Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 jan 2020 14:36

Dagrijverlichting voor fietsers heeft dikwijls een speciaal daarvoor ontwikkeld, onregelmatig, flikkerend ritme. Dit is om de zichtbaarheid te vergroten. Bij wet is niet (nog) geregeld aan welke voorwaarden dagrijverlichtingmoet voldoen. In het donker en als de atmosferische omstandigheden van dien aard zijn dat het nodig is om verlichting te voeren, mag deze niet knipperen, al zal dit meestal gedoogd worden.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 13 jan 2020 15:28

Met dagrijverlichting maak je je gehaat bij andere fietsers. Die ben je namelijk aan het verblinden, zeker bij druilregen. Dat wordt nog heel leuk als zo'n andere fietser daardoor ergens op botst.
Niet doen dus.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 jan 2020 15:51

Daarom hebben de meeste nieuwe fietsen nu, net als auto's, standaard dagrijverlichting. Dus gewoon wel doen. Ik zie (gelukkig) steeds meer wielrenners die zo verstandig zijn om overdag verlichting op hun racefiets aan te hebben.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2020 21:10

Welke fiets heeft standaard dagrijverlichting? Stadsfietsen waar je de verlichting niet uit kunt schakelen?

Die super fel knipperende LEDs zijn vreselijk irritant voor alle andere weggebruikers incl al je medefietsers. Wordt een mooie boel in het verkeer als iedereen met steeds feller knipperende LEDs rond rijdt om maar baas boven baas te zijn en lekker op te vallen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 13 jan 2020 22:18

Mijn ww-fiets (Giant Prime E+) heeft dagrijverlichting; Electrische fiets inderdaad. Maar dat is een constante ring licht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 13 jan 2020 22:24

Mijn Koga F3 (ww-fiets) heeft dagrijverlichting die bij het donkerder worden automatisch overschakelt naar gewone verlichting. Op mijn race fiets heb ik een setje van Bontrager, welke ook automatisch van dagrijverlichting overschakelt naar normale verlichting indien de omstandigheden dat vereisen. Ik zou er maar aan gaan wennen want tussen al het andere verkeer met steeds feller wordende verlichting zullen we toch moeten gaan opvallen.

Veel storender is het feit dat een heleboel mensen niet schijnen te weten welke richting het licht moet stralen en hun lamp gewoon schuin omhoog laten schijnen!

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 14 jan 2020 16:41

alliance_0 schreef: 13 jan 2020 22:24 Veel storender is het feit dat een heleboel mensen niet schijnen te weten welke richting het licht moet stralen en hun lamp gewoon schuin omhoog laten schijnen!
Zelfs recht vooruit is ongelofelijk verblindend. Ik kom zo dagelijks fietsers tegen met van die lichtkanonnen en dan recht vooruit gericht en al meermaals een auto zien afdwalen richting de fietser omdat ze (volgens mij) gewoon niets meer zien.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 jan 2020 17:29

Je hebt inderdaad van die lichtkanonnen, vaak uit de Ali toko, die het licht vrolijk in alle richtingen stralen. Een specifieke fietslamp is van boven afschermt zodat er minder licht naar boven afstraalt en tegenliggers (of jezelf bij mist) verblindt.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 14 jan 2020 18:37

aloisvonesterhazy schreef: 13 jan 2020 12:31
Ramon73 schreef: 11 jan 2020 15:27 Ik ben op zoek naar een fel flitstende lampenset.
Dit is niet alleen erg hinderlijk voor medeweggebruikers maar ook bij wet verboden.
https://youtu.be/fXnhw5JNbfU

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 jan 2020 21:53

Mijn hybride is geleverd met een 15 lux koplamp die het ca 4 uur uit houdt.
Woon-werkverkeer is voor mij 5 uur per week (half uur enkele reis) dus het laden is net niet handig. Maar het grootste probleem is dat ik 15 min voor tijd een melding krijg dat ie bijna op is en ik dus tijdens mijn ritje zonder licht kom te zitten.
Nu zoek ik dus een simpele maar degelijke oplaadbare lamp die met name moet zorgen voor zichtbaarheid. Ik rijd maar ca 400m van de 8,5km in het pikkedonker.
Zelf kom ik op de B + M Ixon Pure of cateye Gvolt 50. Deze hebben een iets betere accu en/of betere indicatie dat de accu leeg is. Heeft er iemand ervaring met een van deze lampen of een ander goed alternatief?

arnold
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 17 jan 2020 07:12

sorry maar ik vind het idioot om overdag verlichting aan te hebben, zeker met de overvloed aan gescheiden fietspaden. Achterlicht overdag kan ik overigens nog inkomen als er geen apart fietspad is, maar voorlicht totaal niet. Wat is het nut?
Overigens zie je net als bij auto's steeds fellere voorlichten op fietsen, zo fel dat je weg moet kijken. Vaak hebben fietsers ook hun verlichting slecht afgesteld,. Een goede lamp hoef je niet naar boven of naar beneden te richten.
Ik heb een achterlicht van bontrager, de flare dat is een topachterlicht. Voor heb ik de cateye volt 800 die ik altijd op de 1 na hoogste stand heb staan, met de hoogste stand ziet een tegenligger geen reet meer. De flitsfuntie gebruik ik nooit.
Heeft verlichting het duitse STVZO-keurmerk dan heb je op zeker een goede lamp. Overigens is dit keurmerk meer gericht op stadfietsverlichting
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 17 jan 2020 07:34

@arnold

Het nut is zichtbaar zijn.
Ik vertrek sochtends in het donker vanaf mn werk met constant licht, als het daarna schemert/net licht is zet ik m op daylight. Op dat moment fiets ik momenteel door spaarnwoude, stukjes fietspad maar ook gewone weg. Daar rijden nu bijna geen fietsers en weinig auto's dus wat er rijd let niet echt op.

Daarom ben ik zeer blij met mn daylight stand!
Overdag zou ik m niet aandoen in een drukke omgeving maar op een bewolkte dag op afgelegen plekken zeker wel

Plaats reactie