Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 20 nov 2015 08:06

sluit schreef:Een aanschaf-dilemma tussen de Lezyne Macro Drive 600 XL ( http://www.mantel.com/lezyne-led-macro- ... N0YXJ0MTI= ) en de Sigma Sport Buster 600 ( http://www.futurumshop.nl/sigma-sport-b ... wart.phtml )

Voordeel van de Sigma lijkt me dat je hem kan draaien. Die mogelijkheid heb ik nog niet kunnen ontdekken bij de Lezyne. Klopt dat? Of is de Lezyne ook draaibaar?

de lezyne is ook draaibaar

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 20 nov 2015 08:12

TKMP schreef:de lezyne is ook draaibaar
Correct!

Ik heb even een filmpje gemaakt gisteren 8-)

Gebruikersavatar
NiklosZ
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 apr 2009 15:33
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar NiklosZ 20 nov 2015 08:39

Bredalp schreef:[...] Maar ik vraag me af, mbt regelgeving. Moet je koplamp een minimaal aan lumen/ flux hebben? Of is de regel : als je maar een lamp hebt, de sterkte doet er niet zoveel toe.
?
Over de kracht is op zich geen regelgeving. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen vaste verlichting en losse lampjes (bron: Rijksoverheid):

Regels voor vaste fietsverlichting
- wit of geel licht voor;
- rood licht achter;
- de lampen moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen;
- de lampen mogen niet knipperen.

Regels voor losse lampjes op een fiets
- wit of geel licht voor;
- rood licht achter;
- de losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op uw hoofd, armen of benen;
- u mag losse lampjes bevestigen aan uw kleding of op uw tas;
- losse lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
- losse lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen, ze mogen niet knipperen en niet te veel bewegen.

Voor zowel vaste als losse verlichting lijkt er dus nog wel wat ruimte voor interpretatie door oom agent... Formeel is knipperen dus zelfs verboden, al wordt dat in de praktijk wel veel gebruikt (al was het maar om batterijduur te verlengen).

Ik kan overigens de lampjes van het Australische Knog aanbevelen. Ik rijd al een tijd met de Knog Blinder 3 voorop en de Knog Blinder 4 achter en mocht er één sneuvelen dan zal ik niet snel overstappen naar een andere lamp...
We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 20 nov 2015 10:54

Ik heb inmiddels de cateye volt 800 besteld. Komt uit goed uit meerdere test. Word pas half december geleverd dus nog even afwachten.

Blockxke
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 sep 2015 19:25

Blockxke 21 nov 2015 16:32

Heb de lezyne macro drive 600xl en het lezyne strip drive achterlicht maar besteld. Ben benieuwd van het hoeveelheid licht dat deze hebben.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 22 nov 2015 06:13

Dankjewel Nico, super antwoord.

En over dat knipperen.... Denk dat veel mensen dat niet weten, net als ik, ;-).

BcB
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2013 16:13

BcB 22 nov 2015 16:38

Een week geleden de Lezyne Macro Drive 600xl gekocht. Mede naar aanleiding van het doorlezen van dit topic. Derhalve ook maar even een berichtje geplaatst.

Afgelopen vrijdag voor het eerst mee gefietst en ik ben erg positief! De overdrive mode met 600lumen heb ik niet gebruikt en ik gok dat ik deze ook niet nodig zal hebben. Wel voor deze lamp gekozen aangezien deze lang meegaat bij gebruik van 250 en 400 lumen. Dit in tegenstelling tot een lamp met maximaal 400 lumen (met name gekeken naar andere lampen van Lezyne). Wanneer je over verlichte paden/wegen fietst met om de zoveel meter een lantaarnpaal dan is 150lumen voor mij ruim voldoende. Over donkere, maar bekende landweggetjes is 400 lumen prettig, maar 250lumen ook prima.

Met deze lamp heb je ook een redelijk bereik qua zicht, ik gok zeker een meter of 12 (wel afhankelijk hoe je hem monteert natuurlijk).

Over zichtbaarheid voor je tegenliggers hoeven we het niet te hebben, dat is meer dan prima!
Bianchi Intenso

i-mac

i-mac 22 nov 2015 17:01

nicozijnstra schreef: Voor zowel vaste als losse verlichting lijkt er dus nog wel wat ruimte voor interpretatie door oom agent... Formeel is knipperen dus zelfs verboden, al wordt dat in de praktijk wel veel gebruikt (al was het maar om batterijduur te verlengen).
In België werd de wet aangepast, en zijn knipperende fietslichten toegestaan.

Ik heb ooit een chinees licht gekocht, die werkt na 4 jaar nog steeds goed. Al gebruik ik die niet dagelijks én gebruik ik die tot de batterij leeg is. Vandaar dat ik steevast een kleiner knipperend licht bij me heb.

Juniorfietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 nov 2015 14:43

Juniorfietser 30 nov 2015 11:03

Goedemorgen fietsfanaten :winkthumb:

Ik fiets zelf nog niet zo lang en wil graag jullie advies wat betreft fietsverlichting.
Door mijn drukke baan heb ik geen tijd om overdag te fietsen. Vooral nu de wintermaanden eraan komen, zoek ik een goede fietslamp om in het donker mee uit de voeten te kunnen.

Ik heb twee fietslampen gevonden op Lezynestore.nl: De Super Drive (1200 lumen) en de Deca Drive (1500 lumen). Hoe bepaal ik wat de meest geschikte lamp is voor mij? Heb ik aan 900 of 1200 lumen genoeg, of raden jullie meteen 1500 lumen aan? En waarom wel of niet? Waar moet ik naast de lumens nog meer op letten bij het kopen van een fietslamp?

Het zou fijn zijn om jullie ervaringen op dit gebied te horen. De prijzen die ik heb gezien vallen mij alles mee en vallen in principe binnen mijn budget. Alvast veel dank voor een ieders hulp!

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 30 nov 2015 11:13

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... erlichting

Alsjeblieft een heel topic lees voer. Genoeg over verlichting te vinden

In dat topic kun je ook je vragen stellen.
Ps. Probeer je zoek functie van het forum eens.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 nov 2015 11:25


Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 30 nov 2015 18:54

Ik heb de Deca drive, maar deze geeft 900 lumen. De lamp geeft veel licht, de hoogste stand gebruik ik praktisch nooit. Een nadeel vind ik dat de lamp behoorlijk groot is. Ik gebruik hem overigens alleen op wegen en fietspaden, dus niet om te crossen.

Plaats reactie