Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2019 16:04

Totaal niet te vergelijken, die Lupine is als STVZO lamp te krijgen en daarmee verblindt je tegenliggers niet, die Sigma is optisch gezien erg eenvoudig en gooit het licht alle kanten op, met alle gevolgen van dien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 nov 2019 16:37

Ik heb ondertussen al enkele jaren tot grote tevredenheid de Lupine Piko 4 als "helmlicht".
Afbeelding
En op mijn stuur nog een Lezyne 300 minidrive als "bijverlichting".
Afbeelding
Als achterverlichting de Lezyne Strip Drive Pro 300 (er is nu een nieuwe versie met dezelfde naam)
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 03 nov 2019 17:38

Ik kruis ook elke morgen iemand met een lampje op z'n helm. Zie ik 5 seconden langs helemaal niets meer.
Al een paar keer 'ik zie niks" gezegd.
Geen reactie.

Ik vermoed dat je gewoon even naar beneden moet kijken?

Ik denk dat ik binnenkort eens m'n Lezyne 1100 even naar boven richt in het passeren...
(ga ik niet doen, maar soms wel zin in).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 nov 2019 00:10

Dat is inderdaad wel een vervelende eigenschap van die volgeladen LED dingen ja! ook tegemoetkomende fietsers (vaak E-bikes) die je helemaal verblinden op een donkere weg!!!
Do or don’t, there is no try

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 04 nov 2019 08:05

Er zijn ook LED lampen die goed ingesteld niet verblinden, je moet dan zoeken op lampen met het Duitse keurmerk. Tip, op Ali kun je die niet vinden.

i-mac

i-mac 04 nov 2019 09:19

ultra_ivo schreef: 04 nov 2019 08:05 Er zijn ook LED lampen die goed ingesteld niet verblinden, je moet dan zoeken op lampen met het Duitse keurmerk. Tip, op Ali kun je die niet vinden.
Correctie, die kan je er wel vinden. Maar, ik bekijk het met argusogen, want iedereen kan daar beweren dat men deze Duitse technologie gebruikt.
Dus tot het tegendeel is bewezen zijn ook bij Ali dergelijke lichten te koop.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2019 10:51

Het is geen Duitse technologie, maar Duitse wetgeving. Alle lampen die er aan voldoen hebben zover ik weet een reflector ipv een lens, dus dat kan al een indicatie zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2019 11:23

Enzzo schreef: 04 nov 2019 00:10 Dat is inderdaad wel een vervelende eigenschap van die volgeladen LED dingen ja! ook tegemoetkomende fietsers (vaak E-bikes) die je helemaal verblinden op een donkere weg!!!
Ik heb grootlicht/dimlicht op de Stromer. Groot licht wil je echt niet in kijken.
Licht dus volledig aan de bestuurder of hij/zij het licht even dimt.
Less is bore

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 04 nov 2019 12:32

amclassic-fan schreef: 04 nov 2019 10:51Het is geen Duitse technologie, maar Duitse wetgeving. Alle lampen die er aan voldoen hebben zover ik weet een reflector ipv een lens, dus dat kan al een indicatie zijn.
Die wetgeving heet StVZO (Straßenverkehrszulassungsordnung). Verlichting die daar niet aan voldoet, is in Duitsland verboden (mag gevoerd noch verkocht worden). Denk daar even aan voor je bij donker met je oogverblindende AliExpress-lampjes de grens over fietst, want daar wordt op gehandhaaft. En mocht je bij een ongeval betrokken raken, ben je per definitie schuldig, aansprakelijk én, niet onbelangrijk, onverzekerd.
Vorsprung durch Pedantik

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 04 nov 2019 12:37

alien schreef: 04 nov 2019 12:32
amclassic-fan schreef: 04 nov 2019 10:51Het is geen Duitse technologie, maar Duitse wetgeving. Alle lampen die er aan voldoen hebben zover ik weet een reflector ipv een lens, dus dat kan al een indicatie zijn.
Die wetgeving heet StVZO (Straßenverkehrszulassungsordnung). Verlichting die daar niet aan voldoet, is in Duitsland verboden (mag gevoerd noch verkocht worden). Denk daar even aan voor je bij donker met je oogverblindende AliExpress-lampjes de grens over fietst, want daar wordt op gehandhaaft. En mocht je bij een ongeval betrokken raken, ben je per definitie schuldig, aansprakelijk én, niet onbelangrijk, onverzekerd.

Wat een onzin. Eerst gaan ze al moeten kunnen aantonen dat het ongeval door die verlichting veroorzaakt werft.

Ik heb ook Ali lichten en ik heb nog nooit klachten gehad dat ik iemand zou verblinden. Als je een goedgekeurd lampje te ver omhoog laat schijnen is dat ook verblindend. En als ik iemand kruis dan zet ik het een standje minder.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 04 nov 2019 16:34

Ik herken dat verblinden ook niet. Ik rijd ook al jaren met een Ali lampje (Solarstorm X2 en X3) en nog nooit commentaar gehad. In het buitengebied zet ik de lamp vaak wat hoger, zodat ik verder kan kijken, maar zodra er een tegenligger aankomt stel ik hem wat bij naar beneden.
Mijn Strava

hayes

hayes 04 nov 2019 16:39

Dat was idd mijn verzuchting. Zodra ik iemand kruis doe ik m'n licht altijd naar beneden en liefst 1 of twee standjes minder fel. Alie lichtje of Lezyne.
Helaas lijk ik een uitzondering.

Ik heb in al die jaren misschien één of twee opmerkingen gekregen en dan nog omdat ik een enkele keer vergat naar beneden te richten.

Op Alie staat héél veel rommel, maar alles afkeuren omdat het daar verkocht wordt, is heel kort door de bocht.

Plaats reactie