Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadel-zoektocht

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 13 nov 2016 14:30

Goedemiddag,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Giant Propel Advanced. Heb er het nodige aan laten doen zodat-ie de specs heeft die ik wilde. Met het zadel heb ik echter niks gedaan.

Voorheen reed ik op een Sella Italia XO Transam zadel. Die heeft vanaf het begin op mijn vorige fiets gezeten, een Giant OCR Team Once Replica (2001). Ik heb wel eens gelezen dat veel mensen dat zadel niks vonden, maar mij beviel ie wel.

Nu heb ik dus dat standaard Giant-zadel en na de eerste twee tochtjes van zo'n 50km ben ik niet echt tevreden over de zit. Nou zijn er tal van zadels, maar hoe moet je uit gaan zoeken wat bij je past? Je kan moeilijk ieder keer iets bestellen eenmaal proberen en weer terugsturen lijkt me.

Kortom, hoe en waar moet ik zo'n zoektocht gaan beginnen?


p.s nog een ander vraagje. Wat voor spatbordje kan je aan de zadelpen van de Propel bevestigen? Ik denk dat een Zefal Swan niet gaat lukken ivm de diepte van de zitbuis.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 13 nov 2016 14:47

Kun je dan niet meer aan het zadel komen dat je eerst had? Bijv. in winkels, Marktplaats of Ebay.
Als je op zoek gaat naar een ander zadel, zou ik bij de betere fietswinkel een zitbotmeting doen.
Dan weet je hoe ver je zitbotjes uit elkaar staan en kun je een zadel kopen met een bepaalde breedte.
Tegenwoordig heb je veel merken die met verschillende breedtes werken.
Neemt niet weg dat een zadel kiezen altijd iets is was voor elk persoon anders is.
Wat de één een geweldig zadel vindt, vindt de ander helemaal niets.
Ik zou eens rondkijken of je dat zadel dat je eerst had niet meer kunt krijgen,
dat is je altijd goed bevallen en weet je dus waarop je zit, succes.
Bikers are not alone

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 13 nov 2016 17:45

Ik wilde ook net vragen of je het oude zadel niet meer hebt?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 nov 2016 17:53

Zadels kan je als volgt indelen:
Breedte:
(S)mal, (M)iddel en (B)reed
Hardheid:
(Z)acht, (M)iddel en (H)ard
Vorm in doorsnee:
(V)lak, (M)iddel en (R)ond.
Heb je een maal een zadel of gehad dat beviel , noteer de configuratie, mijn eigen code is bv. MMV
Als ik een zadel in mijn hand heb weet ik al of tie gaat bevallen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 13 nov 2016 22:36

Het standaard zadel van de Giant is te zacht.
Heb zelf een OCR0 van 2003 en toen ik bezig was met de zadeltest voor mijn nieuwe fiets 2 Brooks Cambiums gekocht. Zelfs na 150 kilometer nog geen zere reet terwijl je bij het Giant zadel na 70 kilometer wenste dat je thuis was.
Een collega was ook bezig met een zoektocht, vervloekt me nu omdat hij een paar weken op een van mijn Brooks heeft mogen fietsen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 13 nov 2016 23:08

Ik heb me in het verleden ook laten leiden door de gangbare theorie van de breedte van de zitbeentjes en de daaraan aangepaste zadelbreedte.Ik heb er zelfs een viertal aangeschaft en geprobeerd.maar er was , naar mijn gevoel, teveel druk op mijn zitbeentjes,zonder daarom zadelpijn te veroorzaken ook al omdat de meeste zadels te vlak waren. Ik heb dan alle theorie terzake overboord gekieperd en ben voor een rond en smaller zadel(te smal voor mij volgens de vigerende richtlijnen) wat dan (wonderbaarlijk) goed aanvoelde. Ter info, het gaat hier over Sanmarco concor zadels, inmiddels twee aangeschaft.Mijn zitbeentjes staan 13cm uit elkaar en zadel is 134mm breed.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 14 nov 2016 08:31

Een goed zadel vinden.... Wat een drama, ik heb ook een lange zoektocht gehad en ben uiteindelijk uitgekomen bij een Specialized Toupe. Maar dat kan voor jou weer heel anders zijn.

Je kan een zadelmeting doen, maar ook daar heb ik weinig vertrouwen in is toch een kwestie van trail and error (proberen, proberen, proberen).

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 14 nov 2016 18:05

Toen ik nog koerste met een brooks zadel, verkocht je wel je fiets, maar altijd zonder je eigen zadel.
Als ik nu ga fietsen op Mallorca, neem ik altijd mijn eigen zadel mee. M.a.w. Je kunt experimenteren, maar behoud altijd je vertrouwde zadel om op terug te vallen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 nov 2016 18:18

Koersen met een Brooks zadel, hoe lang is dat geleden....
Kan me niet herinneren dat ik ooit iemand op een Brooks heb zien koersen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 14 nov 2016 18:37

Ik heb mn zadel nog wel, maar mn oude fiets is nu bij de FM omdat ie nog gerepareerd moet worden na een ongeluk. Zal dat zadel zeker eens bekijken.

Verder grappig dat het zadel van specialized genoemd wordt. Ik heb daar net op gezeten om zo'n kickr van wahoo mee re proberen en dat leek niet slecht te zitten

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 14 nov 2016 22:51

Keezx schreef:Koersen met een Brooks zadel, hoe lang is dat geleden....
Kan me niet herinneren dat ik ooit iemand op een Brooks heb zien koersen.
Ha die Kees, neem het vieux in mijn naam maar serieus, ik ben van 1950 en vroeg begonnen :D en al heel lang gestopt. Al jaren alleen als liefhebber onderweg.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 nov 2016 23:10

Zoveel jonger ben ik niet, van 1952.... in de jaren '70 waren leren zadels al geen gemeengoed meer bij de renners.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie