Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cranksstel met 113mm benodigde aslengte op 110mm trapas

Mees1993
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2016 22:10

Mees1993 02 mei 2016 22:31

Hallo,

Mijn eerste bericht hier en ik heb twee vragen welke ik graag wil stellen.


Ik ben op dit moment bezig met een restauratie/opknap project. Ik heb een Batavus Mezzo welke ik voor woon/werk verkeer gebruik maar de tandjes van de crankstel zijn erg versleten en hij trapt dus door. De crankset, ketting en cassette wil ik gaan vervangen. Nou heb ik vandaag het crankstel eraf genomen om de trapas op te meten. Nu blijkt dat de trapas een aslengte heeft van 110 mm. De huidige crankset een "Shimano Suntour Powerflo Front XR40" heeft een kettinglijn van 47,5 mm.

Het verdient mijn voorkeur ook om de huidige trapas te behouden en slechts de cassette, ketting en crankset te vervangen. Maar het blijkt lastig om een crankset met drie bladen te vinden welke geschikt is voor een aslengte van 110 mm. Nu verkoopt decathlon een crankset welke geschikt is voor een aslengte van 113 mm, dus de cranks zouden dan aan beide zijden 1,5 mm uitsteken.

1. Zou een crankset voor een aslengte van 113 een optie zijn of krijg ik hier problemen mee?

2. Klopt het dat wanneer ik een langere trapas installeer i.c.m. crankset deze hoogstwaarschijnlijk buiten het bereik van mijn voor-derailleur valt?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 mei 2016 23:22

1. Shimano Suntour bestaat niet. Dat zijn twee concurrenten in een naam! Of Suntour, òf Shimano.
2. Die 3mm verschil hebben meestal weinig effect en dus 1,5mm aan de kettingkant. Maar cranksetten van jaren geleden en nu kunnen een ander profiel hebben, vaak aangeduid met + of - 10mm o.i.d.
3. De ontwikkeling gaat al een tijd in de richting van korte trapassen en crankstellen die meer naar buiten staan, ook wel dished genoemd, dus eerder +10mm, dan flat.
4. De cranks steken niet uit. Of is niet relevant. Relevant is of de voorderailleur (welke dan? en hoe oud?) het buitenblad haalt of andersom het binnenblad haalt. En het moet passen onder het kettingscherm, indien van toepassing.
5. Geen idee over welke fiets je het hebt. Moet toch niet moeilijk zijn om dat even te beschrijven? :roll: Er zijn honderden fietssoorten die ook nog eens ieder jaar veranderen. Verwacht niet dat iedereen dat allemaal op het netvlies heeft!! Een beetje empathie kan geen kwaad bij dit soort vragen! Hier gaat het over het algemeen over racers en mtb's. Je bent welkom, maar doe wat meer moeite!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mei 2016 23:57

Los van alle reeds door Klimmer verstrekt hoef je en bracketas niet bij Decathlon te kopen, een 110 mm as is zeer courant en bij 10 tallen adressen te vinden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 03 mei 2016 10:32

Het is inderdaad een SR SunTour. Als de tanden van het crankstel versleten zijn, kan je dan niet 'gewoon' een ander kettingblad monteren? Als dat kan is de BCD waarschijnlijk 110/74mm.

Mees1993
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2016 22:10

Mees1993 03 mei 2016 12:57

Bedankt voor de verhelderende antwoorden.

@Klimmer

Excuus, ik dacht dat ik genoeg randinformatie had gegeven om mijn vragen te kunnen beantwoorden.

De fiets betreft een Batavus Mezzo (kale hybride fiets, geen spatborden, geen lampen, geen kettingkast), bouwjaar is mij onbekend en ik kan er niks van terug vinden. Als ik een schatting zou moeten doen zou ik zeggen van rond 2000. Maar ik heb hem vorig jaar een keer gekocht bij een handelaar die hem ook weer van een handelaar had dus achtergrondinformatie heb ik niet.

Het achter-derailleur is een Shimano acera en op het voor derailleur staat niks aangegeven. Ik ga er van uit dat het dezelfde groep betreft. De remmen en shifters zijn van Shimano V-Brake waar power modulators op zijn aangesloten.

Het blad van de huidige crankset staat naar buiten. Ik gok een crankdiepte +1 mm maar ik kan dat op dit moment niet nameten.

@Keezx

De trapas is wellicht zeer courant maar het probleem zit hem (voor mij) in het vinden van een nieuw crankstel welke op de huidige trapas past. Aangezien veel van de nieuwe crankstellen (triples in het lagere segment) een trapas van 122,5 mm nodig hebben.

@Marxten

Dat zou ook een optie zijn maar waarschijnlijk (althans dat is mij verteld) duurder/evenduur als een nieuw crankstel uit het lagere segment.

@Allen

Ik heb ook nog een set 2X7 shifters liggen (Microshift SB-R472 uit china meegenomen) inclusief racestuur welke ik er op zou kunnen monteren. Is het dan ook mogelijk om een dubbelblad voorop te monteren? Dat valt (naar mijn inziens) dan zeker binnen het bereik van mijn voor derailleur en er is dan ook meer keuze voor een 110 mm trapas.

Bijvoorbeeld deze crankset (puur naar de maten kijkende):

https://www.internet-bikes.com/86804-su ... ntent=feed_

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 mei 2016 13:40

Grappig: de reactie van @Allen is verdwenen. Over de Microshifters: geschikt voor de oudere Shimano derailleurs, maar helaas onverenigbaar met V-brakes. Ze remmen dan zeer abrupt, blokkeren eigenlijk. Komt door de hele korte kabeltrek van die remmen. Er zijn wel adapters die dat effect verminderen. Of die modulators dat ook in die mate doen, zou kunnen. Maar met een recht stuur zijn die eigenlijk overbodig.
Wat de fiets betreft: stalen of alu buizen? Bij alu buizen, ø31,8 of ø34,9mm, staat de voorderailleur al verder naar buiten en gaat die ook verder naar rechts t.o.v de as van de fiets. Dan is het zeker geen probleem met de 113mm as.
Dat er 122,5mm assen worden voorgeschreven is niet relevant voor jou. Zoals gezegd: op die fietsen zitten ook andere voorderailleurs. Overigens: "derailleur"is niet onzijdig.
Advies: gewoon met 110mm as proberen. Een andere trapas kan altijd nog.
Over Sunrace crankstel: de kooi van een kleiner crankstel is sterker gebogen dan voor een groter kettingblad (bijv. 50t) en kan tot schakelproblemen leiden.

Mees1993
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2016 22:10

Mees1993 04 mei 2016 12:47

Het is een aluminium frame waarbij de zitbuis een diameter heeft van 31,8 mm. Ik heb het allemaal even gecheckt en opgemeten, het zou allemaal moeten passen.

Ik denk dat ik er nu wel uit moet komen, bedankt voor de hulp en het advies!

klassiekeracefiets
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26

klassiekeracefiets 10 jul 2019 10:41

Ik liep tegen een soortgelijk probleem aan. Het crankstel dat ik kocht is gemaakt voor een langere as dan op mijn fiets (Giant Tracker, tourfiets, ik schat 10-20 jaar oud) zit. (Aslengte heb ik nog niet gemeten). Nu vind ik het leuk om te klussen aan mijn fietsen, maar zie ik op tegen het vervangen van de trapas. Ik zou dus graag een crankstel kopen dat past op mijn huidige trapas.

De webshops waar ik tot nu toe zocht en de technische specificaties van Shimano geven de benodigde aslengte niet. Heeft iemand een tip hoe hier achter te komen? Of kan ik er vanuit gaan dat alles dat nu op de markt is minimaal 113 mm nodig heeft?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2019 12:42

Als je de aslengte nog niet gemeten hebt, hoe weet je dan dat het niet de goede lengte is? Om je te "bemoedigen": trapassen die al 20 jaar in de fiets zitten, die zijn er vaak mee vergroeid...... 113mm zal wel vaak het minimum zijn. Gewoon proberen. Een trapas demonteren vergt een speciale tool.

klassiekeracefiets
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26

klassiekeracefiets 10 jul 2019 14:13

De nieuwe cranks passen niet omdat bij het vastzetten de vleugels (soort van kettingvanger) tegen de afsluitring van het bracket aankomen en daardoor het draaien verhinderen.
Ik kan me voorstellen dat ook een kettingvanger met grotere diameter of kortere vleugels wel zou passen. Volgens de verkoper is het probleem een te as die 4-5 mm te kort is omdat assen de afgelopen decennia langer zijn geworden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 jul 2019 14:22

De laatste zin is vrijwel correct. Eigenlijk doordat de constructie van de cranks is gewijzigd, van dished naar non-dished. vleugels....kettingvanger..... geen idee wat je bedoelt. Fotootje?
In elk geval zul je de trapas moeten aanpassen. Volg het advies van de verkoper/fietsenmaker.

klassiekeracefiets
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26

klassiekeracefiets 10 jul 2019 15:25

Hier ligt mijn vinger tegen zo'n vleugel / kettingvanger die tegen de afsluitring van het bracket komt. De huidige kettingbladen (FC-MC31, schijnt van 1994 te zijn) hebben veel kleinere palletjes.
Ik zie overigens genoeg fietsen met kettingbladen zonder deze vleugels. Ik ben benieuwd of die wel zouden passen. Online zijn er eigenlijk alleen afbeeldingen van de voorkant te vinden.

Afbeelding

Plaats reactie