Ultegra 11-30 tanden
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 mar 2018 09:43
Allen,
Shimano heft nu ook een beschikbare cassette 11-30 tanden.
Ik heb een Ultegra Di2 groep 6870 met achter 11-28 en voor 52/36 tanden.
Ik ben de mogelijke opties aan het bekijken voor een lichter verzet voor in de bergen.
Welke opties heb ik volgens jullie?
-11-30 tanden met korte kooi cassette, en 34 tanden vooraan. gaat dit werken?
- Is deze Wolftooth Roadlink een optie voor mij? zo ja, wat kan ik dan van tandwielen steken vanachter?
-Of moet ik gewoon een nieuwe achterderailleur kopen (6870 of r8000?), zodat ik gewoon de 11-32 kan steken, wat wel natuurlijk een veel grotere kost is...
Shimano heft nu ook een beschikbare cassette 11-30 tanden.
Ik heb een Ultegra Di2 groep 6870 met achter 11-28 en voor 52/36 tanden.
Ik ben de mogelijke opties aan het bekijken voor een lichter verzet voor in de bergen.
Welke opties heb ik volgens jullie?
-11-30 tanden met korte kooi cassette, en 34 tanden vooraan. gaat dit werken?
- Is deze Wolftooth Roadlink een optie voor mij? zo ja, wat kan ik dan van tandwielen steken vanachter?
-Of moet ik gewoon een nieuwe achterderailleur kopen (6870 of r8000?), zodat ik gewoon de 11-32 kan steken, wat wel natuurlijk een veel grotere kost is...
-
- Moderator
- Berichten: 3069
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
De roadlink is alleen interessant om ruimte tussen kooi en cassette te creëren, mocht de derailleur tegen het grootste tandwiel lopen. Dit is afhankelijk van je derailleurhanger én je derailleur. Officiëel is de max voor de korte kooi 6800 een cassette met 28 achter.
De capaciteit van je achterderailleur wordt er echter niet groter van.
Je hebt nu een verschil van 17+16= 33 tandjes, en wilt nu dus naar 19+18=37 tandjes verschil.
De korte kooi 6800 heeft een maximale capaciteit van 34 tandjes, en 37 lijkt mij te veel over de limiet.
Bovendien is de 6870 voorderailleur officiëel niet geschikt om voor een verschil groter dan 16 te schakelen.
De capaciteit van je achterderailleur wordt er echter niet groter van.
Je hebt nu een verschil van 17+16= 33 tandjes, en wilt nu dus naar 19+18=37 tandjes verschil.
De korte kooi 6800 heeft een maximale capaciteit van 34 tandjes, en 37 lijkt mij te veel over de limiet.
Bovendien is de 6870 voorderailleur officiëel niet geschikt om voor een verschil groter dan 16 te schakelen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 mar 2018 09:43
bedankt voor de info!
6870 voorderailleur officieel niet geschikt: wil dit dan zeggen dat dit in praktijk wel werkt? Ik heb precies in andere topics gelezen dat dit wel gaat?
Ik zal best een achterderailleur lange kooi dan bestellen. Je kan zowel de RD6870 Di2 nog kopen als de R8000 Di2. Met wel een deftig prijsverschil. Redenen waarom de ene wel en de andere niet?
6870 voorderailleur officieel niet geschikt: wil dit dan zeggen dat dit in praktijk wel werkt? Ik heb precies in andere topics gelezen dat dit wel gaat?
Ik zal best een achterderailleur lange kooi dan bestellen. Je kan zowel de RD6870 Di2 nog kopen als de R8000 Di2. Met wel een deftig prijsverschil. Redenen waarom de ene wel en de andere niet?
Ik heb de road link op mijn Ultegra (Sensa racefiets) gemonteerd afgelopen zomer. Ik ging voor het eerst de (hoge) Alpen in en aangezien er tegenwoordig alleen nog maar een "compact" geleverd kan worden op een fiets, twijfelde ik of het lichtste verzet (34-32 met lange kooi derailleur) voor mij bergop haalbaar zou zijn (uiteraard volstrekt onbelangrijk wat een ander hier van vind of denkt). Het doel was uiteraard een cassette met een groter achtertandwiel te kunnen monteren om zo met mijn 60 jaar toch een paar leuke cols op te kunnen fietsen. Achter heb ik uiteindelijk de XTR cassette 11-40 gemonteerd en dit werkte in combinatie met de road link uitstekend. Ook het schakelen verliep probleemloos en zelfs bij groot/groot liep de derailleur meer dan voldoende vrij (dan wel wat geratel uiteraard). Overigens heb ik de 40 niet nodig gehad, maar ik heb het verzet 34-40 wel uitgebreid geprobeerd tijdens de diverse klimmetjes.
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Hier nog een link naar Aliexpress mbt de "derailleur extension" (zo vind je eea)
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... +Extension
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... +Extension
Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15826
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Met je korte kooi derailleur kan je achteraan ook een 32 t aan.steven0804 schreef: ↑30 mar 2018 09:54 Allen,
Shimano heft nu ook een beschikbare cassette 11-30 tanden.
Ik heb een Ultegra Di2 groep 6870 met achter 11-28 en voor 52/36 tanden.
Ik ben de mogelijke opties aan het bekijken voor een lichter verzet voor in de bergen.
Welke opties heb ik volgens jullie?
-11-30 tanden met korte kooi cassette, en 34 tanden vooraan. gaat dit werken?
- Is deze Wolftooth Roadlink een optie voor mij? zo ja, wat kan ik dan van tandwielen steken vanachter?
-Of moet ik gewoon een nieuwe achterderailleur kopen (6870 of r8000?), zodat ik gewoon de 11-32 kan steken, wat wel natuurlijk een veel grotere kost is...
Enkel opletten met je kettinglengte, als je ze lang genoeg maakt om 52/32 aan te kunnen dan kan je niet op 36/11-14 rijden omdat je derailleur de kettinglengte niet kan opvangen.
Als je met dezelfde ketting wil blijven rijden als nu dan moet je enkel opletten dat je niet 52/28-32 gaat rijden want dat kan je ketting niet aan wegens te kort.
Als het maar is om een weekje in de bergen te gaan rijden kan je met een beetje gezond verstand zonder zo'n roadlink en/of lange kooi derailleur.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 mar 2018 09:43
Bedankt voor de info!
Maar is het dan misschien niet slimmer om naar de combinatie 11-30 tanden achter, 52/34 voor te gaan dan naar 11-32 achter en 52/36 voor?
Om zeker te zijn dat de achterderailleur blijft werken, ook na die week in de Bergen eventueel of om meer zekerheid te hebben?
Maar is het dan misschien niet slimmer om naar de combinatie 11-30 tanden achter, 52/34 voor te gaan dan naar 11-32 achter en 52/36 voor?
Om zeker te zijn dat de achterderailleur blijft werken, ook na die week in de Bergen eventueel of om meer zekerheid te hebben?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15826
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Zoek eens op het forum of 52/34 een goed werkende combinatie is.steven0804 schreef: ↑30 mar 2018 11:42 Bedankt voor de info!
Maar is het dan misschien niet slimmer om naar de combinatie 11-30 tanden achter, 52/34 voor te gaan dan naar 11-32 achter en 52/36 voor?
Om zeker te zijn dat de achterderailleur blijft werken, ook na die week in de Bergen eventueel of om meer zekerheid te hebben?
Deze vraag is hier ook al ettelijke keren voorbijgekomen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41
Ik heb meerdere cassettes en ik fiets met korte kooi (zowel Di2 6870 als de mechanische 6800) en 50-34 voorbladen. (als ik in de bergen fiets, anders gebruik ik 50-39). Geen probleem om daar de 11-32 cassette mee te gebruiken. Al vele km's zonder problemen mee in de Alpen gereden. Misschien moet je een beetje met de B-tension schroef afstellen.
Altijd onderweg...
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 30 mar 2018 09:43
@deSnelstekoerier: En kan je dan ook groot-groot schakelen? En staat de ketting nog strak bij klein-klein?