Poldercassettes
Kan iemand mij verklaren waarom er geen 10 speed 13-23, of 11 speed 12-23 cassettes te verkrijgen zijn. Dit lijkt mij voor de gemiddelde Hollandse polder-amateurtoerrijder de perfecte cassette. Maar geen enkel merk levert dit naar mijn weten? Terwijl die groep toerrijders, in mijn ogen, de grootste groep afnemers van racefietsen is. Natuurlijk, zodra het heuvelachtig wordt kan een amateur met dergelijke cassettes niet veel aanvangen. Maar we wonen niet allemaal in de bergen, toch?
Mijn redenatie; met een 13 achter en 50 vooraan, kan je met 90 omwentelingen al ongeveer 45km/u doen. Het moet al een stevig meewindje zijn wil je dat constant rijden. En met een 23 achter en 34, of zelfs 39 vooraan, kan je ieder viaductje wel op.
Of vergis ik me, en zijn dergelijke cassettes wel te verkrijgen?
Mijn redenatie; met een 13 achter en 50 vooraan, kan je met 90 omwentelingen al ongeveer 45km/u doen. Het moet al een stevig meewindje zijn wil je dat constant rijden. En met een 23 achter en 34, of zelfs 39 vooraan, kan je ieder viaductje wel op.
Of vergis ik me, en zijn dergelijke cassettes wel te verkrijgen?
Volgens mij bestaan er geen kransjes 20 en 22. Bovendien is een 11-23 toch ook een prima polderverzet? Als je voor een 50 buitenblad hebt, heb je van 11 tot 19 een perfect verloop en hoef je over het algemeen niet naar je binnenblad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Google eens en je het zult genoeg vinden.
Hier een link bv http://www.futurumshop.nl/shimano-casse ... peed.phtml
Hier een link bv http://www.futurumshop.nl/shimano-casse ... peed.phtml
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Alleen al om een beetje normale kettinglijn te krijgen bij mijn veelgebruikte 39-16/39/15 zou ik een 11 en 12 voor de 13 willen hebben, dus voor mij geen optie. Ik vind 11-23 veruit het prettigst met 53/39 dan kan ik alles rijden koers tot rustig toertochtje en kan ik redelijk veel met een mooie rechte kettinglijn rijden. (39/15of 14 met een 13-23 geeft een redelijk beroerde kettinglijn, wellicht dat er daarom niet dit soort cassettes zijn)
Ach, ik zeg ook maar wat
1: Er bestaan wel degelijk kransjes van 20 en 22. Op een 10-speed 14-25 ultegra zit er zelfs standaard een 20 op (14-15-16-17-18-19-20-21-23-25). En ze zijn ook los verkrijgbaar.geertjeb schreef:Volgens mij bestaan er geen kransjes 20 en 22. Bovendien is een 11-23 toch ook een prima polderverzet? Als je voor een 50 buitenblad hebt, heb je van 11 tot 19 een perfect verloop en hoef je over het algemeen niet naar je binnenblad.
2: Een 11-23 is niet voor iedereen een prima polder verzet, toch al zeker niet voor mij. Ik moet niet weten van een verschil van meer dan 1 tandje achteraan, "voor mij persoonlijk" rijdt dat niet soepel. En een 11-23 10-speed heeft een gat tussen de 17 en de 19. Voor mij is dat al geen perfect verloop als de 18 ontbreekt. Het hangt allemaal af van wat men persoonlijk prettig rijden vindt.
@ Krivas: Ofwel een 14-25 steken en wat meer omwentelingen maken als je boven de 50km/u wil of zelf een cassette naar smaak samenstellen met allemaal losse kransjes..
Ik heb twee fietsen, een 10-speed 50/34 met een 14-25 cassette waarbij ik bijna altijd op de 50 rij en een 11-speed 50/39 met een 11-23 cassette waarbij ik meestal op de 39 rij (en de 39 gaat eraf en een 34 erop tesamen met een 11-32 cassette als het richting bergen gaat).
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
11-23 is in 11 speed toch al een polder verzet: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
De stap van 19 naar 21 is net zo groot als van 11 naar 12. Daarnaast gebruik je dat deel van de cassette eigenlijk toch niet in de polder.
En waarom buiten deze punten er geen "meer" polder cassettes worden gemaakt? In de rest van de wereld moet je zoeken naar gebieden waar het zo plat is.
De stap van 19 naar 21 is net zo groot als van 11 naar 12. Daarnaast gebruik je dat deel van de cassette eigenlijk toch niet in de polder.
En waarom buiten deze punten er geen "meer" polder cassettes worden gemaakt? In de rest van de wereld moet je zoeken naar gebieden waar het zo plat is.
De topic starter heeft het over 10-speed.amclassic-fan schreef:11-23 is in 11 speed toch al een polder verzet: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
In het geval van mijn tweede fiets, de 11-speed, is 11-23 "voor mij" (en ik zet het nog even tussen aanhalingstekens) enkel een poldercassette op de 39. Op de 50 is het dat net niet omdat de 20 hiertussen ontbreekt. Mijn normale rijsnelheid is +/- 27 km/u en op een 50/21 is dit net 90 omw/min. Een tandje erbij is dan al direct 50/19 en dat geeft al direct een verschil in trapfrequentie van 8-9 omw/min. Persoonlijk vind ik dat teveel. Ik vind dat onaangenaam. Het is vooral het gevoel dat voor mij de cassette bepaald.
Ik kan mij dus best inleven in Krivas zijn vraag.
In de polder is zelfs een 10-speed cassette voor de meesten al teveel.
De 11/12 en alles boven de 19 wordt nagenoeg niet gebruikt door de wielertoeristen.
Alleen met extreme wind mee of tegen zullen die gebruikt worden maar dan zitten ze heerlijk binnen voor de buis.
De 11/12 en alles boven de 19 wordt nagenoeg niet gebruikt door de wielertoeristen.
Alleen met extreme wind mee of tegen zullen die gebruikt worden maar dan zitten ze heerlijk binnen voor de buis.
De 12-23 komt inderdaad in de buurt, maar er is nog altijd weinig overlap bij de 30km/u bij 90 omwentelingen. Dan zit je nog altijd op het punt of je nu naar het grote blad moet of het kleine. Zodoende zou een 13-23 met; 13-14-15-16-17-18-19-20-21-23 perfect zijn. En die is dus niet te krijgen.
Als gezegd; de 13 is voor de meesten echt wel klein/groot genoeg. En met die 23 pakje dan weer een viaduct. Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat die niet leverbaar is. Daar zou je wereldwijd gezien echt wel een afzetmarkt hebben van een paar miljoen stuks.
Als gezegd; de 13 is voor de meesten echt wel klein/groot genoeg. En met die 23 pakje dan weer een viaduct. Zelf vind ik het onbegrijpelijk dat die niet leverbaar is. Daar zou je wereldwijd gezien echt wel een afzetmarkt hebben van een paar miljoen stuks.
Ik ben best wel een snob als het om kleine stapjes gaat in de polder, maar zelfs voor mij is een 12-23 (10v) gewoon goed genoeg. Ik mis nergens verzetten (i.c.m. 39 binnenblad). Zou ik naar 11v gaan is het enige voordeel dat ik 39x13 kan rijden, en dat betekent iets minder schakelen vooraan (maar er zijn al genoeg ritjes waarbij ik niet of nauwelijks op het buitenblad rijd).
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu een 34 of 39 als binnenblad gebruikt. In ieder geval in het geval van een 39 zie ik jouw probleem echt niet...90 omw/m met 39x14=31.5km/u 100 omw/m 39x14=35 km/u
Of je gaat naar een 11-25 cassette, dan kan je gewoon 39x13 (90 omw/m = 34 km/u) rijden en 50x21 (90omw/m = 27 km/u).
Je moet in ieder geval niet strikt naar 90 omw/m kijken, je kan toch ook iets sneller gaan trappen als het wat harder gaat (wind mee, ofzo) en als het dan echt >35km/u gaat dan kan je toch prima naar het buitenblad, alles daaronder kan prima op het binnenblad.
Welke kruissnelheid rijd jij meestal?
Of je gaat naar een 11-25 cassette, dan kan je gewoon 39x13 (90 omw/m = 34 km/u) rijden en 50x21 (90omw/m = 27 km/u).
Je moet in ieder geval niet strikt naar 90 omw/m kijken, je kan toch ook iets sneller gaan trappen als het wat harder gaat (wind mee, ofzo) en als het dan echt >35km/u gaat dan kan je toch prima naar het buitenblad, alles daaronder kan prima op het binnenblad.
Welke kruissnelheid rijd jij meestal?