ik niets anders meer.

Helaas heeft de TS hier niets aan :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2018 21:46

Ik heb ze alleen op mijn 2004 Stumpjumer gehad en was niet heel erg onder de indruk maar die fiets werd dan ook niet zachtzinnig behandeld. Het zal allicht beter zijn dan FSA brol.
Campagnolo Ultra Dork

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 apr 2018 21:53

5000 is wel normaal voor standaard lager in de fiets. Pakken toch bij afmontage vaak de goedkoopste lagers om de prijs te drukken.

Ik zou er lagers inzetten van een kwalitatief beter merk bijvoorbeeld van wheels manufacturing kost wat maar dan heb je ook wat.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 apr 2018 21:56

Nee_Nee schreef: 23 apr 2018 18:12
MarkVeenstra schreef: 23 apr 2018 13:59 Maar je hebt nu wel het minste seizoen gehad voor je lagers..,. Kan zomaar zijn dat je nu een nieuw setje erin gooit en dan pas over een jaar weer met hetzelfde zit, maar dan met 2x zoveel kilometers.
Omdat je de komende maanden minder slecht weer en geen pekel gaat tegen komen, zal de lager in september nog vrijwel als nieuw zijn, dan begint de herfst weer en krijg je hetzelfde als wat je afgelopen half jaar hebt ontvangen.
+1. BB wordt tegenwoordig als slijtonderdeel gezien. Aangezien je de fiets nog geen jaar hebt, kun je de zaak onder garantie laten vallen. Je FM gaat waarschijnlijk heel erg sputteren, maar het consumentenrecht is helder: alles wat in jaar 1 stuk gaat, valt onder garantie.
Je kunt ook je verlies nemen en vrienden blijven met de FM.

Regelmatig schoonmaken en goed ingevet houden gaat helpen, maar alleen als verlening van de levensduur van het volgende BB.
Hope keramische lagers heb ik ook geprobeerd. Kosten een maandsalaris, maar bleken ook beperkt in levensduur. Er zijn ook goedkope Chinese vervangers. Die zijn niet te onderscheiden van Hope. Waarschijnlijk is het ontwerp gejat. Die moet ik nog uittesten
Lijkt mij sterk dat een BB als slijtage onderdeel zou vallen onder garantie binnen een jaar.

PS: zou een nieuwe baan zoeken.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2018 22:06

tom de groot schreef: 25 apr 2018 21:56 Lijkt mij sterk dat een BB als slijtage onderdeel zou vallen onder garantie binnen een jaar.
1 jaar en 5000 km is niet veel hoor. Ik zeg: non-conformiteit! :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 apr 2018 22:29

Als ik fm was zou ik klanten die na een jaar durven terug te komen met een trapaslager meteen de deur uit zetten. Laat die maar fijn bij canyon/fietsenwinkel.nl of wat dan ook hun fietsen kopen. Dat soort klanten wil je toch niet.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 25 apr 2018 22:35

tom de groot schreef: 25 apr 2018 22:29 Als ik fm was zou ik klanten die na een jaar durven terug te komen met een trapaslager meteen de deur uit zetten. Laat die maar fijn bij canyon/fietsenwinkel.nl of wat dan ook hun fietsen kopen. Dat soort klanten wil je toch niet.
Want?????
Heb dit zelf ook gehad, nota bene op een trekking fiets die werd verkocht als dat je er de wereld er mee rond kon.
Gebruik deze fiets als woon/werk fiets,voor ca 6800 km per jaar. Haalde meestal net de 5000 km met één bb en gekraak/ speling begon al na 3500 km.
Werd er helemaal sc...ziek van.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 25 apr 2018 22:45

Want je weet dat het een slijtage onderdeel is... dat meestal jaarlijks vervangen moet worden....

Jullie kijken teveel kassa.

Mijn banden zijn ook na 3000km op dat zijn 3 maanden dan ga je toch ook niet terug.

Maargoed daarom ben ik geen FM gelukkig.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 27 apr 2018 19:59

Tja, zal wel aan mij liggen, maar mijn vorige fiets heb ik > 20 jaar gehad en nooit een bb laten wisselen. Schat dat ik daar minstens 35000 km op heb gefietst. Fiets is bezweken na een aanrijding, anders had ik er nog op gefietst denk ik.
Als dan "tegenwoordig" een bb als slijtonderdeel wordt gezien waarbij het normaal is dat die om de 5000 km vervangen wordt, nou dan snap ik het niet meer.
Zeker niet wanneer dit op trekkingfietsen wordt gemonteerd. Een trekkingfiets is voor mij een fiets waarop je bijv. naar China kunt (en weer terug). Als je dan onderweg drie keer een bb moet vervangen.......
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie