Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

hondenkar

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 01 mei 2017 15:11

Ik ben op zoek naar een hondenfietskar om met mijn hond (20kg) op pad te kunnen. Plan is om hem achter de crossfiets te hangen. Tot nog toe kom ik tegen:

Doggyride
Burley
Solvit

Iemand ervaringen met de karren van deze merken tijdens mn lange ritten?
Zijn er nog meer merken die de moeite waard zijn?

khoidra
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mar 2016 14:07

khoidra 05 mei 2017 17:41

.
Laatst gewijzigd door khoidra op 08 aug 2018 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 05 mei 2017 21:51

Ik gebruik een kar van iTek, gekocht in Roermond, maar er is ook een webwinkel. Prijs rond de €100.
De kar weegt 12,5 kg en de hond is een bordercolli van 14 kg. De trekkende fiets is meestal een trekking fiets, omdat ik ermee over de onverharde wegen in het bos rijdt, de hond in de kar of los er langs. Werkt prima.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 06 mei 2017 09:24

Dank! Ik had de Novel 10+ ook gezien, maar die leek me nogal zwaar. De iTek ga ik eens bekijken.

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 06 mei 2017 21:02

Afbeelding

Doggyride Novel. Helemaal niet zwaar, beresterk en stabiel. Duizenden kilometers al mee gefietst. Zorg wel dat jouw fiets ook echt een kar kan trekken (geen idee hoe ver je ermee wilt gaan fietsen). Ik trok mijn Fuji fiets uiteindelijk gewoon uit elkaar en rijd nu op een Santos die dat allemaal aankan natuurlijk. Veel in Schotland mee gefietst (lekker klimmen). Ideaal ding.

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 06 mei 2017 22:16

Wat voor een fiets was die Fuji? En hoe bezweek die? Ik had bedacht om mijn alu-crosser met stevige wielen uit te rusten en ritten van ongeveer 100k te maken. (Als dat lukt met de hond)

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 07 mei 2017 09:28

De Fuji was een Nevada Cross. Op zich gaat het wel maar ik had natuurlijk ook nog bepakking mee (niet veel overigens, alleen op de achterdragers met een stevige drager ongeveer 9 kilo). Ik weet natuurlijk niet precies wat er nu allemaal mis is gegaan maar uiteindelijk had de fiets een slag in het wiel waarbij de hoogteslag er niet meer uit ging natuurlijk. Ik had speling op het achterwiel en dat is wel nog eruit gehaald weer. Vreemd genoeg werd over de cube Editor gezegd dat de fiets bijvoorbeeld niet geschikt zou zijn om een kar te trekken. Dat was ik ook niet van plan maar ik was nogal verrast. Fietsen kunnen ook niks meer hebben ;-) Hoe zwaar is de hond? Op onderstaande foto de Fuji

Afbeelding


Ik keek nog even naar die andere kar die geopperd werd. De doggyride heeft zich echt over de jaren heen bewezen als veilig en goede kar. Ik zou niet met elke kar 40 km/uur durven fietsen en met de doggyride wel. Ik heb de kar nog nooit om gekregen en reed ermee over elk soort terrein, met en zonder de hond erin. Kijk eens op marktplaats want er worden er regelmatig wat aangeboden. Ik zou voor de Novel gaan en niet voor de original. De original is zwaarder, ander materiaal maar is vooral ook minder leuk voor de hond. Bij de novel kan de hond met open voorkant liggen en het kopje buiten boord laten hangen. (wel aangelijnd en getraind natuurlijk)

Afbeelding

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 07 mei 2017 14:17

Ik heb een BOB Yak lichtjes aangepast om mijn hond (ong 15 kg) mee te nemen. Rubber bodem ingelegd, rondom dichtgemaakt met geperforeerd aluminium en een dikke band voor meer comfort. Voordeel: hond kan vrij rondkijken (hij vindt het trouwens geweldig), kar is niet breder dan de fiets en je kunt er goed mee doorfietsen.
https://www.google.be/search?q=bob+yak+ ... lhtCqyywcM:

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 08 mei 2017 09:44

Dank voor de reacties.
@runcyclerun: Het is een bordercollie van 19 kilo. Ik denk dat ik het met mijn crosser met een nieuw wiel en 36 spaken wel aandurf. Misschien alleen nog even kijken naar de remmen.

@Gene: Ik ben wel bekend met de Bob Yak, maar weer niet zo'n klusser met dat soort dingen.

Roosje
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2018 09:43

Roosje 22 apr 2018 09:47

Ik hoop dat ik mijn vraag hier kwijt kan, aangezien het over de Doggyride gaat.
Ik heb gisteren een doggyride original gekocht via Marktplaats en heb hem met het kleine koppelstuk achter mijn racefiets Sensa Emilia aluminium gehangen. Ik vraag me af of dit wel vertrouwd is en of ik niet een speciaal koppelstuk nodig heb om hem op het frame te bevestigen. Ik wil hem ook achter mijn trekkingfiets hangen. Hoe hebben jullie de kar bevestigd?

Plaats reactie