Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke fietsendrager

GVW
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 apr 2017 20:03

GVW 25 feb 2018 18:03

Ik ben in het bezit van een nieuwe Peugeot 308 break. Ik ben op zoek naar een ideale fietsendrager zonder trekhaak.
Welke is een aanrader, gemonteerd op dak of achterklep.....en type of merk

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 25 feb 2018 18:14

Mij is verteld dat je voorzichtig moet zijn met een drager op de achterklep omdat je die kunt verbuigen. Op het dak is dan beter.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27569
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 feb 2018 18:21

Thule Clip-on.

Of gewoon een portemonnee trekken voor een trekhaak. Is uiteindelijk gewoon de beste oplossing.

hayes

hayes 26 feb 2018 15:13

Ik zit beetje met hetzelfde. Ik vervoer regelmatig m'n fiet sin de auto. In een Peugeot Partner makkelijk: voorwiel uithalen en gewoon rechtop in de koffer. Enkel op reis altijd een probleem. Daarom ga ik ook geen 1000 euro hangen aan een trekhaak + fietsendrager om 2 keer per jaar te gebruiken.

Ik ga deze waarschijnlijk aanschaffen: https://www.saris.com/product/bones3
Krijgt zowat unaniem lovende reviews. Te vinden voor 130-140 euro.

Er is ook de Super BOnes 3: https://www.saris.com/product/superbones3
Veel mooier weggewerkte linten, maar ook 2-3 keer duurder. Dus 350-400 euro.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 26 feb 2018 15:29

Bij die Saris drager wordt zowel de kentekenplaat, als de achterlichten afgedekt door de fietsen die er op hangen.
Is er ook een losse verlichtingsbalk bij ?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 26 feb 2018 15:29

Ik ben zeer tevreden met de thule 598.
Is voor op het dak. Maar met alleen de fietsdrager ben je er nog niet. Je hebt ook nog de dakdragers nodig waar de fietsdrager op gemonteerd zit.
De thule 598 heeft t-track bevestiging en dat is heel gemakkelijk monteren op dakdragers die dat ook hebben.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 feb 2018 17:36

Ik heb in 2011 op mijn Mercedes CLK een vaste trekhaak laten plaatsen en dat kostte all-in 279 Euro.
Ik heb in 2016 op mijn Mercedes C Coupe een afneembare trekhaak (met 7-pin stekkerdoos) laten plaatsen voor 399 Euro all-in.
Op mijn huidige wagen (Mercedes E Coupe) heb ik ook een afneembare trekhaak (met 12-pin stekkerdoos) laten plaatsen en deze kostte 450 Euro all in.

Om misverstanden te voorkomen, wel geplaatst door een betrouwbare garage maar geen officiële Mercedes garage :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 26 feb 2018 18:30

Dat is goedkoop.
Maar dan komt er sowieso nog ca. 300 euro bij voor een stevige fietsendrager, nee?

Wat die saris betreft. Ik rij met een Partner en zou die hoger kunnen hangen (met onderste houders bij de nummerplaat ipv op de bumper) zodat hij niet voor de lichten hangt. Denk ik...

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 26 feb 2018 19:07

Of een trekhaak laten monteren en een goede tweedehands fietsendrager op MP kopen, staan vaak nog goede te koop.
Bikers are not alone

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 26 feb 2018 20:13

hayes schreef: 26 feb 2018 18:30 Dat is goedkoop.
Maar dan komt er sowieso nog ca. 300 euro bij voor een stevige fietsendrager, nee?

Wat die saris betreft. Ik rij met een Partner en zou die hoger kunnen hangen (met onderste houders bij de nummerplaat ipv op de bumper) zodat hij niet voor de lichten hangt. Denk ik...
De drager die je aangeeft in je eerdere post is bedoeld voor een auto met kofferbak (kont).
Volgens de fitment guide moet je voor een Peugeot Partner de Gran Fondo drager hebben,

Bij beide dragers blijft het behelpen en ik zou persoonlijk, nooit mijn fiets met z'n bovenbuis aan een drager hangen. Ik gebruik een Spinder Urban drager, die heeft net als andere Spinder dragers, het voordeel, dat hij niet om het frame, maar om de zadelpen klemt. (zadelpen is relatief stevig en ook nog goedkoop te vervangen.)

Als je fiets en auto je lief zijn, dan laat je een trekhaak monteren en koop je een nette gebruikte drager.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 feb 2018 20:59

Ik gebruik al 20 jaar dragers zonder trekhaak met 4 verschillende auto's. Met twee of drie fietsen. In de Ardennen ga je makkelijk 145km/u. Aanvankelijk een product met 6 bevestigingspunten uit een franse supermarkt voor F200,-, zeg maar minder dan €30,- nu. Vanwege een andere auto/andere achterklep een Thule voor 3 fietsen met 4 bevestigingspunten. Allemaal zonder trekhaak. Beide dragers dragen de bovenbuis en de Thule heeft daarvoor mooie dikke rubberen klemmen. Fietsen met lage instap zijn bij deze methode nog altijd een probleem om goed vast te maken.

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 26 feb 2018 21:00

Ik heb zelf ervaringen met deze en kan hem van harte afraden :roll: .

De drager en de fietsen bewogen vrij extreem tijdens het rijden. Zo erg, dat zelfs de trekbanden op een bepaald moment los schoten van de kofferbak. M.i. veroorzaakt door het beschermende schuimrubber, dat te veel kon flexen en het feit dat de fietsen relatief hoog boven de auto uitkomen.

Verder had ik lichte lakschade na een flinke autorit in de regen. Water, zand en schuimrubber blijken uitstekend te schuren.... :shock:

Plaats reactie