Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 29 okt 2020 21:53

Ik heb hem altijd op knipperstand staan en gaat dan ongeveer 6 uur meer.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 okt 2020 08:33

Dat is ook mijn ervaring.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 okt 2020 17:03

Uiteindelijk toch maar diepteinvestering gedaan.....Garmin Varia RTL515 gekocht. Vandaag voor de eerste keer mee gereden en dat bevalt goed. Ik kwam ruim 4:30u na vertrek weer thuis en toen ging de batterij indicator net op halfvol. 8 uur zou dus haalbaar moeten zijn.
De radar die naar achteren kijkt is ook een toevoeging. Achterop komend verkeer wordt ruimschoots vooraf gemeld, misschien zelfs een beetje té goed....als je op een afgescheiden fietspad rijdt (zelfs met vangrail of schotten ertussen) dan ziet de radar nog steeds achterop komend verkeer. Maar goed, beter te gevoelig dan niet gevoelig genoeg!
Ben er wel blij mee, kost wel een sloot geld voor zoiets, maar soit, het is zo.
Dogma F

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 nov 2020 09:54

1 tip: blijf weg van die Chinese verlichting. Mijne van rockbros wou na een paar maand niet meer opladen. Ik heb hem dan eens open gedaan om te kijken wat het probleem was..

De soldeerkwaliteit is om bij te huilen en voor hetzelfde geld was heel de boel in brand gevlogen snachts want de kabels van de batterij zaten niet meer goed vast gesoldeerd en er kwamen vonkjes uit.

Dat is dan ook het verschil wat je betaald. Andere lichten worden ook in China gemaakt, maar die worden toch aan deftige controles onderworpen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 nov 2020 12:02

Djemz schreef: 01 nov 2020 09:54 1 tip: blijf weg van die Chinese verlichting.
+1 :winkthumb:
Jij had nog geluk, ontdekt het probleem in stilstand. Mijn china koplamp gaf het ineens op terwijl ik met 45+ een berg naar beneden reed in het stikkedonker terwijl ik wist dat "ergens" verderop wegwerkzaamheden waren en afgezet met groot hek. Ik remde van de schrik zo hard dat ik bijna over de kop ging....op werk aangekomen de hele santekraam in de vuilnisbak gegooid en een Lezyne besteld. Bijna evenveel licht maar gaat 2-3x zo lang mee op veel kleinere accu en kan gewoon via USB opgeladen worden (chinalamp altijd eigen oplader).
Dogma F

hayes

hayes 01 nov 2020 12:28

Veralgemenen na 1 ervaring is nooit echt accuraat.

Ik heb diverse China lichten die perfect werken.
Soms zit er brol tussen natuurlijk. Maar dat zijn dan de lichtjes van een paar euro.

Al mijn china lichtjes laden gewoon via usb op trouwens.
Het licht dat het snelst sneuvelde was een Lezyne. Perfect vervangen onder garantie en de nieuwe doet het al twee jaar goed. Maar ik had ook kunnen besluiten dat Lezyne troep was...

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 01 nov 2020 13:00

hayes schreef: 01 nov 2020 12:28 Veralgemenen na 1 ervaring is nooit echt accuraat.

Ik heb diverse China lichten die perfect werken.
Soms zit er brol tussen natuurlijk. Maar dat zijn dan de lichtjes van een paar euro.

Al mijn china lichtjes laden gewoon via usb op trouwens.
Het licht dat het snelst sneuvelde was een Lezyne. Perfect vervangen onder garantie en de nieuwe doet het al twee jaar goed. Maar ik had ook kunnen besluiten dat Lezyne troep was...
Tuurlijk zijn ze niet allemaal troep. Maar die rockbros zijn nu ook niet de goedkoopste en hoe die gesoldeerd was aan de batterij is iets dat je bij ce gekeurde merken nooit of te nimmer gaat zien. Want dat was gewoon voorbestemd om in de fik te schieten.

Het jammere van die dingen is dat het wel direct goed fout kan gaan. Een kledingsetje met een losse naad gaat geen ramp veroorzaken, maar dat licht heeft heel de nacht in het stopcontact gezeten met vonkjes die er de hele tijd uit kwamen dus ik heb veel geluk gehad.

Ik werk zelf in de elektronica en bij ons geraakt zoiets nooit door de controle en moest het er door geraken dan zou de klant dit zeker opmerken tijdens het inbouwen.

Een lezyne of gelijk wat voor elektronisch toestel kan idd stuk gaan door een falend component, maar dat zijn geen dingen die brand gaan veroorzaken.

i-mac

i-mac 01 nov 2020 13:48

Tip die ik kreeg van brandweermannen (en vrouwen). Laadt nooit batterijen 's nachts op. Men zag bij de brandweer een grote stijging van branden omwille van o.a. GSM en e-bike batterijen. Dus zal dat ook wel gelden voor lichten die moeten opgeladen worden.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 nov 2020 21:07

Vandaag een Gloworm XSV3400 ontvangen. Nog niet mee gereden, wel even in het bos hier om de hoek geweest net. Nacht wordt dag....een flinke hoeveelheid licht.
Mijn Lezyne DecaDrive1500 geeft ook veel licht, maar met de nieuwe rit naar huis vanaf werk ga ik een flink stuk door het bos, via asfalt. Daar is het net wat aan de krappe kant qua licht, met die Gloworm zal het wel beter gaan :)
Tegenvaller dat de accu alleen met de eigen lader geladen kan worden, nog 1 adapter los bijbesteld. 1 voor thuis, 1 voor werk. Ik hád ook Lupine kunnen kopen, maar dan was ik bijna €300 meer kwijt geweest voor bijna dezelfde hoeveelheid licht. De lamp is maar €220 duurder maar dan nog de barmount erbij, usb adapter.
Dogma F

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 07 nov 2020 21:52

Ik heb een sigma buster 700 en een sigma nugget als achterlicht. Goed zichtbaar van achteren en op de felste stand flinke lichtbundel. Dus de stukken door het bos zijn goed te doen.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 11 nov 2020 12:41

@hayes - heb je inmiddels dat Meilan X6 achterlichtje al binnen?
Ik ben benieuwd of dat de auto stop functie echt werkt.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 11 nov 2020 17:22

Lezyne heeft inmiddels achterlampjes die feller branden als je remt; de "alert" reeks. Heeft iemand daar al ervaringen mee?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie