Inmiddels heb ik meer dan 275 kilometer gefietst met de Ultegra R8050. Alles werkt zoals het moet, maar ik kwam er donderdag achter dat een van de kransjes van de cassette een beetje krom is. Tijdens het schoonmaken draaide ik de crank achteruit en daarop probeerde de ketting van 16 naar 15 te springen. Herhaaldelijk. De boel eens goed bekeken en het lijkt erop dat het kransje krom is.
Nou trap ik nooit achteruit en ik heb er ook geen last van als ik gewoon vooruit ga, maar het lijkt me niet helemaal juist. Is dit wellicht een bekend euvel van de r8000 11-25 cassette? Of van cassette’s in het algemeen? Heb het zelf nog nooit meegemaakt. Iemand anders wel?
Kransje op cassette is krom(?)
Is het kransje krom of zit hij scheef? Misschien de cassette er af halen en alle kransjes even goed bekijken. Mogelijk is er iets mis met de spacers tussen de kransjes. Lijkt me waarschijnlijker dat er ergens iets tussen de kransjes/spacers zit dan dat een kransje krom is.
o'7o
Slechte afstelling is het zeker niet. Ik heb met de trimfunctie alle standen zo ongeveer al geprobeerd. Voor zover ik kan zien zit het kransje er zeker niet verkeerd op. Het lijkt erop dat 2 of 3 tandjes iets meer naar binnen staan, waardoor deze de ketting optillen (maar niet op de krans gooien).
Ik zal de cassette eens demonteren
Ik zal de cassette eens demonteren
If it's not fixed, it's broken.
Wat bedoel je met trimfunctie? Dat zit normaal op de voorderailleur. Dit is een kwestie van achterderailleur goed afstellen. Vergeet niet dat sommige tandjes een wat aparte vorm kunnen hebben om net iets sneller schakelen mogelijk te maken.
Denk dat het hierdoor lijkt of ze krom zijn. Nog nooit meegemaakt in ieder geval dat een krans echt krom is geraakt bij normaal gebruik.
Denk dat het hierdoor lijkt of ze krom zijn. Nog nooit meegemaakt in ieder geval dat een krans echt krom is geraakt bij normaal gebruik.
Je hebt gelijk vwb trim- ik heb in adjustment mode de achterderrie beide kanten op, meerdere keren, bijgesteld en het probleem bleef hetzelfde.jsparie schreef: ↑16 okt 2017 09:00 Wat bedoel je met trimfunctie? Dat zit normaal op de voorderailleur. Dit is een kwestie van achterderailleur goed afstellen. Vergeet niet dat sommige tandjes een wat aparte vorm kunnen hebben om net iets sneller schakelen mogelijk te maken.
Denk dat het hierdoor lijkt of ze krom zijn. Nog nooit meegemaakt in ieder geval dat een krans echt krom is geraakt bij normaal gebruik.
If it's not fixed, it's broken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Haal cassette er even af, kan je het kransje plat op tafel leggen, dan weet je zeker of deze al dan niet krom is.
Mij lijkt het sterk, maar er gebeuren gekkere dingen natuurlijk.
Voordeel is, dat je hem ook weer terug monteert. Mocht de krans niet krom zijn, maar op 1 of andere manier net niet lekker gemonteerd zijn geweest, heb je dat bij deze ook opgelost.
Meest waarschijnlijk is dat er een paar tandjes beschadigd zijn geraakt, of by design zo zijn om het schakelen sneller te laten verlopen.
Mij lijkt het sterk, maar er gebeuren gekkere dingen natuurlijk.
Voordeel is, dat je hem ook weer terug monteert. Mocht de krans niet krom zijn, maar op 1 of andere manier net niet lekker gemonteerd zijn geweest, heb je dat bij deze ook opgelost.
Meest waarschijnlijk is dat er een paar tandjes beschadigd zijn geraakt, of by design zo zijn om het schakelen sneller te laten verlopen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Kransen lijken wel eens krom , maar zijn het nooit, exotica uitgezonderd misschien.
Waarschijnlijk lag de ketting op de 34 en de scheve kettinglijn geeft dan spookschakelen bij terugtrappen, ik zou er niks aan doen en gewoon gaan fietsen.
Logies tog?
Waarschijnlijk lag de ketting op de 34 en de scheve kettinglijn geeft dan spookschakelen bij terugtrappen, ik zou er niks aan doen en gewoon gaan fietsen.
Uiteraard doet een derailleur niks bij achteruittrappen, hij zit dan na de krans...
Logies tog?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Moderator
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Lijkt me dat hij met beide kanten links en rechts bedoelt en niet voor en achteruit.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Jij snapt hemmackersv2.0 schreef: ↑16 okt 2017 12:02 Lijkt me dat hij met beide kanten links en rechts bedoelt en niet voor en achteruit.
@Keezx: Nee. Ketting ligt op de 50. Zal het vanavond nog even met de 34 proberen maar het lijkt me sterk dat het daar anders zal zijn. De kettinglijn is relatief recht en loopt ook niet tegen de voorderailleur aan.
If it's not fixed, it's broken.