Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 07 sep 2006 15:38

High Intensity Discharge=HID ook wel Xenon. Het commercieele aanbod is beperkt. voorbeeld: www.lupine.de
 
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 07 sep 2006 19:11

Ik heb sinds vorige winter ook halogeenverlichting met een naafdynamo.  Ik zou niets anders meer willen.
De lichtopbrengst is heel goed, en geen last meer van lege batterijen halverwege de rit.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 10 okt 2006 22:57

Het begint nu echt weer laat licht, en vroeg donker te worden. Tijd om deze vraag weer wat naar boven te schuiven.

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 10 okt 2006 23:28

Ik heb de Comet IV.

Hij zit niet op mijn stuur vast maar aan mijn vork, werd nl. bij mijn fiets geleverd. Ik weet dus ook niet wat ie kost.

Ik ben er erg tevreden over. Ik fiets over onverlichte stukken en hij verlicht genoeg, voor zover een fietslamp voldoende licht kan geven.

Wat ik niet begrijp, is het nut van knipperende fietslampen. Alsof je dan beter gezien wordt!?
Volgens mij is het nog verboden ook.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 10 okt 2006 23:29

heb ook lang gezocht naar een goede verlichting voor op mijn mountainbike (die ik ook veel gebruik op de weg).. heb gekozen voor de sigma sport mirage evo..

bevalt me erg goed..

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 11 okt 2006 10:17

Prima verlichting die Sigma evo/mirage set. Ze worden ook verkocht met twee lampen: 5W en 10W. Met die combinatie heb je over lichtopbrengst niets te klagen. Ik rijd er nu al 2.5 jaar lang mee rond in de winter periode, gemiddeld zo'n 6000 km per jaar
De set heeft echter een aantal hinderlijke manco's:
1. De accuhouder past niet in elke bidon-houder. Zeer irritant en zo makkelijk te verhelpen door Sigma. Ik heb nu maar een bidon opengesneden, accu erin en weer dicht geplakt. De accu past nu wel in mijn bidonhouder van racefiets en ATB. Het is zo simpel......
2. De accu gaat slechts een seizoen mee. Als de accu in de zomer niet wordt gebruikt ben je absoluut aan een nieuwe toe in de herfst. Ik spreek uit ervaring want ik ben nu al met mijn 3e accu bezig.
3. De lader is niet ideaal en is eigenlijk niet geschikt voor het opladen van lood-gel accu's. De mijne begaf het na 1.5 jaar en ik heb nu een deugdelijke druppel-lader speciaal voor lood-gel accu's aangeschaft.

mslingerland
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jul 2005 12:38
Locatie: Abu Dhabi, UAE

mslingerland 11 okt 2006 13:48

Quoten: Origineel geplaatst door Toni op 11 Oktober 2006


Prima verlichting die Sigma evo/mirage set. Ze worden ook verkocht met twee lampen: 5W en 10W. Met die combinatie heb je over lichtopbrengst niets te klagen. Ik rijd er nu al 2.5 jaar lang mee rond in de winter periode, gemiddeld zo'n 6000 km per jaar
De set heeft echter een aantal hinderlijke manco's:
1. De accuhouder past niet in elke bidon-houder. Zeer irritant en zo makkelijk te verhelpen door Sigma. Ik heb nu maar een bidon opengesneden, accu erin en weer dicht geplakt. De accu past nu wel in mijn bidonhouder van racefiets en ATB. Het is zo simpel......
2. De accu gaat slechts een seizoen mee. Als de accu in de zomer niet wordt gebruikt ben je absoluut aan een nieuwe toe in de herfst. Ik spreek uit ervaring want ik ben nu al met mijn 3e accu bezig.
3. De lader is niet ideaal en is eigenlijk niet geschikt voor het opladen van lood-gel accu's. De mijne begaf het na 1.5 jaar en ik heb nu een deugdelijke druppel-lader speciaal voor lood-gel accu's aangeschaft.


Vorige winter heb ik ook gebruik gemaakt van bovengenoemde set (5+10W) Lamp. Recentelijk heb ik eea weer op atb gebouwd en hoop morgen te gaan gebruiken. Tot nu toe heb ik echter geen van bovenstaande minpunten meegemaakt. Ik heb de accu opgeladen weggezet in de zomer en soms helmaal ontladen/opgeladen. In de beschijving staat duidelijk vermeld dat het laden7of 8  hrs mag duren en niet langer. Dit ivm overladen / warmteontwikkeling/ defect aan accu.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 11 okt 2006 15:13

Quoten: Origineel geplaatst door MSlingerland op 11 Oktober 2006

Vorige winter heb ik ook gebruik gemaakt van bovengenoemde set (5+10W) Lamp. Recentelijk heb ik eea weer op atb gebouwd en hoop morgen te gaan gebruiken. Tot nu toe heb ik echter geen van bovenstaande minpunten meegemaakt. Ik heb de accu opgeladen weggezet in de zomer en soms helmaal ontladen/opgeladen. In de beschijving staat duidelijk vermeld dat het laden7of 8  hrs mag duren en niet langer. Dit ivm overladen / warmteontwikkeling/ defect aan accu.

Ben benieuwd of je na je eerste rit ook nog geen minpunten hebt meegemaakt. Laat even weten hoe jouw accu de zomer is doorgekomen. Ik heb ook zomers enke malen mijn accu ontladen / opgeladen. Dit heeft niet mogen baten. Met de oude lader gebruikte ik inderdaad een tijdklok om te voorkomen dat ik de accu zou gaan overladen. Ook dit heeft niet mogen baten. Laat s.v.p. even weten hoe jouw accu het houdt!

mslingerland
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jul 2005 12:38
Locatie: Abu Dhabi, UAE

mslingerland 12 okt 2006 12:06

Quoten: Origineel geplaatst door Toni op 11 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door MSlingerland op 11 Oktober 2006

Vorige winter heb ik ook gebruik gemaakt van bovengenoemde set (5+10W) Lamp. Recentelijk heb ik eea weer op atb gebouwd en hoop morgen te gaan gebruiken. Tot nu toe heb ik echter geen van bovenstaande minpunten meegemaakt. Ik heb de accu opgeladen weggezet in de zomer en soms helmaal ontladen/opgeladen. In de beschijving staat duidelijk vermeld dat het laden7of 8  hrs mag duren en niet langer. Dit ivm overladen / warmteontwikkeling/ defect aan accu.

Ben benieuwd of je na je eerste rit ook nog geen minpunten hebt meegemaakt. Laat even weten hoe jouw accu de zomer is doorgekomen. Ik heb ook zomers enke malen mijn accu ontladen / opgeladen. Dit heeft niet mogen baten. Met de oude lader gebruikte ik inderdaad een tijdklok om te voorkomen dat ik de accu zou gaan overladen. Ook dit heeft niet mogen baten. Laat s.v.p. even weten hoe jouw accu het houdt!


Ok, vanochten 50 min gebruik, nog geen probleem. Volgens mij staat er op mijn accu NICad vermeld, dit is dus geen loodaccu maar een NIkkelCadmium. Nog mooier zou zijn wanneer er een LI-Ion van SIgma gaat komen.
Ik wil nog even opmerken dat ik voor 99 van de tijd uitsluitend de 5W lamp gebruik en de 10W uiterst zelden. Dt betekent een relatief 'rustige' ontlading van de batterij.
Ik kom binnenkort met meer bevindingen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 12 okt 2006 21:57

Ik rijdt inmiddels weer rond met mijn Lupine Nightmare en verbaas me iedere keer weer hoeveel licht de set oplevert (tot 4 uur op maximale sterkte). Enige minpunt is dat de set zeer illegaal is en eigenlijk niet op de weg toe mag worden gepast.
Inmiddels heb ik een (dimbare) xenonschijnwerper gebouwd die minimaal evenveel licht geeft als een autolamp (met xenon). Je zou nu zelfs in het donker in het bos kunnen gaan mountain biken. 
De accu gaat inmiddels al zeven jaar mee wat de extreme aanschafprijs een beetje goedmaakt.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 12 okt 2006 22:58

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 12 Oktober 2006


Ik rijdt inmiddels weer rond met mijn Lupine Nightmare en verbaas me iedere keer weer hoeveel licht de set oplevert (tot 4 uur op maximale sterkte). Enige minpunt is dat de set zeer illegaal is en eigenlijk niet op de weg toe mag worden gepast.
Inmiddels heb ik een (dimbare) xenonschijnwerper gebouwd die minimaal evenveel licht geeft als een autolamp (met xenon). Je zou nu zelfs in het donker in het bos kunnen gaan mountain biken. 
De accu gaat inmiddels al zeven jaar mee wat de extreme aanschafprijs een beetje goedmaakt.

Dat zijn er twee. Heel veel licht in zo'n ding maar ook heel veel euro's voor een lampie.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 12 okt 2006 23:39

half nederland betaald grif 1250 Euro meerprijs voor xenonlampen in zijn auto, nou niet gaan zeuren over wat geld voor een fietslamp.
(dat illegaal zou mij persoonlijk worst zijn.... ik heb zowat daglicht voor me )

Plaats reactie