Hydraulische of mechanische schijfremmen?

Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4012
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 nov 2017 09:16

opperhoofd schreef:
19 nov 2017 22:07
MarkVeenstra schreef:
19 nov 2017 20:11
Van mechanische schijfremmen krijg je geen spijt naderhand. (spreekt uit ervaring)
Heb jij eerst hydraulische schijfremmen en daarna mechanische? (en geen spijt)
Nope, maar in de 1e reactie van squeezer stond dat ook niet.
De toevoeging "spreekt uit ervaring" doet aan alsof de stelling extra waard is. Wat simpelweg niet zo is.

Ik heb een fiets met mechanische trp schijfremmen, en daar heb ik geen spijt van, al moet ik erbij vermelden dat het voor mij een weg/gravel achtige fiets is die ik nog niet gebruikt heb in de blubber met steile afdalingen.
Ik kan me goed vinden in keuze voor hydraulisch hoor. Maar zo'n kort statement dat je spijt krijgt van mechanische schijfremmen uit ervaring is natuurlijk te weerleggen door een tegengestelde ervaring.

De lange uitleg van squeezer is denk ik veel waardevoller ;) .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 20 nov 2017 20:18

Conclusie de toevoeging 'spreekt uit ervaring' was correct en had meerwaarde? Beetje moe dat je telkens je hele levensverhaal moet uitleggen op dit forum vooraleer men een mening au sérieux neemt.

@TS, Dat geluid ga je zowel bij mechanisch als hydraulisch hebben, is meestal door vuil of andere zaken die aan je schijven hangen.

Verder denk ik toch dat het in de blubber bergaf ook op je CX fiets meerwaarde gaat hebben om hydraulisch te gaan, overigens krijg ik mijn voorvork ook bokkend op gravelbanen bergaf met de mechanische disc fiets terwijl ik dit niet heb met de MTB, ik voeg er wel nogmaals aan toe dat dit enkel vanuit mijn eigen ervaringen zijn en ik dus wel een zwaargewicht ben dus meer belasting lever aan het remmen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 03 dec 2017 18:35

Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?

supermatt
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 03 dec 2017 19:10

Nova schreef:
03 dec 2017 18:35
Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?
De remschijf zit op de naaf, die zal in het geval van een slag in het wiel nog steeds recht zijn. Of je moet bij een val de schijf hebben verbogen.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 858
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 03 dec 2017 19:54

Ik denk dat de vraagsteller het heeft over hydraulische velgremmen.
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over :D

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 03 dec 2017 21:00

opperhoofd schreef:
03 dec 2017 19:54
Ik denk dat de vraagsteller het heeft over hydraulische velgremmen.
Dat is geen issue want dit topic gaat daar niet over :D
Ik typte:
"waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok..."
Er is geen denken van doen, gewoon lezen wat er staat.
Het is niet relevant met schijfremmen, wel met hydraulisch, bij een gebroken spaak > slag in wiel raakt je wiel doorgaans niet blok omdat de rem montage geveerd is en dus energie kan absorberen zonder dat iets (rem, wiel/blokkage) sneuvelt. Ik vroeg hoe dat zit bij hydraulische remmen. Dat zijn cilinders gevuld met een vloeistof, bij rem niet bediend staat de cilinder dan in een ingetrokken positie wat me dunkt betekent dat er geen energieabsorptie is. Tenzij de cilinder twee veren zou hebben, en de vloeistofdruk dus eerst een veer moet overwinnen, wat kan maar weinig plausibel is.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 03 dec 2017 21:12

Nova, het ging hier om schijfremmen. Voor hydraulische velgremmen kan je vermoedelijk beter een eigen topic aanmaken ivm. je vraag in plaats van dit topic te hijacken?

Buiten dat, zonder enige kennis of zekerheid is volgens mijn logica het een feit dat als een velg niet recht staat je volgens mij dit euvel dat je vermeld hoe dan ook hebt met velgremmen of het nu mechanisch of hydraulisch is? Zelf al eens een spaak gebroken met zodanig grote slag in mijn wiel dat het enige dat hielp remmen openzetten en remkabel volledig lossen was om zonder achterrem voorzichtig door te fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 9561
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 03 dec 2017 21:18

Nova schreef:
03 dec 2017 18:35
Over hydraulische remmen, stel een wiel raakt uit balans (gebroken spaak) waardoor de velg dus tegen een hydraulisch remblok kan stoten. Bij bvb V-brakes kunnen de onderling verbonden remblokken gezamenlijk meebewegen, hoe zit dat met de hydraulische remblokken? Gaat de hydraulische vloeistof de stoot energie absorberen, of is er ergens vering aanwezig die dit doet?
Wat dacht je, dit topic gaat over schijfremmen en ik ga even een vraag stellen over velgremmen. :mrgreen:
What Does This Button Do?

brutus
Forum-lid
Berichten: 421
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 03 dec 2017 21:37

Zelf vindt ik mechanische schijfremmen ook niks.
Gedoe met afstellen, niet zelfstellend, en het gevoel is gewoon een stuk minder.
Je hebt er ook nog meer onderhoud aan.
Voor een veldfiets zou ik zeker voor hydraulische schijfremmen gaan, mits je de fiets ook gebruik waar ie voor bedoeld is.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 06 dec 2017 20:23

SqueeZer schreef:
03 dec 2017 21:12
Nova, het ging hier om schijfremmen. Voor hydraulische velgremmen kan je vermoedelijk beter een eigen topic aanmaken ivm. je vraag in plaats van dit topic te hijacken?

Buiten dat, zonder enige kennis of zekerheid is volgens mijn logica het een feit dat als een velg niet recht staat je volgens mij dit euvel dat je vermeld hoe dan ook hebt met velgremmen of het nu mechanisch of hydraulisch is? Zelf al eens een spaak gebroken met zodanig grote slag in mijn wiel dat het enige dat hielp remmen openzetten en remkabel volledig lossen was om zonder achterrem voorzichtig door te fietsen.
Er staat toch "hydraulische" in de onderwerptitel?
Of het remmend onderdeel nou via een schijf of via een velg de beweging tegenwerkt, in beide gevallen is de hydraulische zijde een cilinder, en daar ging mijn vraag over, of die je wiel blok kan zetten.
Met niet hydraulische remmen, bvb de klassieke V rem, gaat je wiel niet feitelijk geblokkeerd raken, velg kan remblok wegduwen doordat de ophanging / montage van de rem niet vast is, in tegenstelling tot een hydraulische cilinder.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9941
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 dec 2017 21:30

Nova schreef:
06 dec 2017 20:23
Er staat toch "schijfremmen" in de onderwerptitel?
;)

In principe zijn de linker- en rechtercilinder bij Magura's communicerende vaten (zie dat leidinkje dat in een boogje van de ene naar de andere kant loopt) maar volgens mij zitten de remblokjes tegen de houder/cilinder aan als ze helemaal 'in' zijn en zullen ze dus niet verder meegeven.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 7835
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 dec 2017 21:54

Ook al zou de zuiger in de "niet remmen"stand niet helemaal achterin de cilinder zitten (iets wat remtechnisch logisch is), dan nog kan je niet verwachten dat een zuiger zo weinig weerstand heeft dat hij makkelijk beweegt door een slingerend wiel., het werkt hooguit als een slappe schokdemper en fietsen daarmee is ofwel loodzwaar of onmogelijk, de remmen zijn er niet voor ontworpen.
Het antwoord op de Nova vraag is dus nee, een hydraulische velgrem is ongeschikt om na een spaakbreuk verder te fietsen , tenzij je de rem van de vork af schroeft.
Het zou in principe wel mogelijk zijn om een hydraulisch velgremsysteem zo te ontwerpen dat het kan, autoschijfremmen hebben vaak een z.g. zwevende remklauw met 1 zuiger maar het schuifsysteem moet dan speciaal ontworpen zijn op soepel bewegen en je kan niet van de fabrikanten verwachten dat ze rekening houden meteen kapot wiel.....
Wie geen last van zijn rem wil hebben bij een kapot wiel moet een schijfrem monteren ofwel het houden bij een cantilever of V rem, de hydraulische velgrem is ongeschikt daarvoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten