Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra 11-30 tanden

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/BelgiΓ«

walter- 24 jul 2019 14:19

Een alternatief kan zijn een 11-32 (of 11-30,...36...) en een 14-28 te kopen. je combineert nadien de 2 cassettes tot een 14-30,
of 32... (en een 11-28). Zo blijft je eventueel nog binnen het bereik van de derailleurs en kan je alle combinaties rijden maar heb je wel dat kleine verzet.
Zo rij ik al een tijdje een 14-36 op een campa athena groep.
Je moet wel even zien dat je een logische kransvolgorde kan hebben met de cassettes.

Walter

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jul 2019 15:04

bkrmn schreef: ↑24 jul 2019 13:24 Maar als een 11-32 ook met een korte kooi goed werkt, en je die 11-32 sporadisch gebruikt, is het dan niet beter om te kiezen voor een korte kooi zodat je bij de 11-25 van de beste schakelprestaties kan profiteren?

Voor zover ik mij ingelezen heb, is gewicht zeker niet het enige verschil. Korte kooi: hogere kettingspanning (minder kans op klapperen van de ketting), kortere ketting, stiller. Korte kooi kan de kransjes van een 11-23 beter/dichter volgen waardoor je betere schakelprestaties hebt dan wanneer je een lange kooi gebruikt.
Dat is wel de theorie, maar ik merk geen verschil. Op de MTB met echt lange kooi en een 12/23 merk ik wel dat het ietsje minder schakelt. Maar dan heb je het over uiterste. Die heb je niet bij de racer.

De Sram lange kooi race derrie,s zijn fractioneel stiller dan de korte, maar dat is echt marginaal. heeft meer te maken dat het bovenste derrie wieltje meer naar voren staat. Bij Sram werkt de lange kooi al beter op een 11/28.

Een 11/32 met korte kooi gaat wel, maar dat werkt slechter dan andersom. Als je deze sporadisch gebruikt kan dat een afweging zijn. Maar persoonlijk zou ik altijd voor een lange kooi gaan. Kan je ook nooit een schakelfout groot/groot maken. waardoor de boel afbreekt, dat is het nadeel van een kortere ketting.

Ik denk ook niet meer dat een korte kooi derrie nog lang geleverd gaat worden door de fabrikanten. Net zoals 11/23 en 12/25 cassettes

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 24 jul 2019 15:17

Ik heb dan een Scott Addict met Ultegra R8000 derrie met lange slag en een 11-32,die ik gebruik als klimfiets.
Met die paar gram kan ik mee wel leven.
Met mijn Scott foil, met DA 9000 met korte slag en een 12-25,merk ik toch geen verschil in schakelen.Allebei gewoon super.Ik zou geen risico nemen dat je derailleur met fout schakelen een keer in je achterwiel zit.

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 24 jul 2019 18:20

Thx gasten, reacties zeer gewaardeerd πŸ‘πŸ˜Š

Ik ga denk ik toch voor de korte kooi ... 😲

Ultegra DI2 RD8050 korte kooi
- icm 11-25 de beste keus/prestaties voor dagelijks gebruik
- icm 11-32 kan prima en bij wisselen van cassette, wissel ik wel naar een iets langere ketting (indien noodzakelijk ... een misschien iets te slappe ketting op 34-11 neem ik dan wel voor lief)

Waarom niet kiezen voor de lange kooi? Vanwege dagelijks gebruik 11-25.
Wel moet 11-32 passen/werken icm de RD8050 SS derrie. Dat hebben @scepticus en @dreez bewezen 😊.

Bij mijn fiets met SRAM Etap is 11-28 echt het grootst en past een 32 absoluut niet. Bij dezelfde fiets met de voorheen gemonteerde Ultegra 6800 mech kort paste 11-32 prima.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 24 jul 2019 18:23

lijkt me een goeie keuze!
Net terug uit de hoge Alpen. 500 pobleemloze en prachtige km's gereden: 50/34 voor icm de 11-32 deden het perfect.
Heerlijk ook dat di2 :winkthumb:
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 24 jul 2019 19:57

Ik zou er altijd een extra ketting bij nemen als je sporadisch wisselt naar een klim verzet. Dan kan je die ketting op maat houden voor je klim verzet en je andere ketting voor je dagelijkse werk. Scheelt ook rare slijtage dmv oude ketting op nieuwe(re) cassette. Zo doe ik het wel. Die paar keer in een jaar dat ik wissel gaat dat prima
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jul 2019 20:33

Ketting op een andere cassette is geen enkel probleem zolang je maar zorgt dat je materiaal niet hopeloos ver versleten is.
β€˜Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jul 2019 20:42

bkrmn schreef: ↑24 jul 2019 18:20 Thx gasten, reacties zeer gewaardeerd πŸ‘πŸ˜Š

Ik ga denk ik toch voor de korte kooi ... 😲

Ultegra DI2 RD8050 korte kooi
- icm 11-25 de beste keus/prestaties voor dagelijks gebruik
- icm 11-32 kan prima en bij wisselen van cassette, wissel ik wel naar een iets langere ketting (indien noodzakelijk ... een misschien iets te slappe ketting op 34-11 neem ik dan wel voor lief)

Waarom niet kiezen voor de lange kooi? Vanwege dagelijks gebruik 11-25.
Wel moet 11-32 passen/werken icm de RD8050 SS derrie. Dat hebben @scepticus en @dreez bewezen 😊.

Bij mijn fiets met SRAM Etap is 11-28 echt het grootst en past een 32 absoluut niet. Bij dezelfde fiets met de voorheen gemonteerde Ultegra 6800 mech kort paste 11-32 prima.
De 34-11 kan je toch niet schakelen met een DI2, 2 kleinste kroontjes zijn 'verboden' in de software. Dus sowieso geen te slappe ketting :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 24 jul 2019 21:20

dreezz schreef: ↑24 jul 2019 18:23 lijkt me een goeie keuze!
Net terug uit de hoge Alpen. 500 pobleemloze en prachtige km's gereden: 50/34 voor icm de 11-32 deden het perfect.
Heerlijk ook dat di2 :winkthumb:
super πŸ‘. Die combi 50/34 11-32 heb ik daar in Juni ook gereden, met 6800 mech kort
.
Najieto schreef: ↑24 jul 2019 19:57 Ik zou er altijd een extra ketting bij nemen als je sporadisch wisselt naar een klim verzet. Dan kan je die ketting op maat houden voor je klim verzet en je andere ketting voor je dagelijkse werk. Scheelt ook rare slijtage dmv oude ketting op nieuwe(re) cassette. Zo doe ik het wel. Die paar keer in een jaar dat ik wissel gaat dat prima
dat is ook zeker hoe ik het ga doen πŸ‘
.
amclassic-fan schreef: ↑24 jul 2019 20:33 Ketting op een andere cassette is geen enkel probleem zolang je maar zorgt dat je materiaal niet hopeloos ver versleten is.
vervang tijdig πŸ‘
.
TL@ schreef: ↑24 jul 2019 20:42De 34-11 kan je toch niet schakelen met een DI2, 2 kleinste kroontjes zijn 'verboden' in de software. Dus sowieso geen te slappe ketting :mrgreen:
ah, zoiets had ik idd ergens gelezen, voor mij de eerste keer DI2 ... bij etap gaat het prima, zonder enig geratel of aanlopen 😁

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 24 jul 2019 22:17

bkrmn schreef: ↑24 jul 2019 21:20
TL@ schreef: ↑24 jul 2019 20:42De 34-11 kan je toch niet schakelen met een DI2, 2 kleinste kroontjes zijn 'verboden' in de software. Dus sowieso geen te slappe ketting :mrgreen:
ah, zoiets had ik idd ergens gelezen, voor mij de eerste keer DI2 ... bij etap gaat het prima, zonder enig geratel of aanlopen 😁
Wanner je via E-tube project je tandwiel voor 53/39 selecteert kan je gewoon (in manual mode) alle tandwielen achter bereiken. Werkt gewoon hoor.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2019 22:58

bkrmn schreef: ↑24 jul 2019 18:20 Thx gasten, reacties zeer gewaardeerd πŸ‘πŸ˜Š

Ik ga denk ik toch voor de korte kooi ... 😲

Ultegra DI2 RD8050 korte kooi
- icm 11-25 de beste keus/prestaties voor dagelijks gebruik
- icm 11-32 kan prima en bij wisselen van cassette, wissel ik wel naar een iets langere ketting (indien noodzakelijk ... een misschien iets te slappe ketting op 34-11 neem ik dan wel voor lief)

Waarom niet kiezen voor de lange kooi? Vanwege dagelijks gebruik 11-25.
Wel moet 11-32 passen/werken icm de RD8050 SS derrie. Dat hebben @scepticus en @dreez bewezen 😊.

Bij mijn fiets met SRAM Etap is 11-28 echt het grootst en past een 32 absoluut niet. Bij dezelfde fiets met de voorheen gemonteerde Ultegra 6800 mech kort paste 11-32 prima.
Een 11+32 cassette met SRAM Etap Hrd compact trapstel en korte kooi werkte bij mij wel.
Wel even je A-derailleur goed afregelen zodat het bovenste wieltje van je derailleur je 32 kroontje niet raakt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 jul 2019 10:01

MarcFaFo schreef: ↑24 jul 2019 22:17
bkrmn schreef: ↑24 jul 2019 21:20
TL@ schreef: ↑24 jul 2019 20:42De 34-11 kan je toch niet schakelen met een DI2, 2 kleinste kroontjes zijn 'verboden' in de software. Dus sowieso geen te slappe ketting :mrgreen:
ah, zoiets had ik idd ergens gelezen, voor mij de eerste keer DI2 ... bij etap gaat het prima, zonder enig geratel of aanlopen 😁
Wanner je via E-tube project je tandwiel voor 53/39 selecteert kan je gewoon (in manual mode) alle tandwielen achter bereiken. Werkt gewoon hoor.
Dat wist ik niet, ik heb een 50/34 en dan pakt hij de 2 kleinsten niet.
Afbeelding

Plaats reactie