Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

2 problemen met R8000 ultegra

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 24 okt 2017 09:46

Geachte mede-fietsers,

Graag zou ik 2 problemen met jullie willen delen aangaande de nieuwe ultegra R8000 groepset waar ik tegenaan ben gelopen en waar ik op het interner verder nog niets kan lezen.

Ik heb onlangs een nieuwe fiets opgebouwd, met als frame een Giant Propel advanced SL frame, hartstikke mooi allemaal.

Nu heb ik daar de ultegra R8000 groep op gemonteerd, en liep bij de montage tegen probleem nummer 1:
- bij het monteren van de voor derailleur op het montage plaatje dat op het frame zit was het niet mogelijk om de derailleur helemaal parallel aan de bladen van de crank te krijgen. De constructie van de derailleur zit in de weg met het aanlas plaatje op het frame waardoor hij niet ver genoeg naar binnen kan draaien, nu was bij vijlen van het plaatje bleek zelfs het frame zel in de weg te zitten en heb ik de voorderailleur nu in een kleine hoek t.o.v. de crank. (Schakeld verbazingwekkend genoeg wel echt goed, maar het is een doorn in mijn oog.)

Later toen ik de wielen erin wilde zetten liep ik tegen probleem nummer 2 aan:
- het nieuwe ontwerp van de achterderailleur plaats hem echt een stuk meer naar binnen waardoor hij daadwerkelijk recht onder de cassete komt te zitten, echter door de aërodynamische bouw van het frame is er bijzonder weinig bewegingsvrijheid om het wiel te plaatsen, zeg maar zo ongeveer alleen maar recht omhoog en recht omlaag, juist in de baan waar niet die achteederailleur zit... nu moet ik dit oplossen door het wiel er schuin in te zetten, met mijn vingers pielen om de ketting langs de cassete omhoog te krijgen en om de kleinste versnelling te leggen en dan het wiel recht te zetten en in het frame te bevestigen, niet het einde van de wereld maar ook niet bepaald handig, zeker niet als het ooit onder tijdsdruk moet gebeuren.


Iemand al eens tegen soortgelijke problemen aangelopen, of misschien een oplossing voor die van mij?

Alvast bedankt!


PS, verder is het een hemelse fiets om op te rijden hoor ;)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 okt 2017 10:33

probleem = Shimano (geintje natuurlijk)

misschien je B-screw iets meer in draaien dan komt je eerste pulley wiel iets verder van je cassette en is er iets meer ruimte.

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 24 okt 2017 17:51

Dankjewel TKMP, maakt het mogelijk al een stuk makkelijker!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 okt 2017 19:11

Probleem 1 herken ik niet, is je vd hanger nog recht (heb er al twee op een propel gemonteerd en nul problemen.
Achterderailleur is een bekend probleem en een designfoutje van Giant, er zijn zelfs frames waar de achterderailleur helemaal niet bruikbaar is (dit had shimano wel beter kunnen testen voor te beginnen met de haperende uitlevering).

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 27 okt 2017 18:44

Heren, beide nogmaals bedankt voor jullie reacties, heb inderdaad iets meer ruimte gecreeerd door de B-screw van de achterderailleur iets verder in te draaien, geeft niet veel extra ruimte, maar alle beetje helpen.

Verder in de bijlage een foto van de bevestiging van mijn voor derailleur, het geleidenokje die de schakel kabel geleid is het hekelpunt, die kwam eerst tegen de hanger aan, welke ik begevijld heb en nu komt hij tegen het frame aan... doe ik hier iets gruwelijk verkeerd??
Bijlagen
A4C3F991-88EC-4A77-9363-F3C6CD062BD5.jpeg

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 okt 2017 21:55

Foto is niet heel duidelijk, het lijkt of de derialleur naar binnen hangt.

Heb je de steunbout / supportbolt zodanig aangedraaid dat de Deri goed parallel loopt aan de voorbladen?

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 27 okt 2017 22:56

T2300, het probleem is dat hij door het rood omcirkelde nokje niet ver genoeg naar binnen gedraaid kan worden om daadwerkelijk parallel te lopen aan de bladen, daardoor loop de deri inderdaad schuin... gelukkig recht genoeg om wel te kunnen functioneren, maar het is wel een doorn in het oog 😅

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 okt 2017 06:55

Dat is me duidelijk, maar zegt je de term support Bold iets?

Heb je deze 2mm schroef, vanaf de zijkant fiets uitgedraaid?

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 28 okt 2017 08:19

T2300, volgens mij heb ik wel scherp wat je bedoeld. Deze heb ik helemaal uitgedraaid, de VD gemonteerd en daarna de support bold een heel klein beetje ingedraaid om spanning op de VD te krijgen, echter maar heel minimaal en zonder deze spanning stond de VD ook al niet parallel aan de bladen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 28 okt 2017 13:04

Vreemd, was het frame nieuw bij aanschaf? Is de hanger origineel?

Ik neem aan de een klemband deri en aanlas hetzelfde is, en dat dat niet het probleem kan zijn, maar weet dat niet zeker

Maarten Cox
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2017 09:28

Maarten Cox 28 okt 2017 13:19

Het is een ongebruikt reserve frame van de toenmalige giant alpacin ploeg... naar mijn weten is de hanger origineel, maar dat kan ik niet met 100% zeker zeggen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 okt 2017 18:26

Maarten Cox schreef: 27 okt 2017 22:56 T2300, het probleem is dat hij door het rood omcirkelde nokje niet ver genoeg naar binnen gedraaid kan worden om daadwerkelijk parallel te lopen aan de bladen, daardoor loop de deri inderdaad schuin... gelukkig recht genoeg om wel te kunnen functioneren, maar het is wel een doorn in het oog 😅
Heb je op het frame wel het 'steunplaatje' gemonteerd wat bij de voorderailleur wordt geleverd om op het frame te plakken.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie