Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het grote fietspomp topic

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 21 dec 2017 09:53

Balhoofd 1 schreef: 20 dec 2017 22:29 moet je de kop misschien een kwartslag draaien, of kan dat niet?
Ik krijg er geen beweging in. De blaaskant lijkt qua uitzicht wat op de handle '(de cilinderstang), zelfs ook spleet rondom alsof het ook uitschuifbaar is, maar allicht design want draaien/duwen is vruchteloos.

Ik had hem, spijts dat moeilijk te vatten door kunnen kijken, ook geprobeerd, en de lucht komt er gewoon aan beide kanten uit. Als ik met een vinger de andere opening afdek dan kan ik druk pompen in de band maar dat lukt natuurlijk niet meer zodra die wat oploopt.
Niet dat er veel aan verloren is, ik vind deze pompjes her en der voor kleine prijsjes (halve euro zelfs), het is gewoon dat ik de normale werking wel zou willen begrijpen.

Gisteren bvb kocht ik een ander zulk pompje met een ingebouwde manometer, dat die ventielkeuze auto/dunlop mogelijk bleek te maken door de op te spannen rubber ring om te draaien, de ene kant was groot gat, de andere klein. Hij zat bij kopen in de auto kant, en ik wilde hem vervangen door de dichting van een kapot (stuk gebroken) pompje, zo ontdekte ik het.
Maar oppompen lukte evenmin, het bleek niet luchtdicht te kunnen aangesloten worden. Het zag er gloednieuw / ongebruikt uit, compleet met montagebenodigheden en reserve plastieken onderdelen bevestigt via af te breken kunststof lipjes.
Dat moedigde me aan om te zoeken waarom aansluiten niet ging, en bleek dat het hendeltje intern contact maakte met een verbindingsstukje waarvan 1 kant (met + vormige opening) paste op de hendel stift, en dat zat dus omgekeerd.
Nadien werkte het pompje perfect, ik kon zelfs gemakkelijk tot 5 bar pompen, totnogtoe lukte het me nooit > 3.5 bar te steken met die kleine pompjes. Je kon ze niet meer op hun plaats houden, ze lieten lucht ontsnappen, enz.

Deze met de twee blaaskanten (sks) waarover het hier gaat, heeft een rood en een zwartkleurig kartelwieltje om de dichtingen op te spannen, rood aan ene zijde, zwart aan andere zijde. Als ik die eraf schroef en de dichtingen eruithaal, dan zie ik aan de rode auto zijde een + vormige opening, aan de zwarte zijde een ronde opening. Daartussen een cilindrische opening, waarin niks zit. Het lijkt er dus sterk op dat een onderdeeltje zoals bij het nieuw gekochte pompje hierboven ontbreekt. De werking blijft dan wel nog steeds moeilijk te begrijpen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 dec 2017 10:05

Werkt ie niet> terugbrengen en geld terug, ik zou er geen 3 webpagina's aan gaan wijden, nog los van het feit dat je bij een lek kan gaan lopen en vragen om lucht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 21 dec 2017 10:06

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden...
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 21 dec 2017 11:37

Was zoals gezegd gekocht als gebruikt / "okkazie", geld terug is nvt, en kostte 2 keer niks - halve euro.
Fototoestel is voor mij meer werk dan gewoon omschrijven met woorden. Dat is meer iets voor de mobiele communicatie groep, waartoe ik dus niet behoor.
Bij een lek dien ik mezelf te behelpen, zijnde een werkende pomp te hebben. Ik heb er daarom ook altijd minstens 2 mee, in geval.
Vraag was om het nog te redden maar is dus slopen voor nog bruikbare onderdelen en rest vuilbak.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 dec 2017 11:43

Het maakt meteen ook duidelijk waarom de prijs 50 cent was......
Beter 1 goede dan meerdere dubieuze, hoe vaak rij je lek met de transportfietsbanden?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 22 dec 2017 08:21

Keezx schreef: 21 dec 2017 11:43 Het maakt meteen ook duidelijk waarom de prijs 50 cent was......
Beter 1 goede dan meerdere dubieuze, hoe vaak rij je lek met de transportfietsbanden?
De prijs van de ongebruikte (enkel een onderdeel zat er omgekeerd in) was ook 50 cent hoor.
Die 50 cent is gewoon een standaard prijs voor een item "kleine fietspomp" in een winkel genaamd "kringwinkel" uitgebaat door een vereniging zonder winstdoeleinden, gesponsord door Staat met motief "tewerkstelling".
Er zijn er zo redelijk wat, ook enige verschillende verenigingen zonder winstdoeleinden, en de prijzen kunnen onderling sterk verschillen, zelfs tussen winkels van eenzelfde vzw, en zelfs tussen momenten binnen dezelfde vzw, omdat de luitjes die de prijzen plakken verschillen, wel vaker zaken niet correct identificeren, en ook weinig benul hebben van wat ze binnen krijgen (voor niks).
Door die lijsten standaardprijzen volgens soort item kun je bvb fietspompen die in de winkel 10 keer zoveel kosten als andere, aan eenzelfde prijs daar vinden.
Soms dus buitenkansjes, alhoewel je ook erg moet opletten, want producten zijn weinig en vaak zelfs totaal niet gecontroleerd, je doet dat best zelf, in sommige gevallen, zoals deze mini een fietspomp is dat wat minder evident, ik zou moeten vragen aan een personeelslid of ik hem in het geval van een fietspomp is dat natuurlijk wat minder evident, buiten op de parking eerst eens mag proberen op mijn fiets, en het ging er dik in hebben gezeten dat dat personeelslid dat eerst ging hebben moeten vragen aan een ander personeelslid dat op zijn beurt.... u snapt het probleem allicht al.
En dat voor een product met een prijskaartje van een luttele 0.50 euro.

Inzake de transportfietsbanden, ik moet niet lekrijden om een noodzaak tot oppompen te veroorzaken, gewoon al mijn wiel eruit pakken volstaat om de noodzaak tot terug oppompen te genereren, omdat ik de band moet laten leeglopen om de stiften van de Magura remblokken montages te kunnen passeren.

Inzake lekrijden met deze transportfietsbanden, meer bepaald de ronkend getitelde Schwalbe Super-Moto X, nog niet voorgevallen.
Ook nog maar 4 maanden mee gereden, gespreid over 2 achterbanden (heb intussen een reservewiel gekocht en dat direct laten monteren in plaats van de eerste).
Ik controleer ook dagelijks op inprikkende objecten, en stop daarvoor ook onderweg als ik reden heb gezien/gehoord daartoe.
De antilek is alleszins minder dik dan de Marathon Plus op mijn andere banden. Mogelijk is het contactoppervlak wel groter, en zeker is dat de noppen hoger zijn, wat me dunkt de kans op "penetratie" reduceert.

Om maar te illustreren: prijs is op zich geen beoordelingsbasis kwaliteit / rommel.
Hier poogde ik enkel te weten te komen of ik iets over het hoofd zag - of het pompje nog te redden zou zijn van de sleep naar de trashbin.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 01 mar 2019 21:56

Ik moet eerlijk bekennen niet het hele topic doorgeakkerd te hebben, maar wel getracht er doorheen te zoeken.

Ik vroeg mij af wat nou het grote verschil is tussen vloerpompen. Ik zie ze van enkele euro's tot honderden per stuk, voor wat op papier nagenoeg hetzelfde is. Ter illustratie, ik had een pomp (merk kan ik even niet op komen) via de fietsenmaker van +/- 45 euro. Als ik hiermee iets boven de 8 bar moest krijgen, dan was ik al uitgeteld nog voor ik het zadel geraakt had (En ik druk 160kg in de sportschool). Daarna per toeval een keer een Lidl pomp voor destijds 12 euro geprobeerd en hiermee pomp ik al een jaar of twee zonder inspanning op 9 of 10 bar. Met 1 arm lukt zelfs.

Nu zoek ik een tweede pomp. Ik dacht weer aan de Lidl, maar ze hebben nu alleen een goedkoper model. 7.95 en max 11 bar. Op de site staat "nominale druk 7 bar" en dan dat ie tot 11 bar gaat. Wat betekent dit? Kan hij 11 bar halen of max 7? In mijn auto gaat de wijzerplaat ook tot 300kmpu, maar dat haalt 'ie nog niet bijna.

En dan een tweede vraag. Wat is nou het prijsverschil? Nauwkeurigheid, levensduur, betrouwbaarheid, etc? Ik heb werkelijk geen idee. Is die eerste Lidlpomp een geval van geluk? Of maakt het allemaal niet zo veel uit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mar 2019 09:55

Voor de te pompen druk speelt de diameter de belangrijkste rol, de benodigde pompkracht is namelijk evenredig met het oppervlak van de zuiger....
Precies omgekeerd werkt het met het volume, met een dikke pomp pomp je snel een volumineuze band vol, maar meer dan 4 bar gaat zwaar.
Een pomp voor algemeen fietsgebruik is dus niet optimaal voor 23 mm racebanden.
Een solide pomp voor 10€ kan eigenlijk niet, zo'n Lidl ding uit China kan het best een tijd volhouden, maar gaat binnen afzienbare tijd kapot.
Ooit kocht ik een stalen Cannondale pomp van 30€ en zoiets heeft een veel langere levensduur.
Koop dus een lange dunne pomp van een paar tientjes....als je meer dan 6 bar wil pompen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 26 apr 2019 23:25

Ik heb je advies gevolgd Keezx, een lange dunne pomp met metalen behuizing. Pompt zelfs tot 12 bar moeiteloos. Niet dat ik mijn banden op 12 bar zet, maar heb het wel een keer getest op mijn indoor band.

Het enige wat ik wel irritant vind is dat welke pomp ik ook gebruik (goedkoop of duur) het toch altijd gekloot is met ventielverlengers. Ik heb in een maand tijd al vijf pompkoppen kapot gemaakt. De ene keer breekt het kop, de ander keer de hendel, dan scheurt het rubber, etc. het is altijd iets. Wat enigszins helpt is om de pompkop uit te boren waardoor het gat (en het rubber) groter wordt. Maar dit is een beetje een houtje touwtje oplossing, Als ik in een wedstrijd lek rijd en ik wil een CO2 er op los laten dan heb ik al dikke pech.

Iemand hier ervaring mee? Ik heb al een presta > schrader verloopstukje geprobeerd, maar dat zit net niet "diep" genoeg om fatsoenlijk op te pompen. Het lijkt me dat ik niet de enige ben met ventielverlengers.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 apr 2019 14:04

ic3d schreef: 26 apr 2019 23:25 Ik heb je advies gevolgd Keezx, een lange dunne pomp met metalen behuizing. Pompt zelfs tot 12 bar moeiteloos. Niet dat ik mijn banden op 12 bar zet, maar heb het wel een keer getest op mijn indoor band.

Het enige wat ik wel irritant vind is dat welke pomp ik ook gebruik (goedkoop of duur) het toch altijd gekloot is met ventielverlengers. Ik heb in een maand tijd al vijf pompkoppen kapot gemaakt. De ene keer breekt het kop, de ander keer de hendel, dan scheurt het rubber, etc. het is altijd iets. Wat enigszins helpt is om de pompkop uit te boren waardoor het gat (en het rubber) groter wordt. Maar dit is een beetje een houtje touwtje oplossing, Als ik in een wedstrijd lek rijd en ik wil een CO2 er op los laten dan heb ik al dikke pech.

Iemand hier ervaring mee? Ik heb al een presta > schrader verloopstukje geprobeerd, maar dat zit net niet "diep" genoeg om fatsoenlijk op te pompen. Het lijkt me dat ik niet de enige ben met ventielverlengers.
Als je nou steeds problemen hebt met "ventielverlengers" waarom monteer je die dan, neem gewoon de juiste lengte ventielen. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Zjoske78
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 sep 2013 19:45

Zjoske78 24 jul 2020 12:19

Ik zag zojuist bij de Hema een Dunlop fietspomp met manometer.
Heeft er iemand ervaring met deze pomp? Mooi prijsje voor 15 euro. Als de meter na een tijdje nog goed werkt, een leuke aankoop.

https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 20051.html

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 jul 2020 14:50

15 € vind ik net iets teveel voor iets wat toch waarschijnlijk een weggooiartikel is.
Ik heb al een jaar of 10 de volgende, paar € meer en zeer solide...
https://www.futurumshop.nl/cannondale-a ... lver.phtml

Verder heb ik nog een SKS Renncompressor (zwart) voor 2,50 € in een kringloopwinkel gescoord, soms heb je wel eens mazzel dat het `personeel`dat daar loopt geen idee heeft....
Geen idee waarom ie zwart is, misschien een speciale winkelversie of zoiets, standaard is die oranje...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie