Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tacx flux of elite direto

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 25 okt 2017 18:48

Dag allemaal,

Ik twijfel tussen 2 fietstrainers;

- Tacx flux
- elite direto

Iemand ervaring met deze trainers en welke zou je adviseren?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 25 okt 2017 21:39

Ik heb zojuist voor het eerst echt m'n Direto getest door middel van een 45-min FTP test op Zwift. Zo op het eerste gezicht bevalt de Direto goed. Hij maakt niet veel lawaai (maar dat blijkt ook al uit de reviews van o.a. DCRainmaker en Shane Miller). Hij koppelt makkelijk met m'n Garmin en ook Zwift vindt alle sensoren gelijk via ANT+. Ik heb ook even kort naar de software van Elite zelf gekeken (My E Training - je krijgt daar een gratis 12 maanden abonnement voor bij aanschaf) maar daar ben ik nog niet weg van. Op m'n telefoon (Android) worden alle sensoren via ANT+ gelijk gevonden en werkt alles soepel. Als ik de software open op m'n laptop (Macbook Air) vindt hij echter m'n hartslag meter (Garmin) en cadans sensor niet. Vooral de cadans sensor is raar aangezien deze ingebouwd zit in de Direto. Bij de configuratie worden deze sensoren wel gevonden en gekoppeld maar vervolgens in het hoofdscherm of of in een losse training lijken ze niet aangesloten te zijn. Heel raar en wellicht heeft het te maken met m'n ANT+ dongle of is er ergens een klein bugje. In Zwift (of op m'n mobiel) werkt alles echter naar behoren. Ook moet ik Elite de complimenten geven voor hoe snel hun helpdesk reageert op vragen hierover en dat ze het proberen uit te zoeken.

Ik heb geen ervaring met Tacx smart trainers (dit was überhaupt m'n eerste rit op een smart trainer ooit) dus ik kan je geen vergelijking geven. Bij Futurum staat de Direto voor 749€ te koop en de Flux voor €719. 't ontloopt elkaar dus niet veel.
Laatst gewijzigd door Rootland op 25 okt 2017 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 25 okt 2017 22:47

Bedankt voor he uitgebreide reactie!

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 26 okt 2017 07:52

Op de site van 12gobiking in Moordrecht staan uitgebreide beschrijvingen van beide trainers. Ze zijn daar ook in een testopstelling te zien en te gebruiken.

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 26 okt 2017 09:38

Klopt, had het gezien.

Maar de ervaringen van een gebruiken kunnen nog wel is verschillen met het verhaaltje wat op een website staat :lol:

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 26 okt 2017 10:06

Ik twijfel ook tussen deze twee modellen, dus lees even mee.

Mijn belangrijkste overweging is het geluid, en dan vooral het gedreun van de twee apparaten. Ik woon namelijk in een appartement, en met mijn huidige trainer (een goedkope merkloze trainer, vergelijkbaar met instapmodel Tacx) dreunen bij mijn buren letterlijk de glazen uit de keukenkastjes. Heeft iemand ervaring met één van deze apparaten in een appartement?

Belangrijke overweging tussen deze twee is dat de Flux volgens mij niet met een lange kooi overweg kan, dus voor een aantal fietsen valt hij automatisch af.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 26 okt 2017 11:01

Ik woon in een appartement en heb gisteravond in elk geval geen klagende (onder)buren gehad. Zoals gezegd, ik vond het geluid echt meevallen.
Laatst gewijzigd door Rootland op 26 okt 2017 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 okt 2017 11:25

Als je in de omgeving van Arnhem woont... zaterdag a.s is er bij Mantel een testdag voor fiets trainers. Ik neem aan dat o.a deze beide trainers dan ook te proberen zijn. Ik ga er zelf in elk geval wat testen ;)
(En binnenkort ook bij hun andere superstore, dacht ik....)

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 26 okt 2017 12:22

Belangrijke overweging tussen deze twee is dat de Flux volgens mij niet met een lange kooi overweg kan, dus voor een aantal fietsen valt hij automatisch af.
Dat is een goede om mee te nemen. Ik ben nl. zelf ook al een tijd aan het twijfelen over de aanschaf. Ook een appartement, maar er is binnen geen ruimte meer, dus ik zal op het (volledig af te sluiten) balkon moeten gaan zitten.

Ik heb een tijd een goedkope wheel-on Tacx gebruikt, zonder enige vorm van afleiding m.u.v. muziek en ik vond er helemaal niets aan. Hopelijk is met de moderne trainers, incl. Zwift, een betere beleving mogelijk.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 26 okt 2017 19:14

Ik was er wel van overtuigd dat ik ging kiezen voor de Direto, maar lees nu toch wel redelijk wat negatievere verhalen.

Waar ik vooral erg bang voor ben is de behoorlijke vertraging die de Direto blijkt te hebben in Zwift. Heb dit eerder gehad met mijn Vortex en daardoor was de trainer zo ongeveer onbruikbaar. Door de 2/4 seconde vertraging kon je nooit lekker 'draften' en het was heel raar om visueel te starten aan de klim, maar je weerstand kwam pas een paar seconden later.

Mijn Vortex heeft daar na de overstap naar Bluetooth verbinding ipv ANT+ geen last meer van. Maar over de Direto lees ik dat niet. Voor mij een reden om toch te wachten of een andere trainer te overwegen.

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 27 okt 2017 18:53

Hoor graag wanneer iemand de trainers heeft getest dit weekend

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 27 okt 2017 22:58

Ik heb de Direto. Nog niet heel lang, maar ben vooralsnog tevreden. Had hiervoor ook al Elite trainer, de Rampa.

De Direto is toch wel aardig stil, stabiel en ik herken mij niet in wat K33Z zegt/heeft gehoord over traag reageren. De Direto reageert juist zeer snel. (Vanavond nog gebruikt icm Zwift. Gaf geen problemen). Dit geldt dan vooral als je de trainer gebruikt als Simulator. Dus de software past de weerstand aan. Bij gebruik als Powermeter is er altijd iets vertraging (Van wat ik heb begrepen en gemerkt ook).

Er gaan bij mij 2 fietsen op. 1 met korte kooi en 1 met lange kooi. Beiden geen probleem.

Oh en ik woon ook in een appartement. Gaf ook met de Rampa geen issues qua geluid enzo.

@Joenuh en @ K33Z jullie mogen best langskomen om te kijken/proberen. Stuur maar PB dan evt.
Altijd onderweg...

Plaats reactie