Nou over dat vermalen van de sensor, Dat is toch niet zo makkelijk als je denkt. Ik kan dat helaas uit ervaring zeggen.
Ik had hetzelfde bij mijn MTB. Ik heb een cannondale met een Lefty vork. Toen had ik een simpele teller gemonteerd, maar met de draadloze ontvanger tegen de draairichting in. Ik had maar 1 vorkpoot dus kon niet veel anders. Ik ging er ook wel van uit dat het allemaal los zou lopen.
Tot ik ineens op mijn rug lag tijdens een MTB tocht. Ineens blokkeerde mijn voorwiel en ik werd gewoon over mijn stuur gelanceerd. Ik snapte er niks van, want er was geen tak of steen in de buurt. Gewoon een vlak pad in een bos. Ik snap dat een achterwiel minder gevoelig is dan een voorwiel, maar toch... Liever niks tussen mijn spaken...
Totdat ik mijn fiets weer opraapte en erachter kwam dat mijn sensor tussen het wiel was geslagen... Toen heb ik meteen mijn sensor eraf gegooid. Dat was een van de redenen voor mij on maar een Garmin te stappen, naast het feit dat ik het ook wel makkelijker vond om strava bij te houden en de andere voordelen van een fietscomputer tov een standaard teller.
groeten,
Rob
Welke ANT+ sensor Garmin 810?
Ik hou niet van dingen aan/om m'n crank, en ik houd niet van gepriegel tussen de spaken om een sensor te verplaatsen als ik een ander achterwiel steek.dropje73 schreef:Dan vraag ik mij toch wel af wat je er niks aan vind? Kun je dat verwoorden?
Kunnen jullie verwoorden waarom het je zo dwars zit dat ik andere voorkeuren heb dan jullie?
Oh? Heb je een keer een Garmin GSC-10 tussen de spaken van je achterwiel gehad?Rob71 schreef:Nou over dat vermalen van de sensor, Dat is toch niet zo makkelijk als je denkt. Ik kan dat helaas uit ervaring zeggen.
Nee, dus.[…] simpele teller […] voorwiel […]
Vorsprung durch Pedantik
Aparte snelheidssensor gebruik ik niet.....alien schreef:Ik hou niet van dingen aan/om m'n crank, en ik houd niet van gepriegel tussen de spaken om een sensor te verplaatsen als ik een ander achterwiel steek.dropje73 schreef:Dan vraag ik mij toch wel af wat je er niks aan vind? Kun je dat verwoorden?
Heb jij dan ook bij elke wielset een magneetje er standaard in zitten?
Iets rond je cranck heb je met de GSC-10 ook ! + nog een joekel van een kast op de achterbrug.
Oh, ik heb er geen stress van dat jij een andere voorkeur hebt, ik vraag mij alleen af waar die aversie tegen die nieuwe sensoren bij jouw, vandaan komt.Kunnen jullie verwoorden waarom het je zo dwars zit dat ik andere voorkeuren heb dan jullie?.
Gewoon lekker je eigen ding doen, niks mis mee.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
Trouwens Rob71, staat de laatste update op de 810 ??
Mijn Garmin Oregon gebruikte ik tot voor kort in combinatie met de GSC-10
Voor mijn nieuwe fiets echter de nieuwe cadanssensor gekocht. Mijn Garmin zag deze niet.
Vervolgens ge-updated naar de nieuwste versie.
Nu ziet mijn Garmin wel de nieuwe cadanssensor, maar niet meer de GSC-10.
Wat op zich voor mij niet erg is, maar wellicht wel iets om te overwegen of je in te verdiepen vorodat je de software gaat updaten. (ik weet niet exact of dit voor de 810 ook zo werkt, vermoedelijk wel)
Mijn Garmin Oregon gebruikte ik tot voor kort in combinatie met de GSC-10
Voor mijn nieuwe fiets echter de nieuwe cadanssensor gekocht. Mijn Garmin zag deze niet.
Vervolgens ge-updated naar de nieuwste versie.
Nu ziet mijn Garmin wel de nieuwe cadanssensor, maar niet meer de GSC-10.
Wat op zich voor mij niet erg is, maar wellicht wel iets om te overwegen of je in te verdiepen vorodat je de software gaat updaten. (ik weet niet exact of dit voor de 810 ook zo werkt, vermoedelijk wel)
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
De "nieuwe" sensoren gebruiken een ander ANT+ profiel dan de GSC-10. Sommige oudere apparaten ondersteun(d?)en alleen het "speed/cadence" profiel, en dus alleen de GSC-10, niet de nieuwe, magneetloze sensoren. Op de site van DC Rainmaker staat een lijstje. De Edge 810 ondersteunt alle drie de profielen en daarmee alle drie de sensortypen.
Vorsprung durch Pedantik
Aangezien de sensor door de Garmin met de GPS automatisch gekalibreerd wordt voor je wielomvang moet de sensor in principe alleen betrouwbaar de omwentelingen van je wiel aan de garmin mededelen.dropje73 schreef: Hoe weet je dat deze de snelheid nauwkeurig weer geeft? Hoe check je dat?
Aangezien ik bij een constant "gevoelde" fietssnelheid ook een variatie van minder dan 1 km/h op mijn garmin zie, heb ik de indruk dat de wielomwentelingen nauwkeurig gemeten worden. De omrekening in snelheid doet de garmin.
Heb ook een setje Magene sensoren besteld op Aliexpress.
Werken goed.
Cadans gebruik ik altijd en snelheid alleen op de trainer.
Overigens zijn het fysiek dezelfde sensoren.
Buiten vind ik de snelheid niet zo interessant en heb ik bijna nooit op actieve scherm op Garmin. Fiets op cadans en hartslag.
Werken goed.
Cadans gebruik ik altijd en snelheid alleen op de trainer.
Overigens zijn het fysiek dezelfde sensoren.
Buiten vind ik de snelheid niet zo interessant en heb ik bijna nooit op actieve scherm op Garmin. Fiets op cadans en hartslag.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
@Alien,
Nee ik had geen garmin tussen mijn achterwiel. Ik reageerde alleen maar op de opmerking dat een sensor die tussen je spaken slaat niet zo'n probleem is omdat die verpulverd. Dat dacht ik namelijk ook, maar besefte dat het niet zo was toen ik op de grond lag en mijn sensor van mijn specialized tellertje nog heel was
Maar de Garmin sensor kan volgens mij niet tussen je achterwiel slaan als je hem goed monteerd. Als ik kijk naar het ding dan monteer je het verstelbare deel van de sensor dus opzij. Mocht dat deeltje dan tegen je spaken slaan, dan slaat je spaak de sensor toch juist naar beneden weg. Hij slaat hem dan van het wiel af... Als je de sensor te hoog zet, dan slaat hij hem ertussen, maar dat is volgens mij niet de goede manier van bevestigen....
groeten,
Rob
Nee ik had geen garmin tussen mijn achterwiel. Ik reageerde alleen maar op de opmerking dat een sensor die tussen je spaken slaat niet zo'n probleem is omdat die verpulverd. Dat dacht ik namelijk ook, maar besefte dat het niet zo was toen ik op de grond lag en mijn sensor van mijn specialized tellertje nog heel was
Maar de Garmin sensor kan volgens mij niet tussen je achterwiel slaan als je hem goed monteerd. Als ik kijk naar het ding dan monteer je het verstelbare deel van de sensor dus opzij. Mocht dat deeltje dan tegen je spaken slaan, dan slaat je spaak de sensor toch juist naar beneden weg. Hij slaat hem dan van het wiel af... Als je de sensor te hoog zet, dan slaat hij hem ertussen, maar dat is volgens mij niet de goede manier van bevestigen....
groeten,
Rob
Nee, maar dat was precies Havana's punt: bij sommige wielen/frames is er weinig ruimte en "moet" je de arm omhoog afstellen. Of je monteert de sensor ónder de liggende achtervork, dat kan ook.
Maar goed, had ik GSC-10's te over, dan zou ik er wel één opofferen voor een praktijkvoorbeeld, maar dat gaat me nu even te ver. Neemt niet weg dat ik er vast van overtuigd ben en blijf dat ik, mijn fiets en mijn wielen, in tegenstelling tot de GSC-10, onbeschadigd uit de strijd zouden komen. Nog specifieker, ik denk dat eerst de sensorarm zou afbreken, en vervolgens de kabelbinders waarmee-ie aan de achtervork zit, het zouden begeven.
Maar goed, had ik GSC-10's te over, dan zou ik er wel één opofferen voor een praktijkvoorbeeld, maar dat gaat me nu even te ver. Neemt niet weg dat ik er vast van overtuigd ben en blijf dat ik, mijn fiets en mijn wielen, in tegenstelling tot de GSC-10, onbeschadigd uit de strijd zouden komen. Nog specifieker, ik denk dat eerst de sensorarm zou afbreken, en vervolgens de kabelbinders waarmee-ie aan de achtervork zit, het zouden begeven.
Vorsprung durch Pedantik