De remschijf zit op de naaf, die zal in het geval van een slag in het wiel nog steeds recht zijn. Of je moet bij een val de schijf hebben verbogen.Nova schreef: ↑03 dec 2017 18:35 Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?
Hydraulische of mechanische schijfremmen?
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Ik denk dat de vraagsteller het heeft over hydraulische velgremmen.
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over
Ik typte:opperhoofd schreef: ↑03 dec 2017 19:54 Ik denk dat de vraagsteller het heeft over hydraulische velgremmen.
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over
"waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok..."
Er is geen denken van doen, gewoon lezen wat er staat.
Het is niet relevant met schijfremmen, wel met hydraulisch, bij een gebroken spaak > slag in wiel raakt je wiel doorgaans niet blok omdat de rem montage geveerd is en dus energie kan absorberen zonder dat iets (rem, wiel/blokkage) sneuvelt. Ik vroeg hoe dat zit bij hydraulische remmen. Dat zijn cilinders gevuld met een vloeistof, bij rem niet bediend staat de cilinder dan in een ingetrokken positie wat me dunkt betekent dat er geen energieabsorptie is. Tenzij de cilinder twee veren zou hebben, en de vloeistofdruk dus eerst een veer moet overwinnen, wat kan maar weinig plausibel is.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Wat dacht je, dit topic gaat over schijfremmen en ik ga even een vraag stellen over velgremmen.Nova schreef: ↑03 dec 2017 18:35 Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zelf vindt ik mechanische schijfremmen ook niks.
Gedoe met afstellen, niet zelfstellend, en het gevoel is gewoon een stuk minder.
Je hebt er ook nog meer onderhoud aan.
Voor een veldfiets zou ik zeker voor hydraulische schijfremmen gaan, mits je de fiets ook gebruik waar ie voor bedoeld is.
Gedoe met afstellen, niet zelfstellend, en het gevoel is gewoon een stuk minder.
Je hebt er ook nog meer onderhoud aan.
Voor een veldfiets zou ik zeker voor hydraulische schijfremmen gaan, mits je de fiets ook gebruik waar ie voor bedoeld is.
Er staat toch "hydraulische" in de onderwerptitel?SqueeZer schreef: ↑03 dec 2017 21:12 Nova, het ging hier om schijfremmen. Voor hydraulische velgremmen kan je vermoedelijk beter een eigen topic aanmaken ivm. je vraag in plaats van dit topic te hijacken?
Buiten dat, zonder enige kennis of zekerheid is volgens mijn logica het een feit dat als een velg niet recht staat je volgens mij dit euvel dat je vermeld hoe dan ook hebt met velgremmen of het nu mechanisch of hydraulisch is? Zelf al eens een spaak gebroken met zodanig grote slag in mijn wiel dat het enige dat hielp remmen openzetten en remkabel volledig lossen was om zonder achterrem voorzichtig door te fietsen.
Of het remmend onderdeel nou via een schijf of via een velg de beweging tegenwerkt, in beide gevallen is de hydraulische zijde een cilinder, en daar ging mijn vraag over, of die je wiel blok kan zetten.
Met niet hydraulische remmen, bvb de klassieke V rem, gaat je wiel niet feitelijk geblokkeerd raken, velg kan remblok wegduwen doordat de ophanging / montage van de rem niet vast is, in tegenstelling tot een hydraulische cilinder.
In principe zijn de linker- en rechtercilinder bij Magura's communicerende vaten (zie dat leidinkje dat in een boogje van de ene naar de andere kant loopt) maar volgens mij zitten de remblokjes tegen de houder/cilinder aan als ze helemaal 'in' zijn en zullen ze dus niet verder meegeven.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ook al zou de zuiger in de "niet remmen"stand niet helemaal achterin de cilinder zitten (iets wat remtechnisch logisch is), dan nog kan je niet verwachten dat een zuiger zo weinig weerstand heeft dat hij makkelijk beweegt door een slingerend wiel., het werkt hooguit als een slappe schokdemper en fietsen daarmee is ofwel loodzwaar of onmogelijk, de remmen zijn er niet voor ontworpen.
Het antwoord op de Nova vraag is dus nee, een hydraulische velgrem is ongeschikt om na een spaakbreuk verder te fietsen , tenzij je de rem van de vork af schroeft.
Het zou in principe wel mogelijk zijn om een hydraulisch velgremsysteem zo te ontwerpen dat het kan, autoschijfremmen hebben vaak een z.g. zwevende remklauw met 1 zuiger maar het schuifsysteem moet dan speciaal ontworpen zijn op soepel bewegen en je kan niet van de fabrikanten verwachten dat ze rekening houden meteen kapot wiel.....
Wie geen last van zijn rem wil hebben bij een kapot wiel moet een schijfrem monteren ofwel het houden bij een cantilever of V rem, de hydraulische velgrem is ongeschikt daarvoor.
Het antwoord op de Nova vraag is dus nee, een hydraulische velgrem is ongeschikt om na een spaakbreuk verder te fietsen , tenzij je de rem van de vork af schroeft.
Het zou in principe wel mogelijk zijn om een hydraulisch velgremsysteem zo te ontwerpen dat het kan, autoschijfremmen hebben vaak een z.g. zwevende remklauw met 1 zuiger maar het schuifsysteem moet dan speciaal ontworpen zijn op soepel bewegen en je kan niet van de fabrikanten verwachten dat ze rekening houden meteen kapot wiel.....
Wie geen last van zijn rem wil hebben bij een kapot wiel moet een schijfrem monteren ofwel het houden bij een cantilever of V rem, de hydraulische velgrem is ongeschikt daarvoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig