Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Montagestandaard Carbon frame

Sloompie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2017 01:49

Sloompie 08 apr 2017 02:17

Hoi ik heb een cayo racefiets met Carbon frame en een met aluminium frame, daarnaast gaat er nu ook nog een mtb bijkomen, dus het begint tijd te worden dat ik het schoonmaken en meeste onderhoud wat makkelijker wordt gedaan.

Wie heeft er goed advies omtrent een Montagestandaard. Op het forum lees ik veel over de Aldi Montagestandaard echter ben ik bang voor beschadigingen op mijn Carbon.

Iemand tips of gewoon de Montagestandaard van de Aldi Gebruiken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2017 06:53

Tacx met voorvorkklemming.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 08 apr 2017 09:05

Ik heb sinds kort de standaard van de Lidl (Crivit) voor m'n carbonfiets en zet de klem vast op de alu-zadelpen.
De stand van de klem laat ik bepalen door de zwaartekracht, zodat er zo min mogelijk zijwaardse kracht van de zadelpen op het frame komt te staan.

Ik weet niet of deze manier onderdoet voor de Tacx, maar het scheelt in ieder geval een hoop euro's.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 apr 2017 09:23

havana schreef:Tacx met voorvorkklemming.
Heb ik gehad en terug weg gedaan, vond dat toch niet zo handig (en maakt krassen onderaan het BB)

Ik heb nu die van de Lidl, top ding en kost bijna niks :winkthumb:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lemony Freshness
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 jan 2017 18:46
Locatie: Ménerbes - (Vaucluse - France)

Gebruikersavatar Lemony Freshness 08 apr 2017 09:35

+1 voor de Lidl standaard, gebruik de zadelpenklem, geschikt voor alle fietstypes, stevig en niet duur. :like:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2017 10:42

Krassen onder het BB is wel het laatste waar ik mij druk over maak.
Voor de serieuzere klussen is dit echt veruit de beste oplossing.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 apr 2017 10:44

Bovendien is het gewoon onzin dat je krassen krijgt onder het BB.

pietervh
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 apr 2017 14:56

pietervh 08 apr 2017 11:17

Ik heb een oude tacx spider team, zoals hierboven gezegd een met vorkinklemming. Kun je ook je achterbrug in vastzetten als je het ganse balhoofd demonteert.
Langs achter heb ik een grote lap silicone gelijmd op de 2 oplegstripjes net om die schrammen te voorkomen.
Deze oude tacx spider is trouwens volledig in metaal gemaakt (buiten de spanners dan) terwijl de nieuwe meer uit plastic zijn. Zo'n oude is zeker aan te raden in occasie ;)

Mocht je de absolute topper willen, zet dan maar de feedback sports sprint op je lijstje, beter dan dit vind je niet ;)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 08 apr 2017 14:37

Ik heb ook die van de Lidl. Klem altijd de zadelpen met een stukje zeem erom gerold tegen eventuele krassen op mijn carbon zadelpen. Op deze manier ben ik prima in staat om mijn gehele fiets tot BB aan toe te demonteren, reinigen en weer te monteren. Ook al meerdere malen het balhoofd gedemonteerd en van nieuw onderste lager voorzien. Voordeel is de geringe afmeting bij opbergen van de standaard. Stevigheid is verder prima in orde.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 apr 2017 15:31

havana schreef:Bovendien is het gewoon onzin dat je krassen krijgt onder het BB.
Vandaar dit draadje:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=82697
Afbeelding

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 08 apr 2017 16:36

Wat je in dat draadje ziet is zéker niet enkel en alleen van op n tacx prep stand zetten. Dit komt door beweging op een onbeschermd punt. Bij de tacxen komen hard siliconen bescherm stukjes. Als je die niet gebruikt.... Tja... Ik ben het eens dat een bok met vork bevestiging altijd te prefereren is boven een klem. Dat gezegd hebbende, als je alleen aan je eigen fiets werkt en je hebt een ronde zadelpen, dan kan ik me voorstellen dat een betaalbaardere goed genoeg is. Heb je geen ronde zadelpen, dan moet je dat gewoon niet klemmen.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 apr 2017 16:42

Die van de Lidl klemt ook gewoon goed op een aero pen (mijn Chinees heeft een erg vervelende aero vorm en mijn Giant een D-fuse pen en beide zitten goed in de klem zonder dat er veel kracht op staat)

Ik vond die Tackx-standaard met vork-klem gewoon erg onhandig omdat je steeds de klem moet liggen verschuiven als je fietsen wat langer of korter zijn (dus voornamelijk tussen MTB en koersfiets)
Ook moet je steeds dat voorwiel eruit halen, geen probleem wanneer je hem opbouwt maar wel lastig voor iets kleins zoals een nieuw stuurlintje of ketting.

Ik heb die Tackx meer dan een jaar in gebruik gehad maar vind die van de Lidl toch een stuk handiger (die heb ik nu bijna een jaar)
Afbeelding

Plaats reactie