Fiets op dak of achterklep?
Ik heb ervaring met allen:
- drager op trekhaak: altijd beste optie omdat het snel gemonteerd is, niet fout kan gaan bij montage en je alle soorten fietsen makkelijk plaatst. Enige probleem is dat de dragers relatief zwaar zijn. En ze nemen wat plaats in bij stockage.
- drager op dak: op de hogere auto al wat moeilijker te plaatsen. Met mijn 1m74 op een Galaxy is het niet evident. En ik ben er 2 maal in geslaagd in de takken van een boom te rijden.. (niet gezond voor de fietsen...). Plaatsen van de dragers neemt al wat meer tijd in...
- koffer dragers. Altijd wat spannend; een koffer lijkt niet gemaakt om er iets aan te hangen. Maar toch nooit problemen mee gehad. Maar neemt ook weer meer tijd om te plaatsen.
Je hebt bij alle soorten wat verschillen tussen de goedkope en de duurdere. Duurdere werken net iets sneller, voelen steviger aan, lijken meer intelligente ontwerpen. Maar ik heb zowel goedkopere type 'auto 5' en de duurdere type thule.. en allemaal doen ze wat ze beloven.
Omwille van het meerverbruik laat ik de dragers ook niet graag voor langere tijd zitten. Dus dakdragers en kofferdragers enkel op vakantie en als het niet anders kan.
Op mijn elektrische Nissan leaf met drie mtb's op de koffer is de actie radius plots heel klein als je de autostrade neemt.
En met onze minibus kan ik onderaan een trekhaakdrager monteren en daar boven een kofferdrager en zo 6 fietsen meenemen....
- drager op trekhaak: altijd beste optie omdat het snel gemonteerd is, niet fout kan gaan bij montage en je alle soorten fietsen makkelijk plaatst. Enige probleem is dat de dragers relatief zwaar zijn. En ze nemen wat plaats in bij stockage.
- drager op dak: op de hogere auto al wat moeilijker te plaatsen. Met mijn 1m74 op een Galaxy is het niet evident. En ik ben er 2 maal in geslaagd in de takken van een boom te rijden.. (niet gezond voor de fietsen...). Plaatsen van de dragers neemt al wat meer tijd in...
- koffer dragers. Altijd wat spannend; een koffer lijkt niet gemaakt om er iets aan te hangen. Maar toch nooit problemen mee gehad. Maar neemt ook weer meer tijd om te plaatsen.
Je hebt bij alle soorten wat verschillen tussen de goedkope en de duurdere. Duurdere werken net iets sneller, voelen steviger aan, lijken meer intelligente ontwerpen. Maar ik heb zowel goedkopere type 'auto 5' en de duurdere type thule.. en allemaal doen ze wat ze beloven.
Omwille van het meerverbruik laat ik de dragers ook niet graag voor langere tijd zitten. Dus dakdragers en kofferdragers enkel op vakantie en als het niet anders kan.
Op mijn elektrische Nissan leaf met drie mtb's op de koffer is de actie radius plots heel klein als je de autostrade neemt.
En met onze minibus kan ik onderaan een trekhaakdrager monteren en daar boven een kofferdrager en zo 6 fietsen meenemen....
-
- Forum-lid
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Daar kan ik me geen beeld bij vormen. Hoe zit dat precies? Heb je dan twee fietsendragers die op 1 trekhaak steunen? Of 1 drager die op de kofferbak is gemonteerd en 1 op de trekhaak is gemonteerd? 6 fietsen en 2 dragers leveren ook flink wat gewicht op, Kan en mag dat ook allemaal?.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
sweet, maar je bent dan wel serieus hoog (nouja, net als met fietsen bovenop een dak van een gewone auto waarschijnlijk).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Idd: de kofferdrager is zo hoog mogelijk gezet. En de totale hoogte zowat gelijk aan een gemiddelde monovolume met fietsen op dak.
De trekhaak, die bij mijn mini bus op 2 posities kan gezet worden, staat op de laagste.
Met de dakdragers zo kan ik ook fietsen monteren op de dissel van campingwagen en op de koffer samen.
Walter
De trekhaak, die bij mijn mini bus op 2 posities kan gezet worden, staat op de laagste.
Met de dakdragers zo kan ik ook fietsen monteren op de dissel van campingwagen en op de koffer samen.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Dank voor de foto, maakt het helder. Het zal er allemaal wel op blijven staan onder het rijden, maar ik zou niet graag mijn fiets er bij zetten of er vlak achter rijden
-
- Forum-lid
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik zou meer in mijn spiegels kijken dan vooruit. Bang dat de boel er af lazert.
Vast geheel onterecht, maar het idee zou me niet los laten
Vast geheel onterecht, maar het idee zou me niet los laten
Niet. Er zijn wel systemen voor te koop, of je bouwt zelfs iets van hout met een oude snelspanner.
Voor de voorvork heb ik ooit een steun van Fix-Fork gekocht, nogal duur maar het werkt wel goed:
Aangezien mijn huidige auto te laag (ik heb het mij al beklaagd om ooit voor een Merc CLA shooting brake te kiezen) is om de fiets er zo in te zetten, heb een steuntje voor de achtervork:
Metalen steun koste 10€ of zo (van iemand op Facebook die ze zelf maakt), zelf op een blokje hout gevezen (erg moeilijk ) en nu kan de fiets wel rechtop mee in de auto. Ik moet wel nog eens testen want veel houdt het niet over.