Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zwarte schimmel in bidons

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jul 2017 07:46

De grootste uitdaging zit hem niet direct in de fles zelf, maar in het mondstuk.
Steradent werkt inderdaad heel goed in fles of camelback, alleen bij het mondstuk blijft het zwart bij mij.
Nu heb ik goedkope bidons, dus 1 maal per jaar vervangen is mijn strategie, en in de camelback gaat alleen maar water.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jul 2017 08:12

Camelback na gebruik omspoelen/wassen, zo goed als mogelijk, en dan in de vriezer bewaren :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jul 2017 09:04

Zwarte bidons, afwasmachine, prokudent tabletten waar je ook je kunstgebit mee reinigt

Gebruikersavatar
RGinkel1966
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2014 09:24

Gebruikersavatar RGinkel1966 18 jul 2017 10:34

Beetje 'zandbak-zand' erin. Wat water erbij, en schudden en draaien.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 jul 2017 10:48

Steradent werkt echt goed. Ik koop altijd van die goeiekope bij Etos. Gebruik ik ook voor mijn camelback en zelfs de leidingen in mijn sleurhut worden er weer blinked schoon van. In elk geval ontsmet het ook goed.

Ik gooi mijn bidons gelijk in de vaatwasser en heb nooit zwarte aanslag. Verder doe ik nooit zo lang met bidons. Ik krijg ze vaak, en een nieuwe kost ook geen drol toch?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jul 2017 10:50

marsman schreef: 18 jul 2017 10:48 Steradent werkt echt goed. Ik koop altijd van die goeiekope bij Etos. Gebruik ik ook voor mijn camelback en zelfs de leidingen in mijn sleurhut worden er weer blinked schoon van. In elk geval ontsmet het ook goed.

Ik gooi mijn bidons gelijk in de vaatwasser en heb nooit zwarte aanslag. Verder doe ik nooit zo lang met bidons. Ik krijg ze vaak, en een nieuwe kost ook geen drol toch?
Als je ze altijd gelijk in de vaatwasser gooit, waarom gebruik je dan nog Steradent? En hoe komt het dat je dan toch kort doet met bidons?
Enige waar ik mijn bidons op slijt zijn doppen die kapot gaan als ik ze vanuit de roeiboot op de kant flikkerde. Of als het plastic na een jaar of 8 zo dun is dat het scheuren vertoont bij het inknijpen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 jul 2017 19:51

scottwilko schreef: 18 jul 2017 07:46 De grootste uitdaging zit hem niet direct in de fles zelf, maar in het mondstuk.
Steradent werkt inderdaad heel goed in fles of camelback, alleen bij het mondstuk blijft het zwart bij mij.
Nu heb ik goedkope bidons, dus 1 maal per jaar vervangen is mijn strategie, en in de camelback gaat alleen maar water.
De doppen eraf schroeven, in een bakje leggen met 1-2 tabletten er in en ze kunnen er weer even tegen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 18 jul 2017 22:11

Lang laten zitten en dan gewoon de loslatende plakkaten mee opdrinken.
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 jul 2017 00:24

Ik gooi ze weg zodra ik sporen van schimmel zie. Maar ik moet zeggen dat bij de Tacx en Elite bidons ik er nooit last van heb. De Born-Elites welke ik nu heb zijn nog goed en alle Tacx bidons die beginnen meestal te lekken voordat er andere problemen zijn dus gooi ik die weg.
Bij de Camelbak Podium (En ook de Specialized kloon hiervan) had ik wel altijd na verloop van tijd schimmel problemen en mede daarom gebruik ik die gewoon niet meer.
Dat geklooi met Steradent of andere dingen om zo een Podium spuitkop weer schoon te maken is het mij gewoon niet waard.
Afbeelding

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jul 2017 13:15

MarkVeenstra schreef: 18 jul 2017 10:50
marsman schreef: 18 jul 2017 10:48 Steradent werkt echt goed. Ik koop altijd van die goeiekope bij Etos. Gebruik ik ook voor mijn camelback en zelfs de leidingen in mijn sleurhut worden er weer blinked schoon van. In elk geval ontsmet het ook goed.

Ik gooi mijn bidons gelijk in de vaatwasser en heb nooit zwarte aanslag. Verder doe ik nooit zo lang met bidons. Ik krijg ze vaak, en een nieuwe kost ook geen drol toch?
Als je ze altijd gelijk in de vaatwasser gooit, waarom gebruik je dan nog Steradent? En hoe komt het dat je dan toch kort doet met bidons?
Enige waar ik mijn bidons op slijt zijn doppen die kapot gaan als ik ze vanuit de roeiboot op de kant flikkerde. Of als het plastic na een jaar of 8 zo dun is dat het scheuren vertoont bij het inknijpen.
Gebruik het eigenlijk vooral voor mijn camelback idd. Wat ik er fijn aan vind is dat het slangetje en het drinktuutje er goed schoon en fris van worden. Je kunt dat onmogelijk anders schoonmaken dan spoelen met steradent of iets vergelijkbaars. Ik laat het meestal een nachtje weken en dan spoel ik het door. Verder doe ik regelmatig een toertochtje, meestal krijg je dan wel weer een bidon en gooi ik de oude weg. Mijn werkgever heeft ze zelf ook, kan ze zo gratis pakken :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 jul 2017 22:04

Rola schreef: 17 jul 2017 20:04 Warm water met een beetje chloor erbij, nachtje laten staan en daarna omspoelen.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Zelfs een "vergeten bidon" die twee weken in een warme schuur had gestaan werd na even laten staan in met beetje water en scheut chloor weer netjes schoon. Bij ernstige gevallen daarna nog even omspoelen met schoon water en wat minder chloor, mondstuk door spuiten en je hebt weer een schone bidon.

Goed omspoelen, maar geen zorgen voor minimale restjes chloor die achterblijven. Zit normaal ook in kraanwater. Meestal spoel ik bidon direct na gebruik om met water en druppeltje chloor. Dan kan ik hem direct weer opruimen en hoef ik niet te wachten op de vaatwasser. Is mijn vrouw ook weer blij.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 24 jul 2017 22:34

In alle antwoorden, goed of fout, mis ik een ding: DROOG maken (net als voeten, teennagels, liezen, ...). Schimmels houden niet van droogte

Na gebruik uitspoelen, ook het tuutje, op zijn kop op het droogrek en goed afdrogen met een droge theedoek.

De binnenkant zover je er bij kunt.

Open wegzetten in een geventileerde plaats; nooit last van schimmel.

Plaats reactie