Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Advies tacx fietstrainer (software)

bartvdl
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2017 13:29

bartvdl 30 jan 2017 14:04

Ik ben aan het kijken naar een fietstrainer en heb al het een en ander gelezen over dit onderwerp en de verschillende mogelijkheden.

Het komt erop neer dat ik een interactieve fietstrainer wil, die mogelijk met zwift of andere software kan werken en ook waar de rem via de software wordt aangepast. Niet dat ik perse met zwift ga fietsen, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om dit te kunnen. Verder wil ik niet teveel uitgeven en 6% helling vind ik genoeg voor simulatie, ik fiets toch vooral in Nederland.

Ik heb gelezen dat de Elite Qubo Digital Smart B+ niet altijd de juiste wattages afgeeft, en dat dit vervelend kan zijn in zwift. Schijnbaar gaat het beter met Tacx apparatuur of een duurdere trainer van Elite. Hier is dat te lezen https://support.zwift.com/hc/en-us/comm ... r-readings, en ook op dit forum is er wat over te vinden

Nou heb ik op de tacx website 2 trainers gevonden, de T2180(950Watt) en de T2240 (800Watt). Voor mijn gevoel is de 2240 echt de budget variant, ook gezien waar deze verkocht wordt. Wat dat betreft heb ik liever de 2180. Mocht er iemand ervaring hebben met de 2240 (helemaal ten opzichte van de 2180) dan hou ik dat graag willen horen.

Er vanuitgaande dat ik voor de T2180 ga. Komt de echte kern van mijn vraag. Welke versie?
  • €349,- zonder ant+ usb dongle, zonder tacx PC training software, gericht op gebruik met tablet
  • €399,- met ant+ usb dongle en met tacx training 4 advanced software.zowel voor tablet als PC
Ik heb een tablet en pc die beide voldoen aan de eisen, dus daar hoef ik het niet vanaf te laten hangen. Wat ik wel graag wil weten is wat de verschillen zijn tussen de PC software en de tablet software. Ik kan op de site van tacx ook iet goed vergelijken.
DC rainmaker schrijft dat de tablet app de belangrijkste features van de pc software bevat, maar niet wat deze zijn.
Het zou zonde zijn om hem zonder pc software te kopen en later het pakket los te bestellen omdat ik iets mis. Aan de andere kant, als ik het niet nodig heb, is het ook weer €50,- weggegooid.
Kan iemand mij vertellen of de dongle + software die extra €50,- waard zijn?

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 30 jan 2017 15:09

TTS4 is eigenlijk niet goed vergelijkbaar met de software van tacx voor IOS. Beiden sturen je ERG trainer aan. Maar de TTS is veel uitgebreider als het gaat om bouwen van trainingen (blokken in b.v. HF of wattage of afstand of....) en heeft ook uitgebreide analyse mogelijkheden. Beiden kunnen wel weer video's afspelen en vanuit die video je trainer aansturen, er zit wel verschil in de video's. De bestanden voor TTS kunnen aanzienlijk groter zijn dan dievoor IOS, wat leidt tot langere afspeeltijd. Wat dit soort zaken betreft is het die 50 euro waard, maar....

Nu wordt het subjectief, tacx en software is in mijn ogen een niet heel gelukkige combi. Het is en blijft behelpen, zowel bij installatie, updates als gebruik. Ik loop er met een boogje omheen tegenwoordig.

Ik heb een abbo voor Zwift en Trainerroad. Die laatste gebruik in om mijn trainingen in te zetten en uit te voeren. Dat kan ook in Zwift, maar ik heb een voorkeur voor TR.
Deze oplossingen zijn dus wel duurder dan eenmalig TTS aanschaffen.
Allard

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 30 jan 2017 16:53

Onlangs TTS4 gekocht voor gebruik bij de Flux. Installatie was geen enkel probleem op windows10.
Ik heb ook een video: Dordogne Cycle Tour. Totale lengte is circa 75 km. Van de video zijn ook delen te gebruiken.
Vb deel1, deel2 en deel3 elk van een 23 km.
Als 60+'r vind ik dat goed om te trainen. Indien je de prestaties opsla dan kun je daarna die als tegenstander gebruiken.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 31 jan 2017 12:54

Ik heb de T2180, die kan tot 7%.
Twee kennissen hebben de 2240, die max. 6% aan kan.

Ik zou voor de geringe meerprijs echt voor de 2180 gaan. Aan die 6% zit je vrij rap binnen Zwift (Watopia berg).

1 van die twee kenissen heeft Tacx software er bij gekocht en fietst er zo goed als nooit op.
Die andere kennis en ik hebben allebei Zwift geinstalleerd en zitten er veel op ( ik heb vanaf 1 januari nu al ruim 350 km in Zwift gefietst) Goedkoper dan de sportschool, met 10,00 Eypo per maand.

mijn 2180 is overigens wel een keer terug gemoeten, iets met de rem die begon te ratelen, schijnt vaker voor te komen.
Je kan Zwift trouwens weer heel makkelijk stop zetten.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

bartvdl
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2017 13:29

bartvdl 31 jan 2017 23:34

Het is een 2180 zonder extra software geworden. Ik denk dat ik inderdaad meer zwift zal gaan fietsen dan met de tacx software. Geef het bespaarde geld wel uit aan een wiel voor op de trainer.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 01 feb 2017 12:49

bartvdl schreef:Het is een 2180 zonder extra software geworden. Ik denk dat ik inderdaad meer zwift zal gaan fietsen dan met de tacx software. Geef het bespaarde geld wel uit aan een wiel voor op de trainer.
:roll: groot gelijk dat je een wiel koopt. Maar voorlopig heb je niets bespaard...
(volgens mij vergeet je de kosten Zwift abbo)
Allard

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 02 feb 2017 14:41

beren040 schreef:
bartvdl schreef:Het is een 2180 zonder extra software geworden. Ik denk dat ik inderdaad meer zwift zal gaan fietsen dan met de tacx software. Geef het bespaarde geld wel uit aan een wiel voor op de trainer.
:roll: groot gelijk dat je een wiel koopt. Maar voorlopig heb je niets bespaard...
(volgens mij vergeet je de kosten Zwift abbo)
Ik vind het nogal een gedoe om een ander wiel in de fiets te gaan zetten, om te gaan Zwiften.

Doe ik toch hoofdzakelijk in de winter, dus ik rijd dan gewoon mijn buitenbandje op en zet in het voorjaar een nieuw achterbandje er op.

Zwift kost tientje per maand, als het seizoen weer begint en je niet meer binnen fietst, kun je hem a-la minuut stop zetten en later weer aan.

goedkoper dan een abbo van een sportschool oid....
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 feb 2017 22:26

Ik gebruik gewoon mijn winterwielen met goedkope banden op de Tacx. Winters (zoals nu) staat de fiets dus gewoon vast op de Tacx en als het weer dan meevalt kan ik hem zo loskoppelen en de weg op.

Zo'n speciale Tacx band lijkt me echt onzin. Na 20u Tacxen zie ik echt nog nul slijtage en ook geen rubber resten op de Tacx. Deze normale band kostte misschien 15 euro en ik kan me niet voorstellen dat hij slechts 1 seizoen meegaat.

Heb overigens ook de Tacx Vortex T2180 (na lang twijfelen en vergelijken), ben er prima tevreden mee. De meerwaarde van trainers die 2x zo duur zijn lijkt me ook marginaal, de echte meerwaarde zit hem in trainers die 2.5-3x zo duur zijn (Tacx Flux @ €800 ipv Vortex @ €320).

Edit: Mocht je écht maar 1 wielset hebben dan kan een los achterwiel wel meerwaarde hebben. Ik zou dan gewoon een 2e set van max 100e erbij kopen voor de regen/winter ritten.

Plaats reactie