Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 okt 2021 06:38

De Blaze heb ik ook, past perfect op de D-zadelpen en de dikke ovalen pen van de garvelfiets is ook geen probleem.

Voor een Emonda zou ik de Blendr mount kopen en een lamp die op de GoPro aansluiting kan, lekker clean:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 10 okt 2021 17:02

hayes schreef: 08 okt 2021 21:35 Een aero zadelpen is niet meteen een probleem.
IK heb net de Sigma Blaze als achterlichtje gekocht. Nog niet getest.
Daar zit één led als gewoon lichtje en twee leds die als remlicht dienen. Een snelle test door wat heen en weer te zwaaien lijkt te bevestigen dat het wel goed werkt.

Als voorlicht heb ik Lezyne 800 en 1100. Die passen normaal wel op een aero stuur, als moet je de rubber band wel serieus rekken. Maar ik doe het nu al een tijd en die rubber bevestiging houdt het nog steeds vol.

De Lezyne gebruik ik meestal op stand twee of drie. En dan duw ik die nog even naar beneden als ik iemand kruis, want zelfs simpele lichten van elektrische fietsen verblinden mij. Dus uit hoffelijkheid een paar seconden even naar beneden.
Die lezynes hebben een race mode waarin enkel laag en turbostand zitten. Ideaal voor mij, ik rijd kort stukje dorp, dan bos/hei en dan weer bewoond stuk. Hoef hiermee niet door alle 23 andere standen die niet nodig zijn :like:

hayes

hayes 10 okt 2021 20:15

Laag geeft echt niet genoeg licht om tegen 30 op een pikdonker jaagpad te fietsen. Turbostand is dan weer overkill vind ik. Zelfs auto's aan de andere kant van de vaart worden dan verblind :mrgreen:

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 11 okt 2021 09:28

Ik fiets met mijn lezyne (1100 lite drive) wel gewoon op de laagste stand wanneer er geen andere verlichting is en ik vind dat voldoende. Het probleem voor die laagste stand is vooral wanneer er wel wat verstrooiing is, dan is die net niet sterk genoeg om voldoende bij te verlichten. Heeft volgens mij te maken met hoe je pupillen werken?
Die hoogste stand gebruik ik eigenlijk nooit, ook om anderen zeker niet te verblinden.
Lastigste aan die lezyne is vooral dat je door die standen gaat en dan weer net voorbij de stand gaat die je wil gebruiken :dislike: Misschien is dat wel opgelost met die bluetooth connectivity?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 okt 2021 10:40

bartdr. Als je de knop een tijdje ingedrukt houd, kom je in een twee standen modus , is een stuk makkelijker als je toch alleen de laagste stand gebruikt, doe ik ook.
Ach, ik zeg ook maar wat

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 11 okt 2021 12:00

Ik gebruik mijn Lezyne 800 ook alleen de twee-standen modus. Hij hangt onder de out-front mount van mijn Garmin 530, die heeft daar (net als bij de mount van een aantal andere recentere modellen) een optie om daar een powerbank o.i.d. te bevestigen. Ik heb er een zogenaamde "Quarter Turn To Friction Flange Mount Adapter" (https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/552900) bijgekocht, daar zit een Gopro koppelstuk op. Gopro koppelstukje voor de Lezyne gekocht et voila :like:

Als achterlicht had ik de Lezyne Strip Drive, maar die ben ik onderweg ooit verloren. Bevestigen was altijd een gedoe, omdat dat rubberen bandje zo ontzetttend stug is. Ik denk ooit in de haast niet goed vastgemaakt...

Nu de Sigma Blaze besteld. Leek mij een goede vervanger, omdat ik vaak niet in het donker vertrek maar wel arriveer. Dit lampje schakelt zichzelf in als het te donker wordt. Lijkt mij ook een handige feature voor op fietsvakantie, voor wanneer je door een tunnel gaat. Bijkomend voordeel: kost de helft van een Lezyne Strip Drive, dus doet een stuk minder pijn wanneer ik deze ooit verlies :lol:
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

hayes

hayes 11 okt 2021 14:01

Ik heb de Blaze deze morgen voor het eerst gebruikt. Werkt wel goed.
Ik merk wel dat hij bij een deftige put/bult ook de remfunctie activeert. En dat is in België dus nogal dikwijls :mrgreen:

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 03 nov 2021 12:22

Heeft iemand een idee of je na zonsondergang op de wegen "langs" de bossen mag komen? Ik weet dat je nagenoeg nergens de natuurgebieden in mag, maar er lopen hier best wat wegen langs de natuurgebieden. Als ik een beetje creatief ben kan ik hier wat rondjes van maken voor de MTB. Het meeste is wel zand, maar de wegen staan wel op Google maps als bereikbaar met de auto / gewone fiets. Ik zou er zelf overigens niet met de auto voor kiezen, ik denk dat 10% van de route wel lastig wordt zonder 4wd.

Ik weet niet zo goed waar de grens ligt. Bij de ingangen van de bossen, waar ik overdag MTB staan bordjes met zons onder- en opgang. Maar zover ik weet niet langs de route die ik voor ogen heb.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 nov 2021 15:36

ophetkantje schreef: 11 okt 2021 10:40 bartdr. Als je de knop een tijdje ingedrukt houd, kom je in een twee standen modus , is een stuk makkelijker als je toch alleen de laagste stand gebruikt, doe ik ook.
Eén van onze 2 Lezyne 800 zit in die 2 standen modus. :dislike:
Hoe geraak je daar weer uit?

Bij invallende duisernis kiezen we vaak voor knipperen, Dat spaart m.i. de batterij in afwachting dat je meer licht nodig hebt.

Edit: manual gevonden via google: 5 sec lang drukken op de knop. Straks uitproberen

hayes

hayes 07 nov 2021 20:51

TL@ schreef: 08 okt 2020 08:09 Ik gebruik nu al 2 jaar volgend lampje van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dMIcbSd

Afbeelding

Gaat automatisch uit bij stilstand, regelt de lichtsterkte automatisch en in het begin gebruikte het ook om mijn Edge 820 bij te laden (die ging in de koude geen 100km meer mee)

Ik heb deze intussen ook besteld als back-up.
Intussen al een paar keer gebruikt en dat gaat goed.
Iets minder sterke lichtopbrengst dan de Lezynes maar daar gebruik ik sowieso nooit de hoogste stand.
De automatische functie is heel fijn. Wel nog niet getest in wisselende omstandigheden bv tijdens zonsondergang.

Het licht lijkt me ook stevig gebouwd, al heb ik nog niet binnenin gekeken.

IK betaalde 26 euro. Ze hebben nu de prijs wat verhoogd om met 11.11 korting te kunnen geven, maar nog steeds een goeie prijs.

even een filmpje van snelle test van de sensor

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 nov 2021 21:54

hayes schreef: 07 nov 2021 20:51
TL@ schreef: 08 okt 2020 08:09 Ik gebruik nu al 2 jaar volgend lampje van Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/32833751 ... 4c4dMIcbSd
Niet zo gelukkig met Ali lampjes. Mijn grote koplamp liet mij eens in de steek op een snelle (asfalt) afdaling in the middle of nowhere. Pats, pikkedonker. Bij circa 55km/h..... terwijl ik wist dat "ergens" de weg opgebroken was. Keihard remmen, bijna otb. Toen verder met lamp van telefoon tot in de bebouwde kom. Bij aankomst het lampje met accupack gelijk weg gegooid en een Lezyne decadrive 1500i gekocht. Veel licht, maar voor de echt donkere stukken heb ik een Gloworm 3400, dat geeft echt veel en goed licht. Aangezien ik het nightbiken heb ontdekt is dat een hele fijne lamp. Recent ook een 2-cell accu als reserve erbij gekocht, standaard is 4-cell.

Achterop een Garmin RTL515 en die houdt het erg lang vol, ideaal met radar voor inhalend verkeer.
Dogma F

hayes

hayes 08 nov 2021 10:44

Ik heb dat dan met één van m'n Lezynes. Die durft ook plots uitvallen.
En in het pikdonker is dat idd schrikken. :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie