Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Probleem met Sram Red aerolink

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 25 apr 2016 08:40

Beste fietsers,

Ik krijg deze remmen niet goed afgesteld. Het probleem is dat de lange arm (tov korte arm aan kabelzijde) veel makkelijker scharniert en eerder de velg raakt.

Ik krijg het wel voor elkaar door met de rem te draaien met steeksleutel, vast te zetten en de kleine inbusjes de blokken naar de velg te krijgen zodat ze gelijktijdig de velgrand raken. Alleen zit de remblok aan de kabelzijde zo dicht tegen de velg aan dat regelmatig aanloopt. Deze arm beweegt dan ook nagenoeg niet.

Hebben meer hier problemen mee gehad? Is mijn buitenkabel wellicht te lang dat die teveel tegendruk geeft?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 02 mei 2016 09:47

Iemand?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mei 2016 10:13

Neem de kabel los en probeer met de hand de armen te bewegen.
Gaat er wat zwaar, dan rem demonteren, schoonmaken en met vet op de draaipunten weer monteren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 02 mei 2016 11:41

Tnx! Het is een tweedehandsje dus zou kunnen
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 15 okt 2018 08:05

Heb je het daarmee kunnen oplossen? Ik heb het zelfde probleem met die aerolink remmen maar ze zijn proper...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 15 okt 2018 09:27

Heb dit ook gehad, volgens mij niet oplosbaar. De oude Red remmen waren wel prima af te stellen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 15 okt 2018 10:24

Waarmee je wil zeggen dat de remmen voor de vuilbak zijn? :o

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 15 okt 2018 13:11

Nee, gewoon accepteren dat de blokken niet gelijktijdig de velg raken. Prima remmen verder.
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 okt 2018 15:26

Bij shimano ultegra oudere reeksen kon dat ook. Dat kon je oplossen door even de vijs van het scharnier punt los te draaien en terug vast te zetten (niet te vast...).
Ik heb er zo zelfs nieuwe uit fabriek gehad die ik moest bijregelen.

Bij die sram echt niet te verbeteren?

Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5930
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 okt 2018 15:56

Sram Aerolink Remmen monteren :

* Kabel lengte is essentieel, zeker bij de Sram aerolink.

a. Kleine inbus boutjes maximaal los draaien ( 2,5mm ) en dan de rem centreren en vast draaien.
b. Buitenkabel lengte bepalen - is iets mee te spelen door de bajonet van de remhoef iets in of uit te draaien ( kabel spanning moertje )
c. Nu dmv kabel spanning de remblokken iets meer naar de velg zetten.

Nu kan evt. door fine tunen de spanning op de 2,5mm inbus iets aan te draaien de remblok iets van de velg afgehaald worden indien nodig. Deze boutjes zijn echter meer voor het feit waarbij een ander wiel wordt gestoken wat niet geheel gelijk in het midden staat.

Dat is ook een van de redenen dat de profs soms de rem openzetten na wisselen van een wiel. Of het nu Shimano / Campagnolo of Sram is. Je ziet het regelmatig - let maar eens op , want bij een verticale uitvalpad staat een wiel altijd op de zelfde plek. in tegenstelling tot oudere horizontale uitvalpad.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie