Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 14 okt 2014 18:44

Van de week deze binnen gekregen. 1200 lumen. Heb 'm npg noet op de fiets getest, maar geeft in de tuin een enorme bak licht. Schappelijk prijsje ook. €39,95

Afbeelding
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 okt 2014 22:49

Wolfhound32 schreef:Van de week deze binnen gekregen. 1200 lumen. Heb 'm npg noet op de fiets getest, maar geeft in de tuin een enorme bak licht. Schappelijk prijsje ook. €39,95
Dat is hetzelfde lichtje dat je ook op e-bay kan vinden voor minder dan 15 Euro incl
- verzending
- batterij
- oplader
- hoofdband
- lamp
- stuurbevestiging

Complete set voor 16,69 US Dollar
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 14 okt 2014 23:14

1800 lumen lamp voor ca 10 euro....klinkt te mooi om waar te zijn, dus ben ik argwanend.
Iemand ervaring mee?

Kan het zijn dat ze eigenlijk lux bedoelen, of klopt dit daadwerkelijk?

Overigens boezemt Comic Sans MS me ook weinig vertrouwen in, maar dat is helaas een drogreden :D
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 okt 2014 23:19

Daar kan je perfect je ganse tuin mee verlichten.
En als fietsverlichting in het pikdonker werkt het ook, zelfs op de MTB :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 14 okt 2014 23:35

Ik geloof dat 'ie fel is, maar met m'n Fenix E25 kom ik ook een heel stuk, en die is dacht ik 280lm.

Ik heb nog even gezocht, en CREE zelf (open file, ctr+f 't6') zegt dat hun T6 unit max 700lm output genereert. Verder weet [urlhttp://www.candlepowerforums.com/vb/showthread ... ke-Cree-T6]dit forum[/url] te melden dat je waarschijnlijk gen neppe ledjes krijgt voor 16 dollar, maar dat alle elektronica van de kwaliteit is waarvoor je betaalt. Resultaat; lage efficiency (dus lichtopbrengst) van je ledje.

En nu stop ik met googlen op ledjes, mooi geweest zo :mrgreen:
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

steve.v.looy
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
Locatie: Lier België

steve.v.looy 16 okt 2014 13:06

Decathlon heel simpel (usb oplaadbaar) en "goedkoop" nog niet gepasseerd denk ik.

Voor http://nl.decathlon.be/fietslicht-vioo- ... 47734.html

achter http://nl.decathlon.be/vioo-usb-achter- ... 24154.html
MVG
Steve

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 30 okt 2014 07:32

Lcsmet schreef:
Wolfhound32 schreef:Van de week deze binnen gekregen. 1200 lumen. Heb 'm npg noet op de fiets getest, maar geeft in de tuin een enorme bak licht. Schappelijk prijsje ook. €39,95
Dat is hetzelfde lichtje dat je ook op e-bay kan vinden voor minder dan 15 Euro incl
- verzending
- batterij
- oplader
- hoofdband
- lamp
- stuurbevestiging

Complete set voor 16,69 US Dollar
Beetje late reactie, maar...

Haal ik de lamp rechtstreeks uit China (ben ik normaal niet vies van) dan is de winter bij wijze van spreke al voorbij, voor ik het lampje in huis heb. Iets in China kopen betekent door de bank genomen geduld hebben en dat had ik nu niet. Ik moest z.s.m. een lamp hebben om wat te zien.
Inmiddels met de lamp over een aardedonkere polderweg gefietst. Prima zicht. Een enkele keer werd er zelfs geseind. De lamp verblind blijkbaar wel. Of de lamp ook daadwerkelijk de beloofde 1200 lumen haalt betwijfel ik echter.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 okt 2014 08:06

Al die lampen verblinden. Ze worden maar op 1 eis gemaakt, dat er zoveel mogelijk licht uit komt voor zo min mogelijk geld. Als automobilisten al gaan seinen hoeveel denk je dat een te gemoed komende fietser dan nog ziet?

Om in Nederland op de weg te fietsen heb je echt geen 1000+ Lumen nodig. Ik zou zelf eerder een lamp van Lezyne kopen op dit moment met de accu geintegreerd in de lamp en een output rond de 600-700 lumen in de maximale stand (wat in dit geval wel echte Lumen zijn).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 30 okt 2014 08:26

Twee weken geleden heb ik de Fenix BC30 gekocht, leek mij prima geschikt voor de weg omdat het licht naar boven toe meer wordt afgeschermd. Wel een enorme lichtopbrengst (1200 lumen), maar daar was het mij niet om te doen, op een standje lager wordt er nog 500 lumen geclaimd, met een accuduur van 5 uur. Zeker als het straks wat kouder wordt leek me dat prettig om wat marge in de accuduur te hebben.

Inmiddels al een keer mee gereden, binnen en buiten de bebouwde kom, en ik merk dat ik vaak tussen de mid (200 lumen) en high (500 lumen) stand zit. Met straatverlichting is de mid stand meer dan voldoende, in het pikkedonker, tussen de weilanden, is de high stand goed genoeg, een stand hoger en ik vond het eigenlijk al te fel.

Echt verblinden doet de lamp niet, maar er had wat mij betreft nog een andere lens of kap op gemogen om het licht aan de bovenkant nog wat meer af te kappen. Voordat ik ging fietsen heb ik eerst zelf gekeken naar de stand van de lamp en hoe het eruit ziet als je er zelf voor staat.

Enige echte nadeel vind ik dat je maar op 1 manier door de standen kan gaan, eigenlijk zou je 2 knopjes moeten hebben, 1 voor meer licht en een voor minder licht. Stel dat je nu je lamp wil dimmen moet je eerst door 2 of 3 nog fellere standen voordat je in de laagste stand komt.

Ik ben het dus wel eens met Amclassic dat je op de weg (in nederland) echt niet zoveel lumen nodig hebt. Mijn ervaring is dat rond de 500 zeker voldoende is.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 30 okt 2014 22:04

Hier uit een ander draadje wat info over mijn mtb verlichting:

Allereerst is het zaak om een lamp te vinden die licht niet bundelt maar meer breed uitstraalt. Daarnaast zou ik iets uitzoeken met ca. 1800 tot 2500 lumen. In het bos heb je dit gewoon nodig. Verder vind ik het prettig om de lamp op het stuur te gebruiken. Als hij voldoende krachtig is geeft dit nooit problemen.

Ik heb zelf 3 lampen:

1. China uitvoering van de Xeccon S12/S14. Licht bundelt, niet erg krachtig en na 2 weken kapot. China niet thuis... (€ 27.95 - 3 weken wachten)

2. Xeccon S14. Prima lamp met goede accu welke redelijk lang mee gaat. Echter door het gebundelde licht niet echt geschikt voor het bos. (€ 63.50 - volgende dag in huis)

3. Magicshine MJ-880. Met 2000 lumen een kanon en zo krachtig dat de op een na hoogste stand al voldoende is waardoor je de accuduur verlengd. Vergelijkbaar met een Xenon autokoplamp.(€ 169.95 - volgende dag in huis)

Afbeelding

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 30 okt 2014 22:18

Interessant topic.
Ben momenteel aan het kijken voor fietsverlichting. Heb niet eerder in het donker gereden maar wil het nu gaan proberen. Mede aan de hand van dit topic heb ik de cat eye 300 op het oog. Echter heb ik geen idee wat ik me bij 300 lumens voor moet stellen. Verlicht dat goed, ook paden die niet of wat minder goed verlicht zijn? Of is het verstandig om voor 600/700 lumens te gaan zoals bijvoorbeeld am classic fan zegt? Omdat ik niet weet of ik het leuk ga vinden wil ik er ook weer niet al te veel geld aan uitgeven. Zie dat een 600 lumens lamp ongeveer het dubbele kost van een 300 lumens lamp. Wil het er wel voor uitgeven maar het moet dan wel de moeite waard zijn t.o.v. een minder sterke lamp.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 30 okt 2014 22:27

Ik zou minimaal iets van een BBB Strike 500 nemen. Die heeft een interne accu die je met usb kunt opladen. Je moet gewoon wat 'over' hebben, zéker op donkere fietspaden of niet verlichte wegen.

Afbeelding

Plaats reactie