Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 14 sep 2015 22:01

havana schreef:Internetfora zijn niet representatief voor de gemiddelde fietser. Op de fora vind je vooral de liefhebbers. En die blijven toch wel gek op Campa, wat ze ook doen...

Met alleen liefhebbers als klant kun je geen gezond bedrijf runnen.
Idd. Ik zie mezelf niet met shimano rijden, eventueel wel nog sram...als het niet anders kan.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2015 22:03

loos schreef: Wielen zijn en blijven top.
De mechanische groepen ook, alleen met de E-groepen heeft Campa de slag en aansluiting met de rest gemist.

Als je met de 4de generatie E-groep in zo'n korte tijd op de markt komt heb je iets verkeerd gedaan en ben je er duidelijk nog niet klaar voor.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 14 sep 2015 22:12

Interessant topic. Leuke anekdote dat ik afgelopen vakantie in Bormeo aldaar een tweetal fietsenzaken trof die gewoon niets met campagnolo deden. De laatste waar ik kwam haalde er zelfs zijn neus voor op (ben wel benieuwd waar dat vandaan kwam :-))

Sinds ik in 2006 mijn eerste tweedehands racefiets toevallig met Campagnolo kocht (wist ik veel toen), ben ik een (realistische) fan. Wat mij nog steeds aan Campagnolo trekt is het design (liefhebber dus), maar toch ook de kwaliteit (misschien is zonda wel het meest gebruikte woord hier op het forum). Al betaal je daar vaak gewoon onrealistisch veel voor. Bij een kort onderzoekje onlangs naar de prijs van de diverse losse EPS onderdelen schrok ik me ook weer dood. Voor de beste prijs-kwaliteitverhouding (vooral van de groepen) moet je gewoon zoals je zegt bij Shimano zijn.
Ik denk inderdaad dat Campagnolo een merk van de liefhebber is geworden en een stuk aan marktaandeel heeft ingeboet. Maar goed, als je naar de auto industrie kijkt: ook niet iedereen rijdt in een toyota. Feit blijft dus dat er bij aanschaf van producten vaak weinig ratio van pas komt :-) Ben wel benieuwd hoe de marktverdeling tussen Shimano, SRAM en Campagnolo op dit moment is.
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 14 sep 2015 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 sep 2015 22:14

Tja, als je in een markt opereert waarin je steeds minder groepen afzet dan kom je natuurlijk steeds dichter bij het break even point. Een investeerder die gek is kan dat nog wat rekken maar op een moment is die rek er ook uit.

Over 5 tot 10 jaar printen de liefhebbers hun mechanische groepen gewoon uit bij een 3D printershop.
Daar kun je dan wel die onderdeeltjes printen die je als spare niet meer kan krijgen.

De grap is dat er geen vervangingsmarkt meer is want wat kapot gaat print je even online of bij de 3D printshop in de stad.


Overigens blijft bij mij in het achterhoofd dat verhaal rondzingen dat Shimano Campagnolo al eens van de ondergang heeft gered alleen kan ik dat nergens bevestigd vinden.


En verder.
Ooit in een fietsfabriek ging er het een en ander van Campa door mijn handen.
Ik vond het treurig om bijvoorbeeld te merken dat de bracketlagers nieuw al niet soepel liepen en aanvoelden alsof er vuil in de lagers zat. :roll:

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 14 sep 2015 23:17

arjan schreef: Ik heb wel eens de indruk dat de redactie van Fiets de schijfrem wel erg op een voetstuk zet. Dat ze daar nog niet in meegaan vind ik dus niet erg. Neemt overigens niet weg dat ze in de toekomst wel zullen moeten.
Ik krijg het idee dat ze dat doen omdat hun adverteerders graag fietsen met schijfremmen aan de man brengen. Ik vond het ook zo typisch dat de Roompot renners na de EnecoTour waar ze met schijfremmen reden op social media liepen te gillen dat schijven de toekomst zijn.

Dat zou ik ook zeggen als m'n sponsor dat wilde. Ga eens naar een amateurkoers toe en vraag of men schijfremmen wil. 95% van de renners hoeft dat niet schat ik zo in. Verder is er natuurlijk wel markt voor, genoeg niet wedstrijd rijdende fietsers die schijfremmen willen blijkbaar. Daar moet je als bedrijf wel bovenop zitten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2015 23:36

havana schreef:Internetfora zijn niet representatief voor de gemiddelde fietser. Op de fora vind je vooral de liefhebbers. En die blijven toch wel gek op Campa, wat ze ook doen...

Met alleen liefhebbers als klant kun je geen gezond bedrijf runnen.
Op zich zou het moeten kunnen maar als je dan ook nog alleen maar het topsegment bediend wordt het heel lastig. Ik denk dat 80% van de bezitters van een Italiaanse fiets het liefste een Campa groep zouden hebben (de andere 20% zijn Italianen :mrgreen: ;) ) maar omdat het verschil in prijs/kwaliteit onder Chorus te groot is, de service ruk is en daarom ook bijna geen fabrikant standaard nog Campa monteert, de meesten toch maar voor Shimano of Sram kiezen.

Het zou ook helpen als ze eindelijk eens zouden gaan beginnen aan een paar MTB groepen en een heruitgave van de Campagnolo Abarth velgen voor al die Fiat 500's die er rondrijden.
Verder zouden ze imho een C (classic)-Record groep moeten uitbrengen voor liefhebbers van klassiek staal die toch modern willen schakelen maar meer om uiterlijk geven dan om gewicht.
Vooral met die laatste 2 is het gewoon makkelijk geld binnen harken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 sep 2015 07:20

Maar omzet en margr behaal je niet op de topgroepen. Dat moet je binnenhengelen met de middenmoot. Grote aantallen met matige marges leveren je meer op dat kleine aantallen met hoge marges.
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 15 sep 2015 07:25

colnagofreak schreef:alleen met de E-groepen heeft Campa de slag en aansluiting met de rest gemist.

Als je met de 4de generatie E-groep in zo'n korte tijd op de markt komt heb je iets verkeerd gedaan en ben je er duidelijk nog niet klaar voor.
Hoezo? Er is niks mis met EPS alleen heb al 2 laders versleten :D Bekend probleem en wordt goed opgelost binnen 1 week.

Verder schakelt het feilloos, beste wat me qua techniek is overkomen de laatste 15 jaar!

Dat de conccurentie vooruit loopt qua mogelijkheden dat kan, zie SRAM. Maar moet je als fabrikant altijd meelopen in elke ontwikkeling.....denk het niet.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 sep 2015 08:01

En toch mist Campa de E-boot behoorlijk omdat de prijzen gewoon nergens op slaan en daardoor zullen ze simpelweg slechts een heel klein marktaandeel pakken. Voor iets minder dan 1000 euro heb je een Ultegra Di2, voor Campa moet je stukken meer neertellen en dan krijg je de brakke oplader en het extra laadgat er gratis bij...

Dat doet verder niks af aan het feit dat EPS perfect schakelt. Heb het in Zwitserland zelf kunnen constateren.

Moet je meelopen in ieder ontwikkeling, nee. Maar als 50% van de nieuwe fietsen met schijfremmen uitgerust wordt en het profpeloton allerlei tests uitvoert met schijfremmen en jij hebt nog niet eens een prototype op de markt dan moet je je afvragen waar je mee bezig bent...

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 sep 2015 08:05

Als ze het nou op zijn Apple's doen.
Die komen ook altijd met iets 'nieuws' als de echte innovators in de markt de hete castanjes uit het vuur gehaald hebben.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2015 08:24

NicoNB schreef: Over 5 tot 10 jaar printen de liefhebbers hun mechanische groepen gewoon uit bij een 3D printershop.
Daar kun je dan wel die onderdeeltjes printen die je als spare niet meer kan krijgen.

De grap is dat er geen vervangingsmarkt meer is want wat kapot gaat print je even online of bij de 3D printshop in de stad.
Dat zijn sprookjes. 99% wat er uit 3D printers komt is niet bruikbaar als product, leuk voor een voorbeeldje en om te zien of alles past.

Ik vraag me af of het echt zo slecht gaat met Campagnolo. Met het dalen van de Euro koers is het spul in Amerika weer een stuk betaalbaarder geworden en daar speelt bij een grote groep het 'made in Europe' een grote rol.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 sep 2015 08:34

Het is toch niet zo heel vreemd dat campa (nog?) niets doet met schijfremmen. Zowel Shimano als SRAM hadden de techniek al in huis met hun MTB groepen, campa natuurlijk niet. Met andere woorden, R&D kosten zullen voor Campagnolo een stuk hoger zijn. Bij een relatief klein(er) bedrijf snap ik dan wel dat ze de strategische keuze maken om niet mee te gaan met de hype (zeker deze, die een oplossing is voor een niet bestaand probleem).
Wat betreft de groepen ben ik het wel met bovenstaande posters eens. Vooral die in het lagere segment, dat is niet te volgen (mirage, xenon, centaur, daytona, athena, veloce). Waarom niet één goede alu groep (obv athena of veloce) op niveau 105, voor een concurrerende prijs?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie