Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadel-zoektocht

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 15 nov 2016 05:58

Keezx schreef:Koersen met een Brooks zadel, hoe lang is dat geleden....
Kan me niet herinneren dat ik ooit iemand op een Brooks heb zien koersen.
Je hebt ze nog steeds google maar op brooks c13
o'7o

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 15 nov 2016 07:19

Laten meten geeft een richtlijn.
Daarnaast kun je van diverse merken (bijv fizik) testzadels krijgen. Je rijdt daar een tijdje mee en kijkt of het bevalt. Testzadel gaat dan retour, en koop je een leuk kleurtje wat je aanstaat.
Ik heb (dacht ik) een lastige kont, maar de overstap van een Regal ( waar ik uiteindelijk uitkwam via flite, aliante, slr) naar Regale, naar prologo scratch 143mm verliep goed.
Dus de breedte en de vorm van een zadel voor mij is breed, rond en hard.

Laatste tip, ik heb inmiddels ondervonden dat ik op mooie zadels soms echt k kan zitten en het m'n fietsplezier echt kan verpesten. Dus kijk vooral naar wat fijn zit ;-)
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 15 nov 2016 07:48

Tweede hands zadels overnemen van andere forumleden, dan kun je passen wat je bevalt. Als het zadel niet bevalt kun je dit op dezelfde manier weer verkopen. Zo heb ik ook verschillende zadels geprobeerd. Ik moet wel zeggen dat ik nu nog een aantal paszadels heb liggen....m.a.w. die zou ik nog moeten verkopen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 nov 2016 10:22

Douglas schreef:
Keezx schreef:Koersen met een Brooks zadel, hoe lang is dat geleden....
Kan me niet herinneren dat ik ooit iemand op een Brooks heb zien koersen.
Je hebt ze nog steeds google maar op brooks c13
Niet te vergelijken met de oude , geheel lederen zadels.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
vrije rijder
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2013 19:03
Locatie: Den Burg Texel

Gebruikersavatar vrije rijder 08 dec 2016 21:26

wat mij héél goed is bevallen, op de laatste bikemotion beurs een meting laten doen bij de Pro Logo stand.
daar komt dan precies uit wat voor zadel het beste bij jou past.
heb je gelijk een zeer goed zadel, en het verbeterd je rijstijl/vermogen
gewoon op google zoeken waar je zo'n meting kan doen en klaar!
there's evil in the air and thunder in the sky.

Dennis1987
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18

Dennis1987 20 dec 2016 23:08

Ik had eerst ook van die smalle zadels op m'n fietsen zitten. Ik kon er niet op rijden , na nog geen 20km enorme pijn. Ik heb toen een Leren Brooks zadel op m'n hybride fiets en fatbike gezet. De Brooks B67 Select. Nu kan ik makkelijk 100km fietsen zonder pijn. M'n vorige zadels waren 13cm breed , veel te smal voor mij. De Brooks B67 Select is 20,5cm breed.

Afbeelding


Voor mij alleen nog maar leren zadels. Na ze een paar honderd km ingereden te hebben wil je niks anders meer. Gilles Berthoud maakt ook mooie leren zadels kun je ook eens naar kijken.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

salsa
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:14

salsa 21 dec 2016 19:01

Lukt niet op een racefiets denk ik :lol:.Heb zelf net een astute zadel aangeschaft,top zadel.

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 01 jan 2017 23:31

Goed,

Ik heb mn oude fiets terug en heb even de maten opgenomen, redelijk accuraat. Ik kwam op zon 14 cm breedte en 27 cm lengte. Het zadel heeft zon uitsparing in het midden, welke denk ik ook graag terugzie in een nieuw zadel omdat bij het Giant zadel, zon rechtere zonder uitsparing ik mn edele delen beknel. Verder is het zadel redelijk zacht en rondig. Ik heb daarmee eigenlijk nooit echt problemen ervaren.

Vraag: welk Selle Italia zadel uit de huidige range zou dan de beste optie zijn?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 jan 2017 10:18

Ik neem aan dat je de site van Selle Italia zelf al hebt bekeken?

Als je de keus beperkt tot dit merk kom ik op de Sport Gel Flow (exact de afmetingen die je geeft) of de Man Gel Flow (1 cm breder) of de Flite Flow (iets platter).

Maar het beste is denk ik naar een dealer gaan en de zadels even vergelijken ;)

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 21 jan 2017 12:21

Zo, weer een update. Ik ben bij een lokale fm geweest die een meting deed voor Selle Italia. Uiteindelijk met een Fabric Scoop naar huis gegaan.

Dat zadel heb ik 2 weken thuis uitgeprobeerd en ik merkte een paar zaken. Ik had geen last meer van mijn ballen, het kortere, smallere voogedeelte kon ik wel waarderen. De zit was prima en het voor mij wat 'hardere' zitgedeelte achter was prima. Redelijk goede zit. Grootste minpunt was echter dat het zadel net iets te hard, smal en te weinig afgerond is halfweg waar de punt naar voren begint. Ik voelde zeg maar mn botjes na een rit.

Dus terug gegaan en bij de lokale FM zeiden ze me dat er bij de duurdere lijnen, die je mag uitproberen, zij niks zachters hadden en wat zou passen bij de vorm van mn vorige zadel. Uiteindelijk de gok gewaagd met een zacht, goedkoop cannondale zadel van 39 euro. Kijken of dat wat wordt.

Dat zadel van cannondale zit nu op mn oude fiets die op de kickr staat. De nieuwe fiets is nu voorzien van mn oude zadel (staat lelijk, maar goed). Ben benieuwd wat het met die cannondale wordt. Anders maar elders mn zoektocht voorzetten.

Anders

Plaats reactie