Niet heel steil? Het stuk voor Mont Serein vind ik anders aardig steil, maar het kan aan mij liggen. Ook het bos van Bedoin vind ik behoorlijk steil.Beam me up, Scotty schreef:Met een 34 heb je de meest lichte af fabriek combinatie van voorbladen. Daarmee zou je de Ventoux zeker moeten opkomen, ervan uitgaande dat je voldoende getraind bent en achter een cassette hebt met 11-28 of lichter. De Ventoux is weliswaar lang maar niet heel steil. De zwaarte wordt naar mijn mening vooral bepaald door het weer dat het toevallig is op de klimdag. Ik heb 38 graden, maar ook 5 graden meegemaakt, ook normale temperaturen maar dan weer met windkracht 7. In het laatste geval moest ik de afdaling regelmatig bijtrappen.
Ventoux
Stel TS is een zeventigjarige man, die al meer dan vijftig jaar rookt, die vijftig kilo overgewicht heeft en nog nooit heeft gesport. Zou het dan veel uitmaken wat voor type fiets, wat voor groep en wat voor vertanding hij daarop heeft? Als je lichamelijke conditie en je doorzettingsvermogen voldoende is kom je echt wel boven. Ook als je een tandje te zwaar moet trappen en zonder conditie en doorzettingsvermogen is elke tandwiel combinatie te zwaar.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
ja. maar voor veel van ons licht getrainden waar de ventoux een uniek uitdaging voor is is het verschil tussen een 28 achter en een 32 echt wel heel erg veel, doorslaggevend. Met een 28 mag je niet al te veel overgewicht hebben en moet je zeker een flinke conditie hebben anders wordt het loodzwaar tot onmogelijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
heel, aardig, behoorlijk: als bijvoeglijk naamwoord voor steil kunnen deze 3 hetzelfde betekenen of compleet wat anders, maar je weet natuurlijk nog niks.havana schreef: Niet heel steil? Het stuk voor Mont Serein vind ik anders aardig steil, maar het kan aan mij liggen. Ook het bos van Bedoin vind ik behoorlijk steil.
Toen ik de eerste keer aan de Ventoux begon monteerde ik 39/29 en ik dacht: "als ik daar niet mee boven kom dan weet ik het echt niet meer". Dus wist ik het echt niet meer. (momenteel ben ik iets fitter)
Mijn richtlijn: als je niet zeker weet of je boven komt, dan monteer maar het allerlichtste verzet wat mogelijk is. Dan kan het eventueel meevallen.
Lezen kan, tellen is nog simpeler.
Als 't met 34x32 niet gaat lukken dan lukt 't nergens mee.
Als 't met 34x32 niet gaat lukken dan lukt 't nergens mee.
Laatst gewijzigd door havana op 21 mar 2017 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Verhip; je hebt gelijk. De disc-varianten hebben een 52-36. De velgremvarianten een 'gewone' compact...Bospaadje schreef:Is dit alleen bij de woman versies? De cf sl 9.0 di2 (2017) is er alleen in 52/36 11/32fietsslak schreef:Endurace heeft standaard 50-34 en 11-32.
En dat trapt errug licht, weet ik uit ervaring...
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!
Hier, objectieve gegevens:
Km 6 tot 14 aan bijna 10% gemiddeld, da's lastige troep. Een middenmoot wielertoerist zal hier op een 34/28 niet zomaar naar boven fladderen. Ik schat dat wie rond de 2h doet over deze kant, waarschijnlijk gebaat zou zijn bij nog kleinere gearing? Met een 32 achteraan zullen de meeste toeristen het wel haalbaar vinden, lijkt me.
Als je nu je FTP zou kennen (en in W/kg uitdrukken), dan kon er al iets meer specifieks gezegd worden.
Km 6 tot 14 aan bijna 10% gemiddeld, da's lastige troep. Een middenmoot wielertoerist zal hier op een 34/28 niet zomaar naar boven fladderen. Ik schat dat wie rond de 2h doet over deze kant, waarschijnlijk gebaat zou zijn bij nog kleinere gearing? Met een 32 achteraan zullen de meeste toeristen het wel haalbaar vinden, lijkt me.
Als je nu je FTP zou kennen (en in W/kg uitdrukken), dan kon er al iets meer specifieks gezegd worden.
FTP is leuk, maar dan zul je ook de gewenste trapfrequentie moeten weten. Iemand die met 50 rpm omhoog rijdt kan met een veel zwaarder verzet toe dan iemand die met 80 toeren wil rijden.