Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpen - Offset?

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 01 okt 2015 10:46

Ik heb momenteel het gevoel dat mijn zadel té ver naar achter staat. Aangezien mijn zadel al redelijk naar voor in de zadelpen zit veronderstel ik een nieuwe zadelpen te moeten kopen met een kleinere offset? Echter is mijn vraag nu, welke offset heb ik? De zadelpen zat reeds in de fiets dus op dat vlak heb ik geen enkel idee.

Welke offset dien ik nu te kopen? Zijn er grote verschillen tussen carbon / alu zadelpennen of maakt dat weinig uit? Een budget bepalen is sowieso moeilijk omdat ik afhankelijk van verschillende factoren gerust meer wil uitgeven. Als een pen van € 100 zoveel beter is dan een van € 60 dan heb ik het er voor over.

PS. Niet aan de uitlijning van het zadel kijken. Fiets staat met achterwiel omhoog. ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 01 okt 2015 11:27

zo te zien heb je al een pen met 25mm offset, maar ik zie tevens niet direct een probleem dat je zadel te ver naar voren/achter staat. Staat er op de zadelbrug geen markering van de maximale positie?

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 01 okt 2015 11:31

Hij staat niet te ver naar voor of achteraan voor de pen maar wel voor mijn positie. Ik zit niet lekker en zou graag meer naar voor zitten (vermoed ik) vandaar mijn vraag. Als ik nu 25mm heb lijkt me de stap naar 0mm wel heel groot, niet? Dan beter opteren om te proberen met een pen van 10mm?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 01 okt 2015 12:23

Met een nul graden pen en het zadel in de achterste (vielige) positie zul je nog dicht in de buurt kunnne komen van wat je nu hebt. In mijn ogen gewoon een 0 graden zadelpen proberen, zou er een proberen te "lenen"van je lbs om te kijken of dat inderdaad de oplossing is voor je niet lekker zitten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 01 okt 2015 13:05

Bedankt! Ik ga het eens proberen met 0mm.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 01 okt 2015 14:11

Naar mijn idee is het iets te kort door de bocht om maar even een 0 mm offset zadelpen te pakken.
Het kan evengoed zijn dat je stuurpen te lang is en dan lijkt het mij een beter idee om eerst iets met een kortere stuurpen te gaan doen.
By the way, ik zie op de foto dat je een zadel hebt met carbon rails, let je wel even op dat je bij een andere zadelpen het zadel er wel op kan krijgen? Carbon rails zijn nl. dikker.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 01 okt 2015 15:28

Hmm, kan inderdaad ook. Ik ga straks eens de lengte van mijn stuurpen meten en kijken wat dat geeft.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 01 okt 2015 15:37

2 opties:
1) je zit te ver naar achter: je krijgt niet de juiste hoek voor de benen en de knie niet boven de as van het pedaal. In dit geval helpt het dus niets om een kortere stuurpen te monteren en moet je een andere zadelpen monteren

2) je stuur staat te ver naar voren: hierdoor krijg je het gevoel dat je te ver naar achteren zit, maar als je dan de zadelpen aan gaat passen dan kom je met jouw knie misschien te ver naar voren, hoek van de benen verandert etc, dus hier moet je wel de stuurpen aanpassen.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 01 okt 2015 15:59

Zeer duidelijk. Ik ga vanavond nog eens alles nameten (knie boven as vooral) om te kijken waar de oorzaak zou kunnen liggen. Bedankt voor alle input!

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 02 okt 2015 09:44

jorisb schreef:2 opties:
1) je zit te ver naar achter: je krijgt niet de juiste hoek voor de benen en de knie niet boven de as van het pedaal. In dit geval helpt het dus niets om een kortere stuurpen te monteren en moet je een andere zadelpen monteren
We zitten met situatie 1. Ik ga sowieso een bikefitting laten uitvoeren (tips in BE liefst?) om toch die positie eens optimaal te laten afstellen. Ondertussen kan ik een zadelpen met 0mm offset lenen om die stap al eens te proberen. Bedankt allen!

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 okt 2015 10:13

Succes ! In Belgie ken ik alleen Body2bike, is op dit forum ook meer info over te vinden (en over anderen ook)

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 02 okt 2015 10:18

Weet niet waar je woont in belgie , maar in Kapelle, Zeeland: Velofysics is dichterbij dan je verwacht. ( Ik koop bijna al mijn 2ehands fietsspullen in Vlaanderen)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie